December

December

måndag 3 juli 2017

Redan juli.

Och va mycket som händer. Jag hinner knappt med själv och det har ju också visat sig här på bloggen. Har inte haft tid att skriva något.

Får försöka summera läget.

Har börjat med akupunktur för ryggen igen. Det känns bra och smärtan har blivit lite bättre men den kommer och går och jag har också lite aning om varför. Ingen yoga och dålig säng. Ingen bra kombo.

Dottern har skrivit kontrakt på sin lägenhet och då kunde vi titta på den igen och mäta lite. Då kunde vi titta på den med andra ögon.

Och efter att vi gjort detta åkte vi upp till Mio i grannstaden och en soffa beställdes.

Det har blivit ett antal besök där på Mio det sista. Sonen ville också dit och beställde sig en ny säng. Och som skulle ha rea på lite annat i sängväg så vi var dit i fredags igen.

Då beställde dottern en lika säng som sonen - kontinentalsäng som inte kostar jättemycket. 160cm.

Det blev också en säng till mig. 105 cm med bra madrasser som ska passa min onda kropp. Jag provade den när vi var där gången innan. Pratade med säljaren och att jag ligger mest på sidan och jag har så ont på den sidan och han kunde se att jag inte sjönk ner som jag skulle på den fasta madrassen och rekommenderade en annan säng - medium.

Produktbild - Dream, Ramsäng, enkelsäng, exkl. bäddmadrass

Så gissa om jag kommer sova gott när den levereras i mitten av augusti. Och så tacksam jag är mot min son som betalar den. Jag hade själv inte haft råd.

Och jag har så ont i ryggen. Och höftkammen och axeln, Axeln har ju bråkat länge med mig och kan ju då bero på att jag sover på den sidan och att det inte är bra.

Den sista tiden nu har jag försökt ligga på rygg och jag har somnat men tycker inte det är bekvämt och sover dåligt. Men jag sparar ju på smärtan på sidan i alla fall.

Jag hade semester förra veckan. Det var dotterns sista semestervecka. Hon har bara haft 2 och ska jobba hela sommaren. Men kommer nog ta lite ledigt i september när hon ska flytta.

Veckan innan var hektisk. Vi hade arrangemang på jobbet och jag jobbade 12 timmar på onsdagen. Men även de andra dagarna var fyllda med massa att göra.

Sen blev det midsommar och på själva midsommarafton så var vi på överraskningskalas för barnens pappa som fyllt 50. Han blev överraskad, nöjd och glad. Vi var på en restaurang och fick midsommarmat där. Vi blev inte kvar så länge utan vid 8 lämnade vi för då skulle sonen vidare till nästa fest. Hans bästa kompis fyllde 25.

Jag och dottern vi åkte hem, satte oss i soffan och tittade på Broadchurs och sen Iceage 5. Tog ett glas vin och mådde gott.

Lördagen blev en vilodag men också lite röjjardag. Städade undan kläder och plockade lite inför söndagen då min bror och svägerska skulle komma.

På kvällen - då var vi på Ullevi och Coldplay - så otroligt bra.

Vi åkte in redan vid 3. Hittade en bra parkering, gick förbi Ullevi och köpte t-shirts i Merch boden. Sen gick vi till Moon Thai Kitchen och åt god mat. Det är 3:e gången jag är där och absolut inte den sista för det är så god mat.







































Gick sen förbi bilen. Hämtade upp regnponchos ifall att.

Och precis när vi sen kom in i området öppnade sig himlen. Och det hällregnade, blåste. Först från ena hållet och sen andra och regnet - ja det kom ju från sidan.

Ett av förbanden fick sluta spela - det gick inte eftersom det regnade så. Och jag bannade mig själv som lämnade regnbyxorna i bilen!

Blöt in på bara kroppen blev vi men när sen konserten började så höll det upp. 20 min sena var dom men sen levererade dom. Har alltid gillat Coldplay så det här var en toppenupplevelse.

Det blev sen innan vi kom hem. Det tog lång tid innan vi var ute ur stan. Massa trafik men att ta kollektivtrafik gick ju inte -det gick inget så sent. Det var ju en söndag! Så dåligt tycker jag men samtidigt var det ju skönt att sitta i en varm bil.

Min bror och svägerska sov över och dagen efter åkte dom hem till sitt och jag orkade inte annat än att inte göra något och det blev så även tisdag.

Men på onsdag - ja då blev det en tur till skogen mest bara för att titta lite och låta vovven få rasta ordentligt.




















Hem kom vi med över 1 liter kantareller! Och mer finns det men för att dom ska växa behövs mer regn. Och det har inte varit mycket av den varan det sista. Det har varit mulet och det blåser men inget regn.



































Torsdag - då blev det en tur till Ullared. Och det har handlats massor till nya lägenheten. Och i dubbla uppsättningar för även sonen handlade vi till. Det blev stekpannor, ugnsformar, skärbrädor och annat smått och gott.

Dottern hittade också lite lampor och en stor jättefin lykta som hon ska ha på golvet. Och hon har en stor lägenhet. 71 kvm - en två och min trea är mindre.

Även jag hittade saker till mig. För nu när dom flyttar så blir det ju även annat hem för mig. Jag får ett sovrum. Ett gästrum, Ett vardagsrum.

Fredagen - ja nu i fredags - ja då blev det då Mio. Och en säng till mig :) En lugn hemmakväll för min del eftersom mina barn bjöd sin pappa på restaurang. Bara dom 3.

I lördags så var det fint väder och då planterade jag om några växter som står inne. Gäller att passa på när man kan söla jord på backen. Jag har också delat  på en del växter. För min tanke har ju varit att min dottern har mer fönster. Sonen - ja han har inga blommor idag och är väl inte så intresserad sen heller men något blir det nog men då vill han välja själv.

Men jag kommer ju också få fler fönster! Dottern har 2 fönster i sitt rum. Dom sitter i gaveln båda två. Sonen har ett i sitt rum.

Så vi får väl se vilka blommor som jag behåller och som jag ger vidare. Men jag har en bild klar i mitt huvud i alla fall - massa blommor eller gröna växter vill jag ha.

Det blev också tid för vila i hammocken. I skuggan och det var så mysigt för dom dagarna har varit få. Och igår söndag var det mulet.

Men vi hade andra planer för igår. En secondhand/loppis. Såg en skylt vid kyrkogården när vi var och besökte graven till gammelfarmor. Och en webbadress så jag var in och tittade på webben och dom skulle ha öppet som igår 12-14 och så var det strödagar. Också på Instagram fanns dom och jag tittade på lite bilder och blev sugen att åka dit.

När vi var där var det öppet men helt tomt så vi gick i lugn och ro länge och tittade och jag hittade flera fynd.

En häftig kruka, En gammeldags - och den var också gammal - pedistal. Samt en lampa som jag ska ha i mitt sovrum i taket.








































Ingen fanns i butiken men det stod i mobilnummer och det ligger i en gammal ladugård så boningshuset ligger precis intill och när ägarinnan kommer så var det en gammal granne till mig som jag känner sen dess så vi fick pratat en massa. Hon hade också hundar och när vi bodde grannar så hände en otrevlig incident mellan hennes och vår och tyvärr fick hennes avlivas. Men det hade varit på G länge för det var ingen bra hund. Och vår - ja han backade inte och han blev attackerad för hennes rymde från tomten. Sorglig historia och hon var så ledsen och satt inne hos oss och grät floder. Men inte för att på något sätt göra oss skyldiga utan för situationen i helhet och att det inte hände oss något för sonen var med och han var ju liten då. Så ingen som helst agg fanns från hennes sida och inte heller från vår utan vi fortsatte vara goda grannar.

Nu har hon nya hundar precis som jag och jag berättade om hundgruppen jag är med i och igår gick hon också med i deras fb-grupp.

Kul att träffa på gamla bekanta på ett oväntat ställe.

Sen blev det ica och påfyllnad av skafferi och kyl. Gick en runda med vovven och han har nog hemmorojder - för det åker ut något ur rumpan på honom och som blöder när han gör nummer 2 och han har ju blött tidigare vilket vi också åkte till vet för men då såg han inget. Men jag har ofta fått torka honom efter vi kommit in för han varit blodig. Och nu har jag haft med mig vått papper eller liknande ut och torkat på plats direkt och då också fått trycka in det som åkt ut. Så i em ska jag åka förbi vet och beställa en tid eller få råd i alla fall. Dom har telefontid 8-9 - då är jag inte vaken!

Och nu är det måndag och jag är på jobbet. Lite av semester det också - för här är jag ensam. Det är lugnt och skönt.

Ja båda ungdomarna ska flytta. Och jag känner mig bara förväntansfull och glad. För deras skull och också för min.

För första gången på 30 år så ska jag göra som jag vill, utan tanke på att någon annans ska bo i mitt hem. För 30 år sen flyttade jag ner hit och då in till en etta som var exets och det var fyllt med hans möbler men så flyttade vi till en två och jag kunde använda mina möbler. Och sen har det ju fortsatt så. Och när jag sen skilde mig så hade jag ju barnen och deras behov att ta hänsyn till också. Det har ju varit en dialog med dom hur vi ska ha det.

Och nu kan jag gå loss helt som jag vill ha det och visst har min smak också ändrats genom åren. Annat vore ju konstigt men en sak har nog följt mig alltid. Rött och sen brokigt med massa saker.

Har i huvudet klart för mig hur jag vill ha det.

Det rum som jag ska ha som mitt sovrum är sonens gamla. Ett litet rum och jag ska bara ha sängen där och något bord. Det ska vara ett rum som gjort för vila. Ingen tv. Ingen garderob - där står nu en och den ska flyttas till det rum som är dotterns. Det kommer också bli gästrum och jag ska få upp ett skrivbord så jag kan ha fram symaskinen.

Där min säng stått i vardagsrummet - ja där kommer det bli en läshörna.

Detta är i mitt huvud och det kanske inte alls fungerar i verkligheten.

Mitt nya sovrum ska också målas om. Det är en svart fond - som ska behållas men där sonen sen har haft sitt databord så är den väggen sliten. Det är en ljust grå vägg nu men jag vill ha någon annan färg. Och det lutar åt en grön nyans!

Ja spännande tider följer. Och även om min ekonomi kommer bli mer ansträngd så tror jag på framtiden.

Må Gott
 









1 kommentar:

  1. Kul med ett inlägg. Jag har saknat det men har ju sett dej på fb och insta.
    Förstår att duhaft fullt upp.
    Skönt stt du slipper flytta, funderade just på det när jag läste att bägge flyttar.
    Härligt att få göra precis som du vill ha det. Och få stora ytor mot vad du är van vid.🙂
    Kram

    SvaraRadera