December

December

måndag 5 mars 2018

Vårmånaden Mars

Idag är det måndagen den 5 mars och det snöar ute. Det har varit kallt länge nu men isande iskall vind men lite sol ändå. Nu är det runt nollan och så kom snön. Har mött ett par bilar som varit ute och saltat och funderade då på - varför?

För det var helt torra vägbanor - där och då, men dom var nog förutseende.

Är oerhört trött idag. Det har varit några intensiva dagar.

Fredag efter jobbet åkte jag och dottern till Rusta. Vi fick hem ett reklamblad och det var utemöbler man puschade på där. Vilket dom nu också kommer göra framgent men vi åkte dit och tittade på de som nu var på x-pris men det var inget att ha men hon såg sköna loungestolar som vore perfekt. Dom kan hon fälla ner och sitta bekvämt i. Och jag med om jag ska hälsa på och sitta ute på hennes balkong. Så hon skulle fundera lite och kolla runt men också mäta upp balkongen.

Sen Indiska som ska stänga för man ska satsa mer på butiker i stan - synd för jag hittar ju alltid något där om jag vill. Bra för det kommer bli billigare, eller så blir det mer ofta stan som blir resmålet.

Jag hittade inget mer än ett par tights - ett par blå som jag redan har ett par av men ett par till behövs alltid. Skulle också tänkt ett par svarta men dom var slut i min storlek.

Det var 50% på allt så dottern hittade rätt mycket. Blusar och tröjor som är hon och som jag inte skulle köpt men hon köpte byxor som jag också redan har och är sköna och lite inredning fick hon också köpt - ny duk till köket i vårligare toner.

Jag köpte mig en lampa!

Jag har ju ett hängande kupol och en bordskupol och dom gillar jag men den bordskupolen tar mycket plats och jag har en möbel som behöver en annan typ och jag har tittat på den tidigare och nu när det var bra pris slog jag till och jag är jättenöjd.














När vi ändå är inne på lampor så har jag haft en tanke om den stora cylinderhållaren som har mönster och färg som liknar indiskas men är köpt på Ikea på rea. Den är stor, svart med guldfärgad insida och det har inte blivit av att jag tänt ljus. Har haft slingor men dom äter batterier och så kom jag ju på att jag ska köpa lampfot - och ställa i den. Och sagt och gjort när man går på Ica Maxi och dom har såna för 100-lappen - nedsatt så slog jag till. En vanlig 4-kantig låg fot i koppar som gjorde sig perfekt inne i denna cylinder så jag är jättenöjd.

Men jag har ingen bild för jag kan inte föra över dom från mobilen till datorn - har en ny mobil och det verkar ju vara en vetenskap.

Det blev en lång fredag i alla fall och när jag kom hem så behövde jag äta och stekte mig en omelett men orkade knappt äta upp den och satt i soffan en stund innan jag la mig.

Lördag - vädret hade jag ju haft en tanke på att det skulle vara som förra lördagen. Ett sånt där perfekt vinterväder med lite minus, sol och gnistrande snö.

Det var grått och mulet och några minus så jag städade istället. Började i köket och röjde runt och torkade på hyllor och tog fram ångtvätten och gav mig på spisen bland annat. Sen tog jag vardagsrum och så tog jag och bytte sängkläder i sängen och såg då att det hänt något med min nya säng! Det var liksom nedsutten - milda makter - en ny säng - så tung är jag ju inte så att den sida som jag använder när jag kliver upp och då sitter på ska ju inte behöva bli kass på ett halvår.

Städning blev klar och jag satte mig sen i soffan och tittade på Scott och Baily på play och sen började melodifestivalen - då valde jag Shetland på play istället. Och en dusch så klart för att kunna lägga mig ren i en ren säng.

Och så blev det söndag och den här dagen blev reserverad för att åka till Mio - reklamera säng men vi skulle dit i alla fall för att se om dom hade något intressant att använda dom här checkarna man får som medlem. Betala 300 om du handlar för 600:-, men vi hittade inget så det blev bara reklamationen och nyss ringde man och en ny säng är beställd och när dom kommer så levereras den och byts ut. Skumsläpp kallade dom det!

Men vi åkte på lita andra affärer för dottern var ute efter en pryl man hänger disktrasan på. Och hon köpte den hem till mig när hon bodde hemma på Ö&B - så in där - och ingen pryl fanns. Så vi åkte iväg Clas Ohlsson - ingen där heller men på Ica Maxi fanns den så hon blev nöjd och livet fulländat.

Handlade lite matvaror och vi satte och också och tog en fika. Och klockan går fort när man har kul så vi insåg att vi inte skulle hinna med Yogan för sonen skulle hämtas och vi skulle äta söndagsmiddag ihop.

Så han blev hämtad och sen hade vi trevliga timmar ihop. Lagade 2 rätter med samma sås och pasta. Men jag och sonen hade fisk och dottern hade champinjoner i sin. Det var en vinsås med dragon, grädde, CF, vitt vin, buljong och fransk senap och det passade bra till båda rätterna. Sen lite glass till efterrätt innan det blev dags att lämna av dom på respektive hem.

Medan jag körde dottern tog sonen vovven ut på en kvällsrunda och på väg hem till honom så stannade vi på ica och han fick handlat lite.

Jag har också idag hämtat och lämnat honom och det fanns ju en tanke på att han skulle sova hemma hos mig men det blev aldrig så, så jag ställde ju upp på att köra honom självklart när han skulle till frissan. Jag hade också i lördags tagit fram en fläskkarré som jag gjorde pulled pork av till honom igår kväll så den fick han idag och själv har han fixat tillbehören.

Vi stannade förbi bokhandeln ifall han hittade något så här på slutet av bokrean men det blev två pocketar utanför rean - Nobelpristagaren i Litteratur 2017 läser han. Han hade redan läst hans första bok innan nobelpriset och nu köpte han bla Återstoden av dagen som jag sett som film. Tycker det är så härligt att båda min barn läser men sonen mer än dottern. Han lyssnar ju också på jobbet men på bussen dit har han börjat läsa bok och därav pocketar.

Så det har varit en bra helg men jag har en rygg som håller på att gå av. Jag har höfter som plågar mig och det är som om både tarmar och äggstockar värker och det är värk som jag nästan blir illamående av.

Antipatch som jag köpte och har på mig nu dygnet runt gör väl lite åt värken men på ett litet område där själva "systemet" ligger men utanför där så är det ont och ömt och aj och fy. Så jag vet inte vad jag ska göra.


Mailade en osteopat förra veckan men inte fått något svar - kan ju vara värt att prova också. Har gått hos kiropraktor, naprapat och sjukgymnaster genom åren men aldrig en osteopat vad nu skillnaden är. Men dotter gick en gång och det tyckte hon var bra. Tar till allt bara det blir bättre - att bara skylla på fibron vill jag inte.

Och tramadol som ska vara en sån stark tablett - gör inte mycket till nytta! Tänker också ta läkaren ett varv till och nu får dom också skicka mig på röntgen.

Så mars har börjat både bra och dåligt.

Må Gott


1 kommentar:

  1. Den lampan var jag och klämde på strax innan jul. Hade tänkt att ha den i hallen, men sen blev det ett batteriljus där istället.
    Kram ❤️

    SvaraRadera