December

December

fredag 3 mars 2017

3/3

Så blev det då fredag igen. 3 i 3. Mars månad.

Det blåser lite men det är blå himmel mellan molnen och det regnar inte. Så det är lite ljusare idag och jag hoppas men tror inte på att det ska bli så men hoppas på bra väder under helgen.

Sånt härligt som gör att man vill ut och gå - långt och länge.

Åkte till staden igår och lämnade in min mobil. Moderkortet trodde dom och då säger folk att då brukar man få en ny telefon för det är lika dyrt med nytt moderkort som själva telefonen så vi får väl se vad som händer nästa vecka då den ska hämtas.

Jag var också in på köpcentrat där jag köpte ett nytt batteri och fick lämna tillbaka det. Då blir man glad.

Telefonen lämnades in på en del av staden som jag bara kör förbi och många gånger har jag tänkt att jag vill gå in på en kaffebutik. Och det fick jag gjort igår.

Där fanns massor av proffsprylar för baristor men också en manuel liten kaffekvarn så den har jag använt i dag - det var lite jobbigt men kanske väldigt nyttigt för axlarna - att smörja upp dom med denna roterande rörelse som blev.


Bildresultat för mycket skrik för lite ull


Blev väl inte den godaste kopp kaffe jag druckit men jag skyller på bönorna. Dom har legat länge i skåpet. Har en annan påse också med hela bönor så den ska testas. Men det är roligt att ha en sån kvarn även om det hade varit ännu roligare med en riktigt gammeldags sådan som di gamle - hade på väggen förr.

Igår åt vi gott - jag är med och gillar olika sidor och en del är inte svenska och så dök det upp ett recept där. Det är så bra för dom har ju små filmer som visar.

Monica Gustafsons foto.

Portobello som man penslade vitlök och persiljesmört på - smält.

Sen i svampen fyllde man den med tomater och mozarella. In i ugn 225 grader och vi hade bacon att använda så det blev småskuret, knaprigt och ett strössel ihop med balsamvinäger.

Ja det var gott. Har man stora champinjoner så kan man använda dom och jag tänker också att man inte smälter smöret utan gör en fast röra med vitlök och persilja och klickar ner. 

Vi hade vitlöksbröd till som vi också doppade i vätskan som blir och ett glas vitt.

En festlig middag en helt vanlig torsdag. Idag blir det också gott. Sparris och kyckling. Tror inte jag kan tröttna på sparris som grönsak.

Så när den kostar 15 kronor så kan man frossa i dom.

En lugn fredagskväll väntar - så behövligt. Sitter och fryser lite, är trött och har ont i huvudet. Har sovit bra i natt också. Inte klivit upp och vaknade av att ha hunden vid fötterna som vanligt och katten uppe vid kudden. Mysigt.

Har tittat på några avsnitt av en dokumentär som fick pris på oscarsgalan. Jag har inte fattat att det var en ny dokumentär utan ens om jag tittat på tidigare. Det är om OJ Simpson. 

O J Simpson - Made in America på Svt Play

Mordet på Nicole Brown Simpson och Ronald Goldman har kallats för århundradets kriminalfall. Det handlar om rasism, kändiskultur, massmedia, våld och det amerikanska rättssystemet. Tjugo år har gått och fallet fascinerar och provocerar fortfarande.

5 avsnitt på ca 1,5 timmer är det. http://www.svtplay.se/oj-simpson-made-in-america

Ikväll börjar Kommisarie Banks på 1:an han gillar jag och även böckerna den bygger på.

Nu ska jag dricka en stor mugg med kaffe och hoppas på att det ger mig energi och annat som jag behöver.

Må Gott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar