December

December

måndag 20 mars 2017

Måndag

Då är vi inne på en ny vecka - igen.

Ställer in mig på att vara mammataxi till sonen även denna vecka.

Sov inte bra i natt. Kändes inte som om jag somnade till även om jag måste ha gjort det så vid 3 så tog jag en tablett till för att i alla fall få några timmars mer sammanhängande sömn.

I lördagsnatt somnade jag innan 10 och det var längesen jag gjorde det. Sonen var på vift men han tog sig hem på egen hand - via taxi. Han hade tänkt ta tåget men tiden för den avgången hade flyttats - bak så han missade det med bara en liten marginal.

Sov länge på söndagen och hade en lugn dag. Det blev ingen yoga för jag hann inte kände jag. Jag hade vid 6 på morgonen då jag vaknat till tagit upp lövbiff från frysen och jag funderade till och från på vad vi skulle göra med den. Det blev rullader men jag behövde lite från affären för att få ihop det jag tänkt - potatis och grädde.

Och när jag sen var hemma så insåg jag att jag inte skulle hinna färdigt med maten på en timme och stressa till yogan - nej.

Dottern har haft ont i halsen så hon var inte så sugen heller och hade hon varit mer på så hade vi nog åkt - kanske.

Så jag kunde stå i köket och göra mat länge. Det är själva förberedelsen som tog lite tid. Storpack med lövbiff blev till rullader med örtost och bacon i en ugnsform där dom låg tätt ihop utan tandpetare och jag slog över grädde med dijonsenap och så fick det puttra i ugnen tills det var klart. Och till detta så blev det hasselbackspotatis så själva maten skötte sig själv och det blev en god middag och sonen har 2 matlådor i frysen och middag idag.

Sen la jag mig på sängen och somnade till en kvart. Mer blir det inte när jag försöker vila på sängen även om jag är jättetrött så somnar jag inte till ordentligt utan bara korta korta stunder.

Sen blev klockan 21 och det var sen en svettig timme. Innan du dör - En av de bästa tv-serier jag sett på evigheter. Så spännande och oförutsägbar. Bra skådisar, bra handling och - ja bra och slutet borgar för att det ska kunna bli en säsong 2 kanske.

Lördag!

Sov länge då också - inte uppe förrän vid 11. Då blev det frukost och planering av dagen. En ryggsäck packades med kaffe och på ica inhandlades färska bullar och så iväg med hund, dotter och mig själv till skogen och vi gick en mil.

Nästan halvvägs stannade vi vid en sjö och  med solen och glittret i sjön så satt vi en bra stund och bara njöt av skogen, tystnaden, naturen, fikat och sällskap.

Frågade dottern om hon hellre hade suttit i stan på ett fik med kompisarna. Men näe just där och då var det bland det bästa sa hon. Sitta där och vara ute i naturen så hon har ärvt lite av mitt tänk och min passion.

Och det är väl därför hon också tycker det är så skönt att åka upp till min barndomsby och bara vara.

Vi var ju rätt möra efter promenaden för det var upp och ner, stock och sten men samtidigt väldigt nöjda och vi fick njuta av en vacker vårdag. När vi var nästan vid bilen så kände jag små stänk och vi såg otroligt svarta hotande moln som sen på vissa håll bjöd på rejäl hagelskur och vi kunde på håll se vart det var. Och hade vi valt en annan skog där jag annars brukar gå så hade vi hamnat mitt i detta.

Den här rundan har jag gått för länge länge sen men jag kunde känna igen mig på vissa platser i alla fall.

Lördagskvällen har ju under flera veckor varit melodifestival så det blev ju ett litet tomrum och inget att titta på direkt men jag hamnade framför talang.

Middag hade blivit kycklingfilé - som jag stekte med salt och peppar enbart för det var en smakrik starkt sås till och små salta potatisar http://www.tasteline.com/recept/kanariska-potatisar/

Fredagskvällen - dottern hade nästan middagen färdig när jag kom hem. Vi wokade grönsaker och kyckling - gott. Sen tv-soffan i väntan på att sonen skulle hämtas hem. Kommissarie Banks började 22 så det fördrev tiden.

Nu när jag sitter på jobbet så känner jag hur trött jag är idag. Mina ögon svider och jag är seg. Säkert har promenaden ett strå med i stacken.

Men nattens dåliga sömn har du det mesta.

Har precis känt mig väldigt varm - som en våg som sköljer över mig av värme - en vallning.

Och läser man om symptomer så är det ju flertal som är som fibro.

Men gilla läget bara!

Får vila när jag kommer hem från jobbet idag och innan sonen ska hämtas. Hoppas på bra sömn i natt. Behöver komma upp lite tidigare i morgon för att komma tidigare till jobbet. Ska sluta tidigare för jag ska till frissan.

Och - håll tummarna på att kollegan till sonen är på benen.

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar