December

December

torsdag 24 augusti 2017

Plus och minus

Har haft lite tur det sista.

Inatt sov jag från 23-7 - utan att vakna till en enda gång. Helt otroligt och skönt.

Jag behövde inte hämta dottern igår kväll när hon slutade 22. Hon hade en kollega som hon kunde åka med. Den kollegan jobbar inte alltid samma pass men igår så gjorde hon det och då slapp jag ut och iväg. Det var också lyckosamt.

För jag hade duschat och då var det skönt att inte behöva ut igen. Så jag kunde krypa ner i sängen istället och vänta på att hon kom hem.

Och det var fint väder igår så jag åkte hem från jobbet strax innan 4, åt lite mat och sen bytte jag om till skogskläderna och då fattar vovven vad som är på gång.

Ryggsäck, svampkorg och kniv packades och jag tog med kaffe i en termosmugg så efter att ha varit ute i mer än 2 timmar så gick jag på sista stället - där fanns inget men det fanns ro, lugn och härlig miljö så där drack jag mitt kaffe.

Monica Gustafsons foto.

Den här gången i svampskogen hade jag faktiskt använt min svampkniv och skurit av botten på svamparna så när jag kom hem så kunde jag bara skölja av dom - ja jag sköljer alltid och förstår inte varför man inte skulle kunna göra det. Har inte märkt någon smakförsämring och dom tål ju regn.

Så det blev ett durkslag med dessa goa svampar och så 2 fina Karl-Johan.

Det var ett bra beslut att åka ut i skogen igår även om jag idag känner av det i kroppen. Det värker lite både här och där. Värst är armarna.

Men jag har sagt det förr och jag säger det igen. Har ju hellre ont för att jag har gjort något för ont har jag ändå!

Idag är dottern ledig och efter jobbet ska vi till sonens lägenhet och hjälpa honom att montera ihop en byrå och sängen. Man bör nog vara två och när han sen kommer hem i natt så kan han krypa ner i sin nya säng. Ska också fixa med lite annat också.

Men jag hoppas vi är hemma till 21 för då börjar Loch Ness på 4:an - verkar riktigt spännande.

Nu har det gått några timmar på dagen och jag känner mig väldigt seg. Närmast förkyld i känslan av diffus konstighet i kroppen. Men jag får härda ut. Måste få in statistik idag.

Fick tips på en artikel på fb idag av Lena så jag lägger länken här - mycket läsvärt!

https://smartsamtacksamhet.se/lite-kort-om-fibromyalgi-av-dr-bo-fra%CC%8Ast-fra%CC%8An-alingsa%CC%8As/

Detta stycke - ja det stämmer ju precis in på mig.

Om man nu behöver en genetiskt defekt för att kunna utlösa en fibromyalgi så behövs det senare ”något” som utlöser (triggar igång) åkomman för man föds inte med den. Just nu förefaller det som om en mångårig och kraftig psykisk belastning är den vanligaste triggern. 98 % har en sådan djup och långvarig psykisk påfrestning i sin bakgrund. Det kan röra sig om en otrygg uppväxt med exempelvis alkoholiserade eller psykiskt sjuka föräldrar, om mobbning under skolåren, relationsproblem med sin partner, för mycket stress och oförmåga att påverka sin egen arbetssituation, egna barn med svåra handikapp eller sjukdomar som exempelvis autism. De övriga 2 procenten delas av kroniska smärtor i kroppen (exempelvis whiplash smärtor, diskbrocksmärtor och liknande), graviditet, långdragna infektioner och akuta, svåra skador av både kroppslig och psykisk karaktär.

Må Gott

1 kommentar:

  1. Vilken härlig tur till skogen. Ser ut som rena drömplatsen att fika på.

    Jag säger som du. Jag har hellre ont av att jag gjort nåt för jag har ont iaf även om jag "bara" suttit i soffan.

    Ja visst va det en bra artikel. Stämmer så väl in på mej. Men så har jag ju dessutom alla symptom som jag tror är nåt mera.

    Skönt för sonen att bara krypa ner i färdiga sängen när han kommer hem.

    Kram

    SvaraRadera