December

December

söndag 30 december 2018

Hej då 2018 - välkommen 2019

Har inte skrivit här på hela december förrän nu den näst sista dagen. Vart tar tiden vägen - det går så oerhört fort. Inte längesen det var höst och vi gick mot mörkare tider - nu har det vänt och det står inte på förrän vi har vår igen.

Men det kommer nog en vinter först. Även om den inte kommit än så har den ju tid på sig och ska den vara sin vana trogen så brukar vi få snö och kyla i jan-feb. Men sen om den ligger en vecka eller längre återstår ju att se.

Jag hade föredragit en vit december istället för en grå och blöt - helt klart men här får man ju inte som man vill för naturen gör på sitt egna vis men vi kan påverka kanske genom att vara mer miljömedveten.

Jag bidrar absolut med att inte flyga! Fast hade jag haft pengarna hade jag nog flugit någonstans varje år.

December har varit fylld med aktiviteter som det alltid är. Det är julbord med jobbet. Helg och kvällsjobb med avslutning. Sen ska det städas, fixas, pyntas och köpas julklappar och mat.

Tycker inte att jag har stressat eller haft för mycket att göra men här är vi ju av vitt skilda åsikter jag och kroppen.

Så juldagen tog den ut sin rätt och känslan av att ha influensa med feber infann sig men hade jag tagit tempen hade den inte visat något för någon influensa har jag inte haft utan det är ju Fibron och ME som visat sitt missnöje.

Dan före dag hade vi vår traditionella uppesitterkväll jag och barnen med bingolotto. I år vann dottern 100:- men annars är man ju knappt nära och när man sitter och tittar och hör att det i tv-studion ropas bingo både här och där undrar man ju om det är bluff eller inte.

Vi hade gjort pulled pork med julsmak och rödkåls -slaw iställe för vanlig cole slaw. Det blev bra.

Vi delade också ut julklappar och jag fick en fint halsband från Thomas Sabo - fatimas hand. Det blev jag väldigt glad över. Sen fick jag en kväll ihop med barnen i mars. Då blir det middag och sen Ola Salo på Rondo. Det ser jag verkligen fram emot. Förra året var det Tomas Ledins show. Jag uppskattar verkligen sånt.

Sen köpte jag mig en egen julklapp. En axelvärmare - elektrisk som ska värma mina ömma axlar.

Dagen efter var det julafton och då var vi hemma hos dottern. Det blev bestämt på en middag i början av december hemma hos pappan med familj då jag också var med. Jag tyckte att det var ett bra ställe att vara på för då kunde vi styra alkoholen. Det blev alldeles för mycket av den varan förra julen hemma hos pappan. Och det blev en lugn och stillsam julafton med knytis på julmaten. Och julklappspel.

Vi var 6 stycken. Jag och barnen och pappan, hans fru och dotter. Min dotter hade köpt en sak till spelet med tanke på mig men jag vann den inte men det gjorde hon och gav till mig. En massagehalsduk som man har runt halsen och som vibrerar skönt. Perfekt.

Så julen var bra men dagen efter kom allt. Så sliten och trött och energilös. Och känslan av att ha både febervärk och influensakänsla utan att ha något av det.

Sonen som sovit hemma här åkte på juldagen hem till farmor med sin pappa, dottern jobbade och jag kunde vila i lugn och ro för att senare på kvällen köra hem sonen och hjälpa honom att grilljera en skinka som vi stekt i ugnen här, men när jag skulle grilljera den hittade jag inte äggen och trodde dom var slut. Igår såg jag dom i kylen.

Annandagen blev en heldags vilodag förutom promenaden med vovven. På torsdagen var det spruta som gällde och sen hem och vila och lite piggare var jag på fredagen då jag hämtade sonen och sen åkte vi till gammelfarmor och farfars hus som ska säljas och tömmas. Barnen har fått välja lite och sonen tog ett lågt skåp från 50-talet och dottern ett gammalt bord och kristallkrona för levande ljus och en annan lampa. En tekanna tog sonen till mig. Jag kunde inte med att fråga men jag är väldigt nöjd med den. Jag som numera dricker väldigt mycket te istället för kaffe så jag har köpt olika te-burkar både på loppis och butik för att ha mina teer i. Hade även en julkalender med te.

Och igår lördag så var det en vilodag igen. Jag har legat i sängen med ovanpå överkastet och vilat och lyssnat på bok istället för i soffan. Och jag har faktiskt somnat till också - vilket inte är så vanligt men behövligt.

Igår såg jag sen på kvällen en riktigt bra thriller eller vad man ska kalla det på Netflix. Bodyguard, en brittisk serie på 6 avsnitt och den höll spänningen uppe från första minuterna till sista så jag såg alla 6 avsnitt igår kväll. Man tänker kanske bodyguard - Kevin Costner - men det har inget med den filmen att göra.

Kroppen har bråkat extra med mig också. Det ömmar i varje led mer eller mindre. Och jag vet inte riktigt vad det kan bero på. Axlarna är ju värst och det vid nyckelbenets led på ena men även vid armleden på samma axel men kände när jag duschade häromdagen när jag tvålade in mig en smärta på andra axeln. Tänkte att jag hade ett blåmärke men inget syns - bara känns.

Ryggen, höfter och ben är inte med mig heller och när jag böjer på min fingrar så svider det riktigt till av smärta.

Må 2019 bli ett bättre år ur kroppslig synpunkt. Det har varit ett bra år om man bortser från fibron och Me.

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar