December

December

torsdag 1 december 2016

Då var den igång!

Relaterad bild

1:a december - julmånaden som ändå har tjuvstartat i november genom 1:a advent och jag ser på inredningsidor på fb att rätt många har totalpyntat med julgran och allt redan.

Är det tempot som vi har nu för tiden som gör detta. Att vi inte riktigt hinner med för vi stressar på.

Vet själv hur jag började klä granen för några år sen till 3:e advent för att dottern jobbade innan jul och kunde inte vara med så därför gjorde vi det i förtid för egentligen så sitter det även i min ryggrad rotat att man klär den dagen innan julafton för att sen julaftonsmorgon se hela härligheten.

Men numera när allt är öppet på julafton - i stort sett - så är det ju fler som jobbar och inte kan vara den där "förr i tiden" personen med traditioner som följt med i åratal.

Men traditioner - ja någonstans börjar dom ju och det blir nya så om xx antal år så är det ingen som minns dom gamla om man inte träffar på någon riktigt gammal som kan berätta att på min tid - på 70-talet då minsann var det på detta viset! Med julkalendrar som Broster Broster och vilse i pannkakan.

Och man får ta till historiker för att få höra om hur det var på den där gamla goda tiden.

Men idag är det 1:a december. Hos mig en grå, fuktig trist torsdag utan någon som helst julstämning trots att mina hyacinter jag köpte på Ikea häromveckan nu slagit ut och sprider sin härliga lukt. Gillar hyacinter som luktar. Kartong nummer 2 ska hämtas från källaren och bäras upp. Där finns det tomtar och annat som ska upp nu till 2: advent och sen blir det då granen den 3:e och sen är det snart slut för denna gång. Ja tiden går fort.

Bildresultat för 1th december

Sitter själv också på jobbet idag och det är i dag skönt. Men det låg en stor hög med dokument på mitt skrivbord som jag fått till uppgift av kollegan att gå igenom. Va! hur ska jag hinna det var min första tanke. Ja det ska väl gå.

Hade ju diskmaskinsreparatör hemma igår. Behövde inte vänta för länge innan han dök upp så vi hann gå i dagsljus jag och vovven.

Det var flera olika fel så han kommer tillbaka när vi fått delar till den. Men först skulle också en elektriker komma och byta ut den kontakt som sitter under diskbänken och som diskmaskinen är kopplad till för den var svart i plasten så något har också hänt med den. Kanske inte denna gång men jag hade ju proppar som gick ett tag så det kanske var då. Lite ruggigt är det med tanke på el och brand.

Så jag får diska ett tag till för hand för det tar väl en vecka innan delarna kommer. Och det är såna här gånger det är riktigt skönt att bo i hyresrätt för jag behöver ju inte betala något för detta mer än att avsätta min tid.

Vi gick en go runda jag och vovven - en runda jag gick ofta förr då jag bodde på förra stället. Man går intill en trafikerad väg och då måste vovven vara i kort koppel så jag brukar inte gå där så ofta längre.

Hemma så gjorde jag en omelett till middag, diskade, gjorde fiskgratäng till sonen och kokade risgrynsgröt.

Och i öronen hade jag boken - Änkan av Fiona Barton - det var riktigt bra för nu är det utlyssnad och nästa inladdade bok är en Stephen King bok. Den som finner.

 (pocket)


Den som finner är den fristående andra delen i Stephen Kings thriller-trilogi om Bill Hodges. Den första delen, Mr Mercedes, hyllades av kritikerna och tilldelades årets Edgar Award för bästa spänningsroman 2015.

Morris Bellamy är författaren John Rothsteins allra största fan. Han är fullkomligt besatt av den geniförklarade Rothstein och hans romaner om Jimmy Gold. Men Morris är besviken på sin idol. Rothstein har slutat skriva, och sålt sig till reklambranschen. Som straff måste han dö.

Efter att ha skjutit ihjäl Rothstein i författarens eget hem får Morris inte bara med sig pengarna i kassaskåpet, utan också en trave anteckningsböcker som bland annat visar sig innehålla det handskrivna manuset till ytterligare en Gold-roman. Morris hinner precis gömma undan anteckningsböckerna när omständigheterna gör att han hamnar i fängelse för ett annat brott.

Åratal senare finner en liten pojke vid namn Pete Saubers den undangömda skatten. En skatt som visar sig vara livsfarlig att ha i sin ägo. Den pensionerade kriminalaren Bill Hodges får nys om Petes trängda situation, och tillsammans med sina medhjälpare Holly och Jerome dras han in i fallet och i Morris Bellamys vansinne.

Jag har inte någon större erfarenhet av honom som författare. Sett några av hans filmer och inte känt mig lockad av att läsa hans böcker men så kom Mr Mercedes som skulle vara lite annorlunda och ja - jag gillade den och det finns en 3:a också.

När jag sitter med Storytel framför mig och ska välja nästa bok så är det inte helt lätt - det finns så många böcker jag vill läsa (läs: Lyssna på).

Och hur mår du idag då - ställer frågan till mig själv och ska jag ge det där vanliga - fötterna upp och huvudet ner svaret, eller ojämna plågor, eller ja sådär.

Mitt svar till mig själv är brutalt ärligt.

Här kan jag inte skriva ner det jag tänker för det osar lite av svavel.

Har så ont i axeln
Har så ont i höftkamsbenet
Har så ont i fingrarna/händerna
Har så ont i ryggslutet

Vad i h......te är det som är på gång i min kropp undrar jag och känner samtidigt att det dunkar till smärtaktigt i skenbenen.

Och pigg som en mört - en död mört!

Bildresultat för fibromyalgi is killing me

Bildresultat för fibromyalgi is killing me

Ja - det är uschligt idag men jag har sovit gott i natt - alltid nåt :)

Må Gott




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar