December

December

torsdag 2 mars 2017

2 mars

Idag är ingen vanlig dag - det är min brors födelsedag -hipp hipp hurra. Och om allt går som det är planerat och tänkt så ses vi om en månad :)

Förstod ni mitt bildspråk igår?

Jag känner mig som en åsna mellan 2 hötappar. Och jag balanserar för att inte tappa balansen för att jag behöver lugnet.

Det är så mycket jag behöver göra och jag slits mellan alla måsten.

Längtar att få ströva i skogen, uppleva lugnet, gott väder och njuta.

Eller bara sitta i soffan i lugn och ro utan att något stör mig runt omkring.

Jag har mina två ungdomar - som jag älskar så att mammahjärtat brister av tanken att - tänk om något skulle hända dom.

Men dom tar ju av min tid också. Dom är vuxna och jag måste erkänna att jag ibland skulle vilja att dom lämnar boet. Men oj vad jag skulle sakna dom då men det hör ju också till. Samtidigt är jag även här som en åsna mellan två hötappar. Vilken ska jag välja. Att dom bor hemma och hjälper mig så mycket som dom gör - och det behövs ju.

Eller ska dom bor för sig själva och jag då har min tid helt fri att spendera som jag önskar och vill.

Just nu känner jag att det kanske skulle räcka med att dom hade 2 veckors semester. Jag slipper då hämta, lämna, fixa och dona. Jag älskar det ju men det tar samtidigt så mycket ork och energi.

Men jag älskar ju mitt liv - livet jag lever till trots. Jag har det egentligen rätt bra även om jag har tröttheten, energilösheten, värken. Jag bor bra, jag har ett jobb. Jag har mina barn, min bror och hans familj och jag har saker att se fram emot.

Man slåss hela tiden mot livet. Det är med och motgång, Upp och ner, Hit och dit. Oavsett om man är sjuk eller frisk.

Nu är vi inne i mars månad. Vårmånaden. Den som ska bjuda på alla känslor som våren ger. Just nu ser jag inget av det!

Ja så här i korthet var min beskrivning av de bilder jag använde mig av igår.

*************************************************************************

2:a mars och jag sitter på jobbet tidigare idag också. Ska sluta tidigare för att åka in till stora staden och lämna in min telefon.

Hade tänk att göra det imorgon men så näe - lika bra att ta det idag och så får det bli en lugn fredagskväll imorgon. Dottern har ledig helg och det innebär att jag inte är taxi.

Det har börjat en tjej på hennes jobb som bor i samma område som oss och igår hade hon frågat om hon ville ha skjuts av henne hem - då var jag redan på väg!

Men en annan gång för jag kan känna att det vore så skönt att få komma hem efter jobbet till det där tomma hemmet som bara innehåller de fyrbenta djuren. Varav den ena väntar genom att titta ut genom fönstret efter mig och den andra - ja han ger mig en liten blick om man ens behagar kliva upp då :)

Och det blir ju en egen rutin när man kommer hem såna dagar. Vi brukar ta en promenad direkt och sen fixar jag min middag och plockar i köket och med lite annat kanske innan jag sätter mig i soffan eller vilar i sängen. Sen ska jag iväg men det är detta - att inte behöva ge sig ut igen.

Vissa gånger så går jag inte ut med vovven direkt - utan tar det i samband med hämtningen. Det beror lite på när han var ute senast, eftersom det är dottern som fixat detta.

Och jag förbannar då också busstrafiken som inte kan ha fler avgångar så att hon kan ta sig hem. Den går ca 10 minuter innan hon slutar och hon kan inte flexa på sitt jobb som en annan kan. Men jag tycker nog att det är som att västtrafik överlag är anpassat till dom som jobbar på kontor. 7-16, 8-17, 9-18.

Övriga arbetstider är inte inräknat i att man ska kunna åka kommunalt.

Men idag är jag glad att ha barnen hemma. Dottern åker med mig till stan för att jag ska lämna in telefonen. Det hade inte varit samma spontana görande om hon bott någon annanstans. Då hade det varit mer planering. På gott och på ont.

Det har varit mycket nu och jag hinner inte med. Egentligen tycker jag nog att det har gått i ett sen i december.

På jobbet har det varit mycket med saker som inte fungerar. Det har varit mycket med bokföringen och bokslutet. Även här känner jag att jag ligger back med saker som inte hunnits med för att det kommit annat i vägen. Förra året så hade jag inte bokföringen. Vi gjorde heller inte något bokslut själva eller hade revisorerna här titt som tätt.

Samtidigt är det ju också kul med annat.

Och hemma. Behöver rensa i röran. Det finns saker att slänga om jag bara fick ro att ta tag i det och på så sätt göra plats.

Har en påse med galgar som är i vägen sen jag bytte ut alla i min garderob. Har bara tunna typ såna man får på kemtvätten och hade köpt trä för inte allt för länge sen men dom tog sån plats och jag kan inte kast dom heller. Och förråden är fulla men jag ska nog kunna få plats med dom i förrådet ute men det ska ju dit också.

Har saker - elektronik som ska till tippen som står och tar plats i hallen!

Har en påse med julpapper - till paket som jag inte riktigt vet vart jag ska ställa för att slippa se.

Har massor av gamla tidningar som jag delvis eller inte har läst - borde bara ta och kasta och snart har jag värkt färdigt den tanken.

Men jag tog tag i en röra i måndags kväll. Frysen! Den är ju helt omöjlig att ha ordning i ett längre tag. Passade på att för en gång skull frosta av när det är kallt ute och  man kan ställa ut maten. Det tog inte lång tid eftersom den inte var allt för igenisad - mer än högst upp för det är ett fack utan låda.

Fick också slängt oidentifierat innehåll på vissa lådor eller lådor som var 1 år gamla. Den som spar han har - inte gott om plats i alla fall.

Alla mat jag gjorde i söndags skulle också få plats i frysen och nu är det uppmärkt och uppskrivet på en lista vad som finns.

Men jag hade en stor påse med kyckling - 2 kg som tog plats men jag gjorde en gryta på kvällen av detta som fick stå i ugnen. Förutom sonens mat både hemma och på jobbet igår blev det 5 lådor.

Eller folieformar.

Jag skalade äpple och rev och hackade lök. Detta ihop med curry, buljong, ädelost och grädde, vatten, salt och peppar och kycklingen som var fryst. Åkte ner i stora grytan och in i ugnen. Där stod den i flera timmar på 150 grader. Tog fram och rörde om och smakade av och så fick det stå en stund till på eftervärme till sonen kom hem och han ställde ut den.

I söndags blev det inte någon yoga. Igår åkte jag dit. Men jag gjorde inte allt.

Det är också en sak som gör att man mår som man mår. Lite extra risigt. Den här förkylningen som sitter i kroppen och aldrig ger med sig. Tycker jag är täppt i näsan hela tiden. Mer eller mindre. Jag är ju ofta det lite kroniskt men nu är det mer förkylningstäppa och det är ju slitigt absolut.

Kände också hur jag blev för ansträngd när det var mer flöde i rörelserna så jag skippade dom och tog bara de som är mer statiska. Det var ju ändå skönt trots att det också är något som möter motstånd hos mig.

Det är ett kämpande att åka iväg. Dividera med mig själv osv.

Efteråt skulle jag ner på affären och handla lite småsaker bara. Matlagningsgrädde till en fiskgratäng ifall sonen skulle vilja ha en sån idag. Titta på en hårinpackning med olja till dottern för hon har nu ökat sin medicindos för hyn och håret är torrt så en sån skulle hon behöva.

Nya tulpaner också.

Och jag hade gott om tid - vilket är skönt och butiken är ju också rätt tom den här tiden på kvällen.

Så jag strosade runt bland grönsakerna, Sparris - 15 kronor knippet! köp!

Precis innan man går in i butiken står det nästan alltid en frys eller något annat med bra extrapris på något. Igår var det bl a mozarella.

Och en sån blev köpt och dagens middag blev färdigplanerad så bland grönsakerna köpte jag också portobello och tomater.

Sen stötte jag på en bekant och vips hade nästan en timme gått med trevlig småprat. Vi umgicks så mycket när barnen var små ihop med hans fru. Semestrar, högtider - ja varje vecka. Vi var verkligen tajta vår familj och deras. Min yngsta och deras yngsta gick i samma klass, Vår äldsta och deras gick också i samma klass - dom hade också gjort det på dagis.

Men så blev det skilsmässa hos dom, sen hos oss, barnen växte upp och särades via utbildningar och sen försvann umgänget. Synd.

Visst pratar vi lite när vi möts ute på byn men det var längesen vi stod så länge och pratade om ditt och datt.

Men tiden gick och jag blev sen och hann inte med något mer än de grönsaker jag köpt :) Och dottern fick vänta 5 minuter.

Jag har - ta i trä, tvi tvi sovit bra några nätter. Har inte vaknat och klivit upp och haft mig utan kunnat ligga kvar utan att varken jag själv, hund eller katt har väckt mig. Det är mycket värt och jag hoppas det också håller i sig.

Känner mig inte heller idag så frusen på jobbet som jag gjort ett par dagar. Kan kanske bero på att jag har en typ täckväst på mig. Eller inte.

I går och förrgår hade jag på mig handledsvärmare och koftan som jag har här på jobbet. Men det har ju också varit bedrövligt trist och grått väder. Ruggigt värre med regn. idag är det uppehåll man kan se lite blått mellan molnen.

Vårmånaden mars - jag vill att du bjuder på vårväder i massor from imorgon - Deal?

Lyssnar just nu på Jon-Henriks låt på radion. Vi har också lyssnat på alla låter på Spotify och många som man tyckt vara rätt usla har blivit bättre när man fått lyssna på dom utan att se.

Loreens låt är riktigt bra. Nano är och har varit min favorit från början. Jon Henrik - behöver jag säga mer?

Och sen Ove! :)

I morgon kommer det nog ett bokinlägg på bokbloggen. Har 17 minuter kvar på boken jag just nu lyssnar på.

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar