December

December

torsdag 8 september 2016

När lugnet lagt sig.

Har varit på jobbet i 1 1/2 timme och det har gått i ett.

Och jag har fått högt blodtryck av ilska! Och har grälat med en idiot!

Kommer till jobbet. Det är fullt med aktivitet eftersom vår kommun har som varje år sk föreningsdagar där alla föreningar i vår kommun visar upp sitt utbud för att locka barn och ungdomar till att prova på och sen fortsätta med någon form av föreningsliv.

Så jag går runt och tittar på vårat - tar kontakt med vår vaktmästare om han sett en sak som någon hade glömt när vi hade tävlingar och det hade han. Det är kul när man kan svara ja på en fråga om man hittat och det har jag nu gjort på 2 saknade saker av 3.

Och när jag gick förbi en bil så skällde det därinne. Bilen står mitt i solen och september till trots så är det som om det vore högsommar.

Klockan mitt i natten var tempen 24 grader! Även denna natt.

Det sitter en liten flåsande hund där. Rutorna är öppna runt om en bit men det räcker ju inte så jag ber en ledare som är från friskis och svettis ropa ut i sin högtalare eftersom hon har microfon att ägaren till bilen xx ska gå dit.

Och det kommer en tyken man och säger att han minsann vet vad som är bäst för hans hund. Ja det är ju möjligt.

Hunden hade varit ute nyss på en 40 minuter! 40 minuter i denna värme lång promenad. Så då blir ju hunden inte varm eller?

Vatten i bilen - nej min hund dricker inte så mycket vatten - IdioT!!!!

Jag och min vaktmästarkollega var väl på samma sida men vaktmästaren fixar inte att säga till om han inte har något under västen och det hade han inte idag.

Kunde inte annat än gå därifrån och känna hur arg jag var. Sen har jag haft besök på kansliet, telefon som ringer, mail som ska besvaras och SUCK -jag har inte ens fått i mig kaffe.

Men nu är det lugnt. Alla har gått och telefonen är tyst och jag ska gå och ta mig en stor mugg av kaffet och en macka.

Min vaktmästarkollega - ja han är ju ett kapitel för sig. Och att han har alkoholproblem är tydligt. Förra veckan luktade han när han kom och då var inte min kollega här men vi har pratat om detta för han har sk fylleskakningar - händerna skakar som om han hade parkinson - vilket han inte har. Han kan heller inte prata utan att verka konstig - han liksom skakar i munnen också.

Men det gör han inte vissa dagar - då har han nog alkohol i sig som dämpar det hela.

Och jag får sån avsmak för personen i fråga pga detta. Har inte någon större tolerans för missbruk. Det är en sjukdom säger man - ja kanske men om man då är sjuk - sök hjälp. Anser man inte att man är sjuk utan man har "rätt" att dricka - men ska smyga med det för man vet att det inte är bra - ja då har jag ingen förståelse alls faktiskt - men det beror väl på uppväxen med alkoholmissbruk.

Vi bor ju i varandras närområde jag och vaktis och jag ser honom ofta - han cyklar - med påsen från systemet i cykelkorgen. Körkortet har han förlorat för han körde rattfull och det är ju no no no nummer 1 och då borde han väl fatta själv att man är illa ute.

Men idag så var han alltså skakig i både tal och kropp och då är han inte i stånd att ta ställning. Hade han haft något i kroppen - ja då hade han nog varit kaxigare.

Har fått vänta en timme till på min kopp med kaffe, mer besök och fler samtal - en annorlunda dag minsann.

Men nu har jag fått i mig en macka och kaffet har jag stående här bredvid. Mackan blev konstig för jag gjorde 2 när jag åt hemma och det var såna där frökusar och när jag här tar min macka upptäcker jag att jag har 2 undersidor så det blev inga frön på mackan här inte.

Gurka och ost men jag blir besviken på viss gurka jag köper eftersom den är besk. Inte kul och det kan förstöra en hel sallad.

Igår blev det yoga. Gott för kroppen var det och även tröttsamt för armarna då det var nya övningar då man står i hunden.

Bildresultat för hunden yoga

Och så hade jag fel tröja på mig - den blev för varm även om den är en funktionsdito så var det för tjockt och med värmen och fukten vi har så var det inte skönt. Men för en gångs skull så var avslappningen utan filt och strumpor på.

När vi kom hem sen så gjorde vi pizza. Färdig deg och sås i en sån förpackning och sen hade vi västerbottenost och kantareller på och sen toppade med ruccola. Mums.

Och sonen fick också pizza men på hans hade jag salami. Så han var nöjd när vi kom hem inatt efter att jag hämtat hem honom.

Tänkte att jag skulle kolla på tv4 play hur länge man kunde titta på The Night manager som gått nyss. 4 avsnitt per vecka i 2 veckor - vem hann med det?

Och 20 dagar till kunde man se det och det är lite mäckigt att koppla upp datorn med sladdar och sånt men så såg jag till min stora glädje att man börjat med chromecast så nu blir det mycket enklare - bara att ta det via mobilen och titta så det blir ett maraton av denna serie någon kväll eller dag.

Även nytt i öronen har jag.

Nu lyssnar jag på



Sharon Bolton och små svarta lögner. För mig också en ny uppläsare - Karin Mannerström.

Handling:
Catrin och Rachel hade varit bästa vänner sedan barndomen, då de växte upp i ett litet samhälle på de ensliga Falklandsöarna.
Men deras vänskap fick ett fruktansvärt slut när Catrins söner dog medan Rachel passade dem. Tre år senare kämpar Catrin fortfarande med att bli fri från det bittra hat som förgiftar all hennes vakna tid. När ett barn försvinner och öborna förenas i sökandet tvingas de två kvinnorna åter konfrontera sitt förflutna. Även Catrins före detta älskare, Callum, finns med i bilden.
Alla bär de på fasansfulla hemligheter. Och de har ytterligare två saker gemensamt: de sörjer, och ingen av dem litar på någon. Inte ens på sig själva


Att vi har haft inbrott på jobbet ställer till det. Jag har 4 olika nycklar att bära omkring på. Det blir också fler antal nycklar av olika sort som ska lånas ut och jag har nu suttit och skrivit ett utlämningsavtal till skolor som ska låna våra nycklar. Väntar på att en ska komma idag eller imorgon.

Det är torsdag och nu är det grådisigt och jag har undrat hela dagen om det ska bli åska eller inte. Värmeåska - men någon dag smäller det nog - kanske!

På lördag får det vara bra väder. I alla fall uppehåll för jag ska på den årliga hundträffen med Amigos Mios - där jag adopterat min hund ifrån. Ska bli kul. Vovven får träffa sin syrra som också kommer såg jag.

Och vem vet - på söndag kanske jag går och tittar till mina ställen och plockar nya goa kantareller.

Känner lyxigt att ära egenplockad svamp till middag mest varje dag. Har ett gott gäng kvar trots pizzan igår med kantareller och det lutar åt att det idag blir smörstekta kantareller med pasta :)

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar