December

December

onsdag 7 september 2016

Ljumma vindar en sensommar natt

I natt hämtade jag hem min son från jobbet. Hans kollega fick gå hem tidigare och det hade sonen pratat om redan att det kanske skulle hända. Kollegan hade under helgen fått ett skåp på stortån och tappade nageln och det gjorde för ont att ha stålhätteskor och gå i - vilket man kan förstå.

Och jag kände redan när jag gick till bilen att det var skönt ute, stannade senare och tankade och även där ute närmare havet var det ljummet och medan jag väntade på sonen på parkeringen så kunde man sitta med öppen dörr och inte frysa alls.

24 grader stod bilens termometer på - det var en tropisk natt. Tror det ska vara över 20 grader för att räknas som en sån.

Efter att jag slutat jobbet, ätit lite så åkte vi till skogen jag och dottern för att hämta hem resten - det som jag inte fick med mig i lördags.

Vi gick först till det ställe jag inte gick till alls för vovven vägrade. Hittade inte jättemycket av det gula guldet där men trattisar och kunde konstatera att det kommer bli rätt gott om dom. Men vi stannade inte där utan gick till den vanliga delen av skogen och till sist blev det en del svamp. Efter rensning så blev det en durkslag med gula och ca 4-5 luftigt packade trattisar och lite taggsvamp.

Taggsvampen den bleka fick bli stekta i smör och serverades på en rostad toast med västerbottenost - god kvällsmacka.

Idag vaknar man upp till en gråmulen men ljum dag och det har regnat - perfekt för mina svampar som finns kvar där i mossan - små små. Lite mer regn, lite mer värme och jag kan till helgen skörda ett gott gäng till.

Av trattisarna skulle jag vilja göra en soppa med ädelost som är god. Kantarellerna denna gång - ja det blir nog smörstekt till pasta kanske.

Inte så många goa timmar av den där härliga sömnen blev det i natt eftersom jag fick hämta sonen. Hade kunnat sova någon timme till när det är oväsen utanför fönstret. Vi har ju några trädgårdskillar som klipper gräsmattor och annat. Idag så lyfte dom upp betongplattor hos en granne och det väckte mig.

Onsdag är det och säsongens första yogapass ska vi gå på idag. Ska åka och hämta dottern när hon slutar vid 3 och jag har på fm varit på vårdcentralen och tagit veckans injektion. Hoppas det kan pigga upp mig.

Men jag får nog inte gå och lägga mig tidigt ikväll heller utan hämta sonen.

Skogen är härlig men lite jobbigt är det ju att rensa när man kommer hem men som vanligt - det går bra med en bra bok som spelar ur högtalarna. Och resultatet efteråt blir ju bra.

Efter att vi njutit av kvällsmackorna jag och dottern läste jag ut boken som jag lånat och som handlar om Daniel Lind Lagerlöf - regissören som drunknade utanför Lysekil när han rekade platser för inspelning och det hans frus Malin Lagerlöfs dagbok från tiden och framåt, hur man själv hanterar, överlever och går vidare. Sorglig men också full av hopp tycker jag. Väl värd att läsa - Dagbok från ditt försvinnande.

Och senare på kvällen när jag kom hem efter att ha hämtat sonen så tog jag en kopp kvällste och skulle ta mina mediciner och läste rösta kapitlet på nästa bok jag har i just bokform - att läsa. Vissa böcker kommer ju inte ut som ljudbok förrän ett bra tag efter eller inte alls och då "måste" jag ju läsa.

Bro Bro Breja av M J Arlidge - det är 2:a boken som jag läser av denna författare - förra heter Ole Dole och var riktigt bra och första kapitlet av denna gav mersmak.

Bro bro breja (inbunden)

Helen Grace har inte bara en krävande mordutredning på sitt bord. Hon försöker också återhämta sig efter systerns En död man som levt ett till synes skötsamt liv hittas i ett övergivet hus. Någon har skurit ut hans hjärta och lämnat det utanför familjens ytterdörr. Det är det första offret. Och kriminalkommissarie Helen Grace anar att det inte är det sista.
I Southamptons slumkvarter frodas prostitution och droghandel. Varför har en lyckligt gift man rört sig i det området? När ännu ett liknande fall dyker upp är det tydligt att det går en seriemördare lös. Ett tredje offer hittas. Vilken är den gemensamma nämnaren? Kan mördaren spåras vid den chattsida där ett antal män diskuterar och betygsätter prostituerade?
död samtidigt som hon måste navigera mellan blindskären på polisstationen, där inte alla vill ha henne kvar. Helen kan känna vreden bakom morden, men hon kan inte föreställa sig hur skickligt mördaren går tillväga, eller vad som väntar henne i slutet av jakten ...

Spännande och det är så många böcker som släpps nu, hinner inte med. Det är både bok med text och bok med ljud. Vissa släpps bara på Storytell men jag hinner ju inte med där heller. Sonen har ett konto och jag kan lyssna via hans även om han också lyssnar. Man laddar ner boken offline och så är det bara att lyssna.

Jag skulle önska att jag hade mer - ork är fel ord - men mer energi, lust, ro att sätta mig i soffhörnan. Lyssna på böcker medan jag stickar - har inte stickat en maska på evigheter. Inte sen stickcaféet bytte dag och det är ett bra tag sen nu.

Kanske kan det bli något nu när hösten är i antågande men samtidigt vet jag också att jag lägger mig tidigare för att mörkret kommer. Blir för trött helt enkelt.

Så det är ju bara att konstatera - mitt dygn har för få timmar.

Må Gott



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar