December

December

måndag 27 mars 2017

Oh happy Days.............

Måndag och det är en mulen dag. Himlen är jämt vit. Inte ett hål någonstans som gör att man får se blå himmel och sol.

Men inte klaga för helgen har varit fantastisk.

I lördags var det inte helt soligt för det var tunt dis framför men väldigt skönt ute.

Jag packade en liten ryggsäck med kaffe och en bulle. Och en flaska vatten. Åkte till "min" skog och så gick vi där och styrde kosan mot en del av sjön där jag skulle stanna och fika.

Hade med en liten picnicpläd av fleece som jag satt på och det kändes lite som meditation när jag satt där i lotusställning.


Monica Gustafsons foto.

Hörde en rejält trumpetande och vid en vassrugg på andra sidan så fanns det 3 tranor. En av dom kom flygande och landade men det var för långt bort för att jag skulle kunna ta kort på dom. Men det var en mysig stund och lite mini mini Hornborgarsjön :)

Satt en god stund där och fikade, mått gott och lyssnade på stillheten och tystnaden med få avbrott av tranorna.

Såg tussilago på vägen tillbaka - det är vårtecken för mig.

Kom hem och i trappan mötte jag grannen som frågade lite om lånesaker till trädgården och vart det fanns. Dom som bodde där innan - ja han mekade på sin tomt och det ligger en massa smått från detta. Men även marken är ju förpestad av både olja och annat. Han stod ju också och svetsade och gjorde annat i försök att få igång sin motorcykel så hon var ju inte så glad. Förstås och nog tycker jag att bostadsbolaget får komma dit och fixa.

Och efter vår pratstund så gick jag ut på min tomt. Tog en kaffe till och tog ett grepp om krattan och helt plötsligt hade jag varit både här och där och krattat :)

Monica Gustafsons foto.

Jag var ute i flera timmar och satt ute en god stund och bara njöt av att kunna sitta ute och känna våren.

Sen blev det en lång dusch och väntan på att barnen skulle komma hem och då skulle det vankas våfflor.

Våffeldag var det och min födelsedag och vi äter ju alltid våfflor. Och det är en tradition som inte bryts :)

Jag fick ett paket trots att jag sagt att nej - jag behöver inga paket. Ett vackert påslakan som dottern också köpt till sig så när hon hämtade det paketet så reflekterade jag inte över vad som var i det :)

Och sen blev det soffan och vi såg den nygjorda Jönsson ligan - rätt rolig faktiskt och sen sov jag gott för jag hade varit uppe i ottan och kört dottern till jobbet. Hem åkte hon med sin pappa och dom åkte ju sen direkt till farmor och farfar och deras firande av 50 år som gifta.

Och jag sov rätt gott den natten för jag fick fram en kyldyna som jag har till hunden och blötte ner den och la i sängen och hade benen på. Det var skönt!

Sovmorgon tack och lov igår och samtidigt som dottern skulle till jobbet gick jag och jycken en runda för att se om det kommit några blåsippor och det finns 2 ställen att hitta dom på. Ett - ja då får man gå lite längre men också ett litet ställe närmare så vi tog det närmaste.

Monica Gustafsons foto.


Väl hemma gick jag ut i uteförrådet och hämtade en av dynorna och jag och sonen tog en fika ihop ute i trädgården. Då satt jag på pallen. Sen satt jag ute dryga timmen till och bara njöt och nog har ansiktet fått lite färg.



Våren är en härlig tid. Och vi ska upp till vårvintern. Och under den tiden hoppas jag det är bra och gynsamt väder här hemma och för gräsfrö att gro. Köpte en påse i går som jag ska så innan vi åker på fredag. Just nu är det mer mossa i mattan än gräs.

Gjorde pulled lax igår och det blev riktigt gott. Kan tänka mig att det funkar även med kyckling tex eller varför inte blomkål.

Och så blev det yoga. Och det är lika obekvämt första gången när man har sommartid för hela salen badar i solljus och man blir smärtsamt medveten om att man syns och att man även ser alla andra på ett betydligt tydligare sätt. Men det blev ett skönt pass och sen åkte jag till ica och gick där i sakta mak med bok i öronen och handlade lite inför veckan och innan det skulle bli dags att hämta hem dottern. 

Hemma så stekte vi mer våfflor för hela smeten gick inte åt i lördags och sen blev det sängdags och det har varit en lite hattig natt. 

Har inte sovit jättebra och vaknat flertal gånger och inte kommit in någon djupare sömn. 

Så jag hoppas på att den här kommande natten blir bättre. Kyldynan behöver jag blöta om.

Vi ska iväg på lite ärenden jag och dottern idag inför vår resa. Det är ju redan snart dax. På fredag fm bär det av. Behöver börja packa lite och kolla upp allt vi behöver. Där är det ju snö och då behövs det andra kläder.

I fredags fick jag skrattat lite igen - åt Bäst i Test på 1:an med Babben. En småmysigt lagom att se och må gott till program.

Var själv hemma och jag hade också gjort lite ärenden. Och det blev färdiggrillad kyckling till middag med bröd till. Mer mäktade jag inte med.

Hämtade ut halsband som vi kortat kedjan på. Jag har ett och dottern också med våra stjärntecken på så nu sitter det bättre runt halsen.

Gick förbi en klädaffär och såg där ett par byxor som jag tyckte skulle passa dottern bra. Stod i valet och kvalet hur jag skulle göra. Fota och skicka till henne, hänga undan för att hon själv skulle dit och prova - men jag köpte dom och tänkte att jag får väl lämna tillbaka om inte det passar.

Det var av haremsstuk och dom var i en mild militärgrön färg som min dotter passar så bra i och har andra kläder i.

Hon har haft ett par mönstrade blått och vitt därifrån förut och jag har ett par svarta som jag börjar slita ut och det hängde fler svarta så jag köpte hem ett par till, till mig också. Bara så där!

Dottern blev väldigt glad när hon såg dom på sin säng när hon sen kom hem. Kul att glädja och överraska.

Ja det var den här helgen. En härlig sådan som sagt. 

Den här dagen börjar ju gå mot sitt slut. Kollegan har inte dykt upp - vet inte alls vart han är idag. Han skulle vara här.

Har lagat mat innan jag åkte iväg till jobbet. En orientalisk kasslergryta som jag gjorde ofta på 90-talet. Sonen gillar den och nu har han det till dagens jobb, morgon också och en låda i frysen.

Och det börjar suga i kaffetarmen så .............

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar