December

December

måndag 14 november 2016

Så blev det en grå vanlig måndag igen


Bildresultat för livets vågskål

Ute är det 5 plusgrader och vädret är som det brukar vara här vid den här årstiden. Grått, fuktigt, milt och inget som påminner om vinter och vinden har vänt från förra veckan då den kom från norr - nu är den från söder.

Men det är också skönt på något vis. Det är bekant och igenkännande.

I lördags var det dock en helt ljuvlig vinterdag. Solen sken från klar blå himmel. Runt nollan, ingen vind och vi tog oss en skön promenad över ängarna jag och vovven. Nu är det inga djur där som det är under vår-sommar och del av hösten så jag har inte gått där sen i våras. Det är en naturskön runda sådär lagom lång.

Långt blev det igår. Jag gick någonstans mellan 8-9 km på en runda jag aldrig gått förut och det var i slutet som det inte var helt klart vart jag skulle gå så jag gick lite fel men jag kommer helt klart gå där flera gånger. Vacker natur och kan tänka mig att det har olika tjusningar beroende på årstiden.

Anledningen till att jag gick där var att jag körde upp barnen till sin pappa. Hade trott han skulle komma och hämta men det blev inte så. Och dom skulle inte äta middag men fika i alla fall och medan dom skulle vara där tänkte jag att då passar det bra för mig att gå den här rundan som jag länge suktat efter. 2 timmar tog det och sen åkte jag dit, fick en kopp kaffe och sen köpte vi thaimat.

Men helgen har ju varit lång och i fredags så åkte jag och dottern för att handla till lördagens middag. Och vi åkte då till samma by som pappan bor i och som jag igår parkerade vid för att gå den här rundan. Där finns en bra ny charkbutik och jag visste att dom hade racklettost.

Så vi parkerade vid torget och efter att ha gått en bit - kort - så snurrade det om totalt. Fick sätta mig på en bänk och försöka samla ihop mig. Vi gick sen in på vårdcentralen som finns där och in på apoteket för det var varmare där. Tog druvsocker och satt en stund.

Där och då kände jag mig som 100 år. Det var inget sånt blodsockerfall jag brukar få. Det var inte så att synfältet försvann men det var som om hela marken gungade och jag kunde inte hålla balansen.

Riktigt otäckt var det.

Det klingade av och vi kunde gå och göra ärendet. Det blev också förutom osten en bit lammytterfilé som låg i någon marinad.

Sen till centrum och systemet. Det var inte tänkt att jag skulle köpa något till maten. Hade tänkt att det skulle bli öl och det hade vi hemma. Men dottern skulle köpa en flaska till sin pappa och när jag stod där så såg jag väl förvirrad ut eller nåt. För det kom fram en expedit och frågade om jag ville ha hjälp och det var mycket folk där och ja - jag sa att vi skulle äta racklette och om det passade med vin och det gjorde det absolut sa hon och berättade att det hade hon ätit helgen innan. Så vi tittade på olika röda när jag sen frågade om vi skulle gå utanför boxen och titta på vitt och JA sa hon med glädje och så fick jag tips på bra vita viner som skulle passa till oxfilé om man nu ville. Och att det där med rött till kött och vitt till fisk suddas ut mer och mer.

Tänk då man var ung och grön och var på systemet för att köpa rött eller tyskt vin. Det fanns då lantviner. Franskt, spanskt, tyskt och italienskt att välja mellan. Vilken förändring det har blivit och fröjd för gommen.

Så det blev ett gott rustikt kraftigt vitt vin och det var ett perfekt vin till det hela.

Efter systemet blev det ica och handla resten.

Och så fick vi åka förbi en annan ica för att hitta vår middag på fredagskvällen. Vi ville äta nuggets och då vegetariska.

Sen var det skönt att komma hem efter ett par timmars flängande hit och dit. In med alla varor och sen ut med vovven medan dottern plockade in det vi köpt.



Vi provade också årets glögg i ett litet glas för att smaka hur den var - den där blossa ni vet. Och min gom tyckte den var jättegod. Inte för söt, juliga smaker och lite rökig. Dottern tyckte den inte var god alls. Men nu drack vi den kall och det kan ju vara annat varm.

Julen har ju börjat för på radions lugna favoriter var det från fredagen 100% julmusik från då fram till annandagen :)

Lördagen efter att ha vaknat till liv, ätit, löst melodikryss så åkte jag och sonen iväg. Han ville titta på skoblock och annat till sina nyinköpta skor så det gjorde vi och vi fick också in på en annan affär och en av dotterns julklappar är klar.

När vi sen kom hem hade dottern börjat städa undan i köket, köksbordet blir alltid överbelamrat med tidningar, reklam och annat.






























Jag klädde om för att då ta den där härliga promenaden och sonen fick i uppdrag att dammsuga.

Sen blev det köket och förberedelser inför kvällens middag. Brorsonen skulle komma vid 18.

Racklette med många tillbehör blev det. Förutom den obilgatoriska racklettosten hade vi gräddost. 3 olika sorters kött. Lamm, entrecote och kyckling och alla hade jag tagit fram och skurit i mindre skivor/bitar och marinerat.  Förvällde sparris och broccoli och kylde av. Skar champinjoner i bitar, Sen hade vi sallad till och mandelpotatis samt såna där små minigurkor, syltlök, minimajs och såser.

Det såg där och då ut som om vi skulle kunna föda ett helt kompani men det blev inte mycket över. Men dottern åt igår och sonen har med sig i matlådan idag. Och vi blev alla mätta och belåtna och det var mysig och det tar ju lite tid att sitta där och pyssla med maten mot att äta en vanlig gryta eller liknande - inget ont i det.



Efterrätt hade vi också. Det blev vit chokladpannacotta med färska hallon. Det blev bestämt i affären på fredagen när vi gick där och tittade. Hallon var på extrapris och det är enkelt och även gott att göra.

Så många timmar senare sa vi hejdå till brorsonen och vem vet när vi får bjuda honom på middag nästa gång. Vi kommer träffas som hastigast en gång till tänkte jag när min bror är nere och ska hjälpa honom att köra hem saker som han äger. Sen försvinner han till Alperna och ska åka skidor över säsongen och sen blir det kanske studier i Uppsala eller så kommer han tillbaka hit och jobbet som han är tjänstledig ifrån.

När han kom med tåget gick båda barnen och hund för att möta honom. Och hund som inte är som andra hundar är inte lätt att gå med om inte matte är med. Han höll på att smita ur sin sele då han inte vill gå över vägen så dom fick lyfta honom för det kom en bil också. Så sonen gick utan hund när han följde med honom till tåget.

Jag och dottern plockade undan och tittade sen på tv4play och så mycket bättre.

Och så blev det då igår - söndag - farsdag. Jag var väldigt trött och kände mig sliten och tänkte först att undrar hur det kommer att funka att gå den här rundan. Fick väl vända om det kändes konstigt men det gick som sagt att gå och inga konstigheter i kroppen där och då heller. Men sen så trött, så slut och jag var också frusen för jag blev ju svettig så efter maten blev det en lång het dusch och så la jag mig och lyssnade på boken för den hade jag ju också gått och lyssnat på och det är spännande nu.

Extra kul var det i lördags när jag lyssnade och dom pratade om ställen precis där min bror bor och ger ju extra igenkänning.

Men jag somnade och sov väl i 20 minuter ungefär. Låg vaken sen och så kom dottern ut och det var dags för midnattssol på tv. Kokade en kopp te och kröp upp under en filt i soffan och vi blev kvar på programmet efter också. Line of Duty - spännande engelsk serie.

Men sen fick det bli sängen och jag har sovit väldigt gott. Vaknade till av att jag hade en katt hos mig som ville gosa och så somnade vi om.

Lite mör i kroppen efter allt promenerande men också med en nöjd känsla. Någon yoga blev det ju inte. Där kände jag att kroppen inte var med. Och det blev också stressigt med farsdagsfirandet för barnen, mat och annat.

Den där feberkänslan sitter konstant i kroppen. Mina mediciner hade kommit i fredags så jag kunde hämta ut dom och kunde ta i fredags och igår. LÖrdag - no no no! Inte med alkoholen.



Så helgen har varit väldigt bra samtidigt som den också varit jobbig och slitig. Det är den där vågen att hålla skålarna i rätt läge. Inte väga över för mycket till ett eller annat håll. Svårt som attan.

Är själv på jobbet idag och det visste jag. Det är skönt. Kommer också vara ensam när jag kommer hem. Dottern jobbar kväll och sonen - ja han är ju på sitt.

Det kommer också vara skönt. Brukar när jag kommer hem och det är bara djuren hemma egentligen bara gå in, byta om och gå ut med vovven. Sen äta lite - idag blir det nog rester, Finns ris kvar från igår och champinjoner kanske något mer så lite stekt ris med svamp blir gott. Sen lite vila om jag inte känner att jag kan göra något nyttigt. Tvätta en tvätt kanske, vika tvätt behöver jag också göra. Eller så sätta mig i soffan och titta på något jag missat. Som billions kanske. Ja det blir bra hur det än blir. Även i morgon blir det lika upplägg.

Må Gott

Bildresultat för balance in life


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar