December

December

tisdag 22 november 2016

80-talet

Bildresultat för guardian angel

Vill börja dagens inlägg med att säga att man måste ju vara tacksam över alla änglavakter som finns. En sån vakade över Mickis när hon krockade med en älg. Mickis har jag aldrig träffat IRL men lärt känna här på bloggen och sen via andra soc medier. Fast det var bra nära att vi hade kunnat stött på varandra i folkvimlet när Tomas Ledin var på Liseberg förra sommaren. Jag såg maken hennes :) på håll.

Så när man läser ju ofta om att någon krockat med diverse djur eller andra bilar men man läser det som en vanlig rubrik och så tänker man inte mer på det för det är så människan är skapt man reagerar mer när det berör en närmare så den här gången var det ju med känslan av OJ, NÄ, OH, FY, Hemskt osv och sen en lättnad när man ser att det inte är så mycket fysiska skador men de psykiska är väl så jobbiga att hantera.

Själv har jag klarat mig från att köra på något större - ta i trä - har kört på en hare en gång och sen har det sprungit in rådjur i sidan på bilen men det har varit små små saker som inte gjort några skador på bil eller mig. Djuren - ja haren var det inte något att rädda och rådjuren - viltspåraren hittade inget där så dom blev nog bara lite omtumlade också.

Så jag är tacksam över att änglavakten var där.

Bildresultat för tacksamhet

80-talet - ja det var ju en tid av så mycket minnen. Tror inte jag har så många dåliga - inga som jag kan komma på direkt men många roliga.

3:e torsdagen i november sen slutet av 70-talet så var folk som hysteriska och köade för att köpa årets det första släppta av årets vin. Beaujolais Nouveau

Jag var en av dom som stod och köade för att få tag i några flaskor. Det var hysteri där och då och sen glömde jag bort detta och i torsdags så hörde jag Carl-Jan prata lite om det men hörde väl inte så noga på vad han sa men jag och dottern var på ett stort systembolag vid Ikea och så kom jag på att fråga vart det stod - Det fanns inte en flaska kvar. Dagen efter försäljningssläpp!

Hypen är ff kvar alltså.

Bildresultat för the eighties

I lördags så gjorde jag lite ärenden och gick förbi vårt systembolag och gick in beredd på att få ett lika nekande svar som på fredagen men se - det fanns 2 flaskor kvar. Dom köpte jag.

Men om vi backar lite. Sonen kördes till jobbet och vi höll på att komma för sent. Han hade knappt 10 minuter innan start när jag släppte av honom. Såna köer. Lika långa köer var det därifrån trots att vi då inte körde genom stan. Men vi hade inte bråttom så det gick bra. 

Jag och dottern åkte då först till systemet för det är lite kul att besöka andra systembolag för det är ju inte riktigt samma utbud - detta är större än hemma och har hur mycket vin som helst att gå och botanisera i. Vi köpte lite vitt, något rött och sen Per Mobergs glögg.

Sen åkte vi till Ikea och började med mat. Pommes, Kyckling, Bea och så blev det efterrätt också. En jordgubbscheesecake. Dom kom ut med den precis när vi gick förbi. Så den låg under plast och då tycker jag det är ok. Annars står det helt öppet bland alla som går. Inte ett lock så långt ögat når och vem vet hur länge det har stått där och blivit hostat på. Nej sånt vill jag inte ha.

Men nu var det ju färskt och var väldigt gott också. Sen gick vi vår runda runt övervåningen och tittade. Fotade ett skåp till sonen som funderar på ett till sitt rum. Dottern köpte en filt som hon ska ge bort i julklapp.

Sen blev det en ny stekpanna, ett glaslock till woken jag köpt en annan gång, nya vinglas då det inte var mer än 4 kvar av dom vi köpte sist. -förstår inte vem som gör sönder dom. Dottern hittade ett lite sån minibyrå som hon letat efter i evigheter. Jag har en som köptes på ikea för urminnestider sen och sen har dom inte synts till men nu fanns det så hon blev så glad och nöjd och har nu smink och sånt i lådorna på sin byrå vid spegeln på sitt rum.

Men det köptes inga värmeljus och inga servetter. Servetter köpte vi sen på rusta - fina juliga och bra pris. Fick också köpt balsam.

Bildresultat för trött och sliten

Trötta och möra kom vi sen hem och då fikade vi bara för att sen inte göra mer den kvällen. Vovven hade fått sig en promenad efter att jag parkerat bilen och han var inte så sugen på en längre så han tog den korta korta med genväg över en äng.

Lördagen sen så åkte jag och lämnade av dottern på sitt jobb och åkte vidare till bonden för att köpa färskt orimmat fläsk - det är ju näst omöjligt att hitta sånt i vanlig affär. Gjorde sen lite andra småärenden och tog efteråt en härlig runda med vovven. Sonen blev hämtad av en kompis och åkte för att Lan:a.

Så kvällen var min i min ensamhet. Det var en konstig dag för när vi satt och åt frukost så drack jag ett glas juice, en mugg kaffe och så orkade jag inte äta mer. Tog en pepparkaka och inget mer i magen förrän sen eftermiddag blev det. Men jag hade ingen matlust alls denna dag och inga hungerkänslor heller.

Jag fick gjort en massa. Jag fick undan alla kläder som legat och väntat på detta. Fick också packat ner en del i en väska som ska till källaren -sommarkläder innan det sen var dags att hämta hem dottern.

Jag var trött då och hon var trött men vi satte oss i köket och löste melodikrysset som vi inte hann med på morgonen och sen blev det sängen. Dottern skulle upp tidigt på söndagen och gissa vem som skulle köra.

Och vid sextiden ringde även sonen som visste att jag skulle köra dottern och var redo att komma hem. Då hade spelat hela natten och han var trött. Som tur va så var han i närheten så det blev ingen större utflykt. Och jag la mig igen och fick några timmars sömn till.

När det sen började bli dags att åka och hämta hem dotra så åkte jag så att vi kunde gå en runda jag och vovven och det gjorde vi på en timme. Jättehärligt väder var det så det var skön promenad. Och hemma så fikade vi. Årets första lussekatt med saffran. Mmmmm så gott.

Sen var det bara dags för att börja med maten. Stekt fläsk med löksås och potatis. Det är mums mat och till och med dottern som är lite så avig mot fläsk och det vita fettet åt med god aptit - hela biten för det var så gott fläsk från grisar som gått fria ute och bökat.

Och yoga blev det för oss och tänk - det gick bra detta pass - över förväntan faktiskt och förvånande också men kul att ett pass inte blev som man trott. Även dottern tyckte det var väldigt bra pass. Hon har ju också krämpor och som hon sa i söndags - jag kände mig lätt. Vilket jag också gjorde. Tror baske mig att jag gått ner något kilo för magen var inte i vägen som det varit på andra pass.

Sen bänkade vi oss framför tv med fika. Mer lussekatt, pepparkaka, julmust, vin och choklad och tittade på Midnattsol och line of duty.

Så det blev en bra helg.

Och igår var det måndag. Seg förmiddag, dottern hade ledig dag och jag skulle ha möte på jobbet klockan 2. Medarbetarsamtal.

Gissa vem som ringer 2 och talar om att det inte gick något tåg så han kunde ta sig till jobbet. Ja han fick komma och vänta på att mitt möte skulle ta slut innan jag körde in honom. Tågen har stått stilla under hela helgen och del av förra veckan men skulle gå som tänkt men så var det någon som hoppat framför tåget förmodligen då det bara står - att stoppet var pga olycka.

Mycket trafik, regn, olyckor och köer så det tog sin tid att komma dit och sonen kunde stämpla in precis men sen tar det ju några minuter att ta sig fram till arbetsplatsen men det gick bra där också för man hade litet möte innan och han hade ringt och förvarnat. Och jag hade glömt hörlurar så någon bok kunde jag inte lyssna på när jag satt och körde nästan hela vägen hem i långa långa köer.

Åkte tillbaka till jobbet och jobbade 1,5 timme till och var hemma efter 18. Vi hade pratat om att det är så bra på mitt jobb med att jag kan göra sånt här på medarbetarsamtalet. Fick också talat om att jag mår sådär och döljer det bra. Äter starka mediciner och fick 200:- i påökt :)

Hemma blev det middag. Jag gjorde norrlandspalt och åt stekta fläsket till som fanns kvar. Dottern gjorde räkmacka. Min middag var godare - blev så mätt och satt en stund i soffan för att sen gå en runda med vovven.

Var sen konstig i magen och fick gå på toa när jag hade lagt mig. Och jag som tagit p-sprutor länge och slutat då jag numera också glömmer bort att boka tid - hade fått den där blödningen och aj aj aj. Jädra mensvärk med allt som ingår där och som jag sluppit så länge.

Ont idag också men nu känns det lite bättre eftersom jag tagit piller. Sitter på jobbet och avslutar det blogginlägg jag började på igår.

Och mina axlar gör ont. Det är molande värk 24/7 - gillar inte detta alls.

Dottern har ledig dag idag också - och vi ska ner i källaren för att hitta adventslådan idag. Samtidigt bära ner sommarkläderna. Men julen känns långt bort när det är 10 grader varmt som idag.

Tänkte bjuda på en bild på mig själv också. Jag ska beställa tid hos frisören tänkte jag.


Men jag ska bara toppa håret - just nu är jag nöjd med längden. Ser väldigt mörkt ut men det är nytvättat och blött så det förvillar ju lite.

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar