December

December

fredag 4 november 2016

Se den snö som faller



Igår började det snöa lite mer - det kom stora vackra flingor - som dalade så där vacker ner så man blir lite glad och när dom kommer ner på marken så smälte dom nästan direkt - från början men när jag tog bilden tänkte jag - som ett vykort änna!

Min batterimarshall som vilar på en bädd av olika mossor, kottar och äpplen - som fåglarna ännu inte börjat äta av. Men av fröerna i alla fågelmatare äter dom massor.

Vi lyxade till oss igår - vi åt entrecote. Hade ju köpt det billigt och så skulle jag skiva den för den var hel och då fick det också bli gårdagens middag. Så fin, så mör och inte massa fett och senor så jag ska iväg idag och köpa mer tänkte jag. Det var så bra pris och svenskt och fint kött så varför inte.

Jag var inte hemma förrän närmare 6 för jag jobbade med bokföringen så att oktober månad är nu också klar. Blev störd av besök av en gammal kollega och hade han inte dykt upp så hade jag varit hemma i rätt tid men det är skönt i dag att ha det gjort och nu kan jag koncentrera mig på nutiden. Får bara det nya systemet vi jobbar i också gjort sina sista uppdateringar - det är på G så kan jag även där känna att jag är i kapp.

Efter maten och undanplock och hundpromenad så la jag mig på min säng, under en filt och tittade på viafree och four i a bed - det där B&B programmet jag tittar på. Och sen såg jag Svartsjön. Missade första kvarten men det gör inget. Tycker ff inte om den men tittar för jag måste ju se vad som döljer sig i källaren.

Sen var min kropp i total olag. Den värkte, den ömmade, den frös och den var varm. Kände mig febersjuk i alla leder och även huvudet/pannan kändes febrig men termometern visade 37.7.  När jag senaste hade riktig influensa och även tidigare så har det ofta satt sig runt höften, ryggen och jag har liksom inte kunnat ligga still av smärtan och den känslan har jag nu också förutom att jag då inte har influensan.

Upp - koka kvällsrote, ta mina mediciner, göra mig klar för natten och sen kunde jag känna hur tabletterna kickade in och jag fick lindring och sen har jag sovit rätt bra. Vaknade när sonen kom hem. Som idag är ledig också! Hemresan hade gått bra för snön kom inte förrän dom var närmare hemma här än inne i stan. Där var det ingen snö och kollegans skulle byta till vinterdäck i helgen.

Byta till vinterdäck ska jag göra idag hade jag tänkt. Var på jobbet vid 11 för att kunna gå vid 2 tiden. Sen ska jag hämta däcken - där får sonen hjälpa mig och sen iväg och jag är förberedd på att få köa. Dom stänger 17 så då har jag ju i alla fall minst 2 timmar som dom borde hinna med mig på. Kanske är det inga köer alls eller så är det väntan. Då blir det en bok i öronen och en mugg med kaffe som jag tänkte att jag skulle ha med mig i termosmuggen.

Det snöade lite i morse men nu är det uppehåll, milt och blött och fryser detta på är det inte kul för det kommer då bli väldigt halt och media rapporterar ju om kaos på många håll i halkan. Den som alltid överrumplar oss oavsett om vi är som nu i början av november eller om den är i slutet.

Har också suttit och skrivit ett brev till min läkare med receptförnyelse. En del är slut och andra har jag en gång kvar på att hämta och det är lika bra att få det utskrivet nu innan hon försvinner. Bad om att få 2 av medicinerna utskriva så att jag kan hämta fler gånger på samma recept så slipper jag förnya dom efter varje hämtning. Tramadolen är en och det är nu i höst okt/nov som jag börjat ta dom regelbundet eftersom jag har mer värk, mer influensakänsla och det känns bra efter att jag tagit dom och jag tar dem ihop med pronaxen. Morgon och kväll. Klarar mig rätt bra så känner jag. Måtte det hålla i sig för nog finns rädslan i bakhuvudet att jag håller på att bli sämre eller så är det ett kraftigare skov. Jag hoppas ju på det sista.

I övrig så är det en lugn helg. Inget speciellt inplanerat. Ska städa klar. Tänkte skura köksgolven ordentligt på knä innan jag sen lägger på nya mattan. Ska också plantera om en blomma som föll i golvet och det är en klätterväxt och den tänkte jag ha i köket och så ska den få klättra runt köksfönstret. Har ingen gardin där så det kommer bli bra - har ju också - glömt att berätta det. En slinga med röda bollar i det fönstret så det kommer bli så bra så. Rött funkar alltid - året om :)

Har också haft ett oljud i slasken - det har liksom kluckat och haft sig. Men jag hade stopp där i somras som man var där och fixade så jag tänker - är det stopp ännu längre ner. Är det grannen som gör något med vattnet och det rinner inte ner.

Tyckte igår när jag satt kvar i köket och dottern gick in i duschen att det började då igen. Jag spolade varmt från mitt håll. Ljudet fortsatte.

När jag senare gick in i köket lät det fortfarande och ett väldigt irriterande kluckande.

Och så slutade det ??????

Jag stängde av fläkten! Satte på den igen - kluckandet kom, Stängde av kluckandet slutade.

Och på min fläkt har jag ju två reglage. Ett som är som en timer som går ner och stänger av sig själv som jag sätter på när jag lagar mat men för att den ska fungera sätter man en annan knapp i ett läge och den stänger inte av sig själv.

Så jag har identifierat problemet men det är ju ett nytt problem så jag ska kolla med värden varför det är på detta viset.

Igår kväll efter några timmar såg det ut så här.




Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar