December

December

onsdag 9 november 2016

Trumpet blev det.

Bildresultat för chockad min

Det är många trumpna miner just nu över hela världen. Alla är i samma chock. Hur kunde det bli så här?

Jag har inte lyssnat på någon valvaka igår mer än det man pratat på radion eftersom den står på när jag är på jobbet. Men på tv och annat så undvek jag detta och lyssnade på bok istället och tittade på annat.

Har inte heller tittat på mobilens flash under kvällen/natten/morgonen tills jag vaknade till ordentligt. Ville inte veta men det fanns i mig någonstans att det skulle bli som det blev. Därför ville jag undvika vetskapen så länge som möjligt.

Men kanske har det förhoppningsvis varit mycket snack från gubben och när det sen kommer till kritan så är han mer ödmjuk. Och sen får man ju verkligen hoppas att det finns bra rådgivare och annat runt omkring honom. För inte kan han väl helt själv bestämma allt. Någon form av riksdag måste man väl ha hoppas jag.

Linfrön mot min mage tar jag och jag brukar också ta hela men så hade jag krossade också hemma av någon anledning. Säker för något recept eller så som jag köpt krossade och kanske finns det hela någonstans i mitt nu röriga skafferi. Kylskåpet är nu städat och i ordning så det är skafferiet nästa.

Skulle vilja ha hyllor man kan dra ut och ska verkligen ta tag och titta på det. Vet inte om Ikeas mått stämmer så jag ska mäta ordentligt och åka ner och prata med köksavdelningen någon gång - har jag sagt länge nu men en dag så blir det gjort. Om inte i år så nästa år :)

Bildresultat för winter

Jag ser också på sociala medier att mina vänner på fb lägger upp och visar bilder på riktig vinter. Mycket snö som faller och även därhemma i jämtland faller det på sina håll jättemycket snö och det är vackert vintervitt.

Hos mig är det vitt puder som ligger på ställen som är platt. Från mitt jobb ser jag en stor gräsyta som är vitt men man ser också det gröna. Vägarna är snöfria och det mesta är snöfritt. Men det är KALLT!

Igår när jag skulle ut med vovven behöll jag mina tights (termo-tights från Rusta - hur varma och goa som helst) på och tog mina skogsbyxor ovanpå. Pannband, Tjocka jackan uppdragen till halsen, En halstub som gick upp till hakan och varmare vantar och så gick vi. Rätt skönt men samtidigt också kallt och bitigt. Och trots att jag hade tjockare vantar blev jag kall om fingertopparna.

Katten - ja han har varit så bråkig så igår fick han gå ut en stund på kvällen - han kom in rätt snabbt men ville ut en gång till och med tanke på att han är en utekatt och har sin toalett i skogen någonstans eller i min rabatt - som nu är full med löv och inte så kattvänlig - så kände jag att det är bättre att han går ut och gör ifrån sig än att han håller sig.

Även i morse fick han gå ut när dottern gjorde sig klar för jobbet. Men han kom in rätt snabbt och gick till sin låda. Han behöver nog bara lite mer tid att vänja sig och inse att det är bättre att gå på lådan inne den här årstiden.

När jag är ensam hemma blir det ofta något enkelt till middag och igår stekte jag lite bacon, skar några tomater i bitar och gjorde en omelett med ost till middag. Stökade undan i köket och sen la jag mig under täcket. Höll på att somna men höll mig vaken och sen tittade jag på - det sitter i väggarna och när det slut var det dags att hämta hem dottern.

Var inte vaken mycket längre sen när jag kom hem. Satt bara i soffan och drack kvällsteet innan jag la mig och har sen sovit rätt bra hela natten fram till 5. Då snurrade jag ett tag innan jag somnade igen för att vakna av klockan och innan jag fattade vad det var som lät. Det är ju inte en vanlig alarmsignal utan något slinga i mobilen som väcker mig. Rätt skönt att inte ha ett skrällande uppvaknande men också lite farligt då man inte störs lika mycket.

Monster

Har en ny bok i öronen och det är Ingrid Elfbergs Monster.. Dom första böckerna har utspelat sig i Göteborg och det har jag gillat för man känner igen sig i miljöerna men har även glimtat på hembygden.

Nu känner jag också igen mig - mycket - det är från Östersund/Frösön och omgivning. Så kul när man pratar om platser, byggnader och annat som jag känner så väl igen både från jobb och annat. Men dom är också i Göteborg.

Och den är lättlyssnad och bra uppläst av Anna-Maria Käll.

Polisen Erika är sjukskriven och åker hem till Norrland tillsammans med sin hund Boss. Hon har inte berättat för någon att hon är gravid efter den våldtäkt som hennes man utsatte henne för. 

Snart dras hon in i en lokal utredning av det som först ser ut att vara ett makabert självmord på en gammal avrättningsplats i Östersund. När ytterligare en man tagit sitt liv på en forntida offerplats i Göteborg börjar man se ett samband. Det andra offret har fått en film där det första offret torteras. Vad har offren gemensamt? Kommer de att bli fler?

Erikas bror blir snart polisens huvudmisstänkte och Erika blir besatt av att hitta sanningen. Monster är en psykologisk thriller om mobbning, svek och passioner, och vem man kan bli när man aldrig blir sedd. Boken är en fristående fortsättning på Den du borde frukta (2015).

Det är den 3:e boken om Erika och jag rekommenderar att man läser dom första 2 innan man tar denna även om den är fristående så får man med så mycket mer av handling och bakgrund. Tills döden skiljer oss åt heter den första och sen kommer - den du borde frukta och nu då Monster.

Ikväll är det yoga och vi ska gå är det tänkt. Kan inte säga att jag känner mig så sugen men det kan ju blir bra när man väl är där. Kylan tär på kroppen men jag har inte haft den där feberkänslan den här veckan och tagit bort tramadolen och äter "bara" alvedon ihop med pronaxen morgon och kväll. Det tunga artelleriet tar jag när jag känner att det behövs.

Men jag känner ju i kroppen att det är blåsigt och kyligt. Ser på flaggorna från mitt arbetsfönster att det är rätt blåsigt idag och vindar från norr- brrrrrrrrrrr.

Skulle behöva hämta posten men drar mig för att gå ut.

Och istället för kaffe i stora muggen får det bli te

Bildresultat för teatime

Må Gott



1 kommentar:

  1. Dom böckerna lät intressanta. Får kolla min ljudboksleverantör har dom.😀

    Skönt att kissen börjar bli sitt vanliga jag igen.
    Kram

    SvaraRadera