December

December

måndag 24 oktober 2016

Måndag

Bildresultat för bad monday funny

Måndag och jag mår inte bra!

Sov till över 12 och jag börjar 1.

Och ändå var jag inte uppe längre än till strax efter 10 igår kväll. Sovit hyfsat bra har jag också gjort. Vakant men kunnat somna om direkt.

Men jag har ont i hela kroppen. Varje led värker och känslan av influensa fanns där. Finns här.

Och jag har inte fått något gjort på jobbet på över 2 timmar. Kan skylla på att jag haft stora chefen på besök och han är pratsam :) så det blev att lyssna på olika anekdoter i en timme drygt.

Så jag har precis hämtat kaffet jag satte på när jag började. Och har i alla fall kollat mailen. Min kollega kommer inte in idag. Kom hem sent igår kväll efter en veckas utlandssemester och fick sms imorse om att han inte skulle komma in.

Kantareller - ja jag köpte ju chips med den smaken - och jag kände inte någon kantarellsmak. Är väl för bortskämd med den riktiga varan kanske. Inte heller dottern kände av någon smakexplosion som det skulle vara. Goda - ja men smakade chips med salt och krydda.

Kantareller - ja det blir det till middag här idag - i soppform.

Men med egenplockade.

Jag tog en tur till skogen igår efter att jag kört dottern till jobbet. Hon började 2. Jag hade inget med mig mer än en lätt tygpåse i fickan ifall vi skulle hitta trattisar.

Det låg regn i luften och vovven var less på att gå där vi brukar gå men jag gick på sidan av och hittade där gula - stora fina så då gick jag där jag brukade och hittade rätt mycket för den här årstiden och även ett gäng gula trumpetsvampar. Men jag såg inga trattisar. Och vi var ute i över två timmar och gick och tänkte för mig själv att jag skulle haft fika med mig.

Det var skönt i skogen och jag laddade lite av mina batterier men kroppen i övrigt protersterar ju då idag.



Och vi har ju ätit kantareller på de flesta sätt känns det som och det är oktober - soppmånad så ikväll blir det en god soppa tänkte jag.

Fräsa kantarellerna med charlottenlök, grädde, fond, kanske liten skvätt av starkt av något slag i och så mixa det slät och ha gott bröd till. Kanske lite ädelost får smälta i och så göra parmesanchips till också. Det får bli lite hittepårecept.

Har ätit gott hela helgen tycker jag.

I lördags var vi på Moon Thai och har ni vägarna förbi Göteborg så gå dit. Bord måste man nog boka om det är på kvällen.

Jag och dottern och brorsonen tog veg vårrullar till förrätt och sonen tog en sort sallad. Dottern sa - det här var dom godaste vårrullarna hon ätit och dom hade fått 10++++++ om det hade varit jordnötssås till istället för den som kom. Men den var god den också.

Maten kan ju väljas också hur stark man vill ha den och vi valde att inte ha den så starkt men det var hetta i det ändå.

Till varmrätt åt jag Moons Hotpan. Som serverades så att det fräste när det kom till bordet i en gjutjärnspanna. Frästa marinerade tigerräkor med chili, vårrlök, långbeans paprika, lime, ostronsås och färsk holybasil. Mums och det åt jag sist också.

Det är ju så svårt att välja också - det var också bläckfisk med i rätten men det valde jag bort.

Dottern tog en papayasallad, med ris och kyckling. Sonen tog en räkrätt med kokosmjölk och brorsonen tempurafriterade räkor och bläckfisk.

Så vi var alla riktigt nöjda med vår mat och jag har ju som sagt varit där förut och det är en mycket speciell och annorlunda miljö men väldigt mysig och gemytlig och vi kommer absolut äta där fler gånger.

Och om du inte har djur med allt för stor storlek så är dom välkomna också - bra att veta.

Igår åt vi lax jag och sonen. Dottern åt rester - kotlett från tidigare i veckan. När jag kom hem i fredags så kände jag inte för att värma detta utan åt en stekt brödskiva med ägg och bacon - bonnamat :)

Pratade bort en stund i telefonen med min bror innan det blev dags att gå en runda med vovven och sen hämta hem dottern.

På lördagen sen så började hon tidigt så det var upp och ut kl halv 7 på morgonen och det var 9 plus. Blött och ruggigt.

Skönt att hem och lägga sig i sängen och somna om var det och sen löste jag melodikrysset medan jag åt en sen frukost och lyssnade på det i efterhand. 10 som är sändingstiden - då sov jag. Sen på med kläder för att gå med vovven. Körde till byn där dottern jobbade och gick där och vi gick raskt så jag fick vänta lite på henne.

Det gick fortare än vad jag tänkt för det var ruggigt och kallt. Inte om kroppen men jag frös om händerna trots vantar - då var det bara 4 plus.

Jag kom också iväg till yogan igår och det blev ett bättre pass än sist men jag känner att jag inte kommer in i det riktigt. Kroppen vill inte.

Och jag skulle hämta hem dottern som slutade 21:15 och jag åkte först och handlade. Rätt skönt att gå där i den stora butiken sent för det är lugnt då, lyssnar på boken och tog det väldigt lugnt och var hos dottern bara någon minut innan hon slutade.

Lite fika när vi kom hem och sen i säng. Serien som började på 1:an igår såg jag inte utan ska se den ikväll kanske på play om jag orkar. I lördags såg vi sista halvtimmen av så mycket bättre - kan kanske bli bra i år också.

Nu skiner solen och det lyser otroligt gult i träden utanför fönstret på jobbet. Mängder med löv har fallit men det är ju minst lika mycket kvar. Hemma i trädgården har jag en buske som nu tappat alla löv och jag har mängder med små talgoxar som gillar sitt matbord.

En timme kvar på jobbet. Har pratat med min frånvarande kollega och imorgon ska han vara på plats. Säkert solbränd och fin efter en vecka i Grekland.

Bildresultat för soon over monday funny

Må Gott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar