December

December

tisdag 6 september 2016

Ratta ett vrålåk

Vaknar för sista gången vid halv 10 idag. Gör som jag brukar kollar lite sociala medier, nyheter och sånt innan jag kliver upp och ur sängen.

Tänker - ja rätt pigg och har en relativt utsövd känsla -skönt - trots att jag varit vaken på morgonkvisten av att vovve och katt ville ut och det tog en stund innan jag somnade om. Dotterns klocka hann ringa och jag hörde hur hon gjorde sig klar.

Men jag somnade ju om och visst - trött när jag vaknade till men det är väl gemene man - det var jag ju förr också - då när allt var som det skulle vara ??

Sen står jag efter frukost, dusch, lite bokläsning och kokning av potatis vid diskbänken och ska ta med mig påsen med sopor och känner hur jag likt en ballong förlorar luften.

Svullnaden runt ögonen är kvar, tröttheten likaså. Skulle helst av allt vilja dra täcket över huvudet men jag knyter påsen, sätter på mig skorna - även idag sandaler och säger kliv upp till min son, och önskar god morgon, ha en bra dag och har lite förhållningar till honom. Plocka ur diskmaskinen. Potatisen är kokt, den ställer du in i kylen - det som är kvar innan du går. Puss och vi hörs/ses.

Tänker när jag går till bilen - jag styr över mycket. Jag går tidigare till jobbet. Är ju klar och tänker gå tidigare. Så jag styr över min arbetstid på ett bra sätt.

Jag styr också över mycket annat. Mig själv, vad jag gör, vad jag sätter på mig etc. Vad jag äter, dricker. Vad jag vill läsa, titta på när det gäller tv, min inredning och tänker - jag har det rätt bra.

Jag styr över min vilja men jag styr inte över min kropp. Den har kopplat ett tag om mig som jag inte tycker om. Jag kämpar med näbbar och klor för att komma ur den men det går inte.

Det står mycket om att utbrändhet just nu och hur dom som är det blir bemötta på ett sätt dom inte känner sig bekväma med. "Du ser ju frisk ut - ska du inte börja jobba nu?" och liknande.

Men just detta - du ser ju frisk ut!

Det stämmer ju inte på så många. Även på mig även om jag om jag blev studerad under lupp skulle uppvisa vissa drag av skräcködla. Påsiga ögon, glåmig hy som i min nu ändå vuxna ålder får acne - just nu har jag en period då dom är på haklinjen - ja ni läser rätt haklinjen - av alla ställen.

Jag har också svampar på min rygg - det fick jag höra av min svägerska då hon fick äran att klämma en rejäl pormask på ryggen - dottern vägrar och själv kommer man inte åt. Och så säger hon du har ju fyllt med svampar - små men ändå!

Så jo det hade tydligen min bror och hennes pojkar också och därför har dom alltid det där schampot från apoteket i duschkorgen. Så nu har jag det också. För med lite schampo och sen ett salva så ska dom försvinna.

Så jag känner mig som en risig gammal rosthög än ett nytt sexigt vrålåk!

Vissa dagar i alla fall.

Bildresultat för trolltyg i tomteskogen

Kanske skulle jag behöva någon som tittade på mig och sa - du är vacker. Oavsett tid på dygnet för att få upp den där egoboosten man så väl behöver.

Någon som pysslade och tog hand om mig. Som kokade en kopp te och som man över köksbordet kunde prata om det mesta som hänt denna dag.

Och jag har ju det - i mångt och mycket. Mina barn.

Jag får ju ärliga svar när jag sätter på mig något som inte kanske är så bra - det där kan du inte gå ut i mamma! Eller nej - det ska du inte köpa - passar inte.

Skulle jag bli rejält dålig så skulle dom pyssla om mig och vi sitter ju vid köksbordet och pratar om ditt och datt.

Så varför klaga!

Och ärligt - jag är nog inte varken redo, mottaglig eller nåt sånt för en relation av ett motsatt kön. Det känns som för besvärligt helt enkelt. Inte värt dom där tvivlen, gnisslet och gnatet.

Ja - solen skiner i alla fall. Det är en härlig sommardag idag också. Man märker ju att det är höst eller på väg till i alla fall genom att det blir mörkt så mycket tidigare. Tänkte igår när jag var ute vid 8 vilken månad ska man jämföra med innan sommaren - april? - kommer inte ihåg hur mörkt eller ljust det var klockan 8  april,

Igår blev det också en timmes extra jobb. Jag kom inte ifrån i tid som jag tänkt. Men jag tänker försöka komma iväg idag. Är här tidigare för att dottern slutar om några timmar och så tänkte vi åka ut i skogen och se om det finns goda svampar att plocka.

Igår blev det en stor järngryta med kantareller när jag kokade in vätskan i dom. Tog ur ett gäng och stekte i smör - dottern tog det på kvällsmacka och det var rejäla högar :) - annat när man bara hittar lite och man snålar. Och så har jag nu två påsar i frysen också.

Jag gjorde också köttbullar på ett storpack färs. Gjorde en långpanna full och några i stekpanna. De sista fick sen också en gräddsås i pannan som dom fick efterputtra i.

När jag kom hem från jobbet. Då hade jag varit och lämnat pengar i bankbox och hunnit med biblioteket så la jag mig en stund. Och så satte jag igång play och tittade på den deckare som började i fredags. Säsong 2 och jag har inget minne av att jag sett säsong 1 så det gjorde jag nog inte. Känner ju igen skådisarna - den är brittisk från annat. Bland annat Downton Abbey och Harry Potter - brittiska serier är ju bara så bra. Tittar inte ofta på amerikanska längre.

Började plocka bland kläder från semstern och packade upp en väska och la tillbaka oanvänt i lådorna.

Tog med vovven på en promenad innan vi satte oss i bilen och hämtade hem dottern. Och när jag la mig tänkte jag - va mycket jag hann med denna kväll. Bara svampen och alla köttbullar efter att dottern hämtats 20:30 och till det att jag la mig vid 22.

Satt och pustade ut en stund i soffan och drack kvällste och kände mig nöjd.

Ny dag och nya tag och jag har nyss suttit och bläddrat i massa pärmar och letat efter ett kvitto - helt omöjligt när man inte ens vet om vi ska ha det. Ingen vet ens vilket år man skulle kunna leta i och det är en maskin som försvunnit i inbrottet som vi letar kvitto till. Det kan vara hos oss, det kan vara hos grannkollegan men också hos den gemensamma föreningen!

Eller kommunen!

Men oavsett så får man ju inte mycket på en försäkring. Det skrivs ner pga av ålder och sen är det en självrisk som är jättehög.

Tror att många inte ens bryr sig om att blanda in försäkringsbolagen - det ger inget ändå mer än merarbete och kanske tom högre självrisk så ibland kan man ju undra varför ha en försäkring?

Jag lovade lite bilder från min höstträdgård och här kommer dom. Tagna med mobilen så dom är ju av högsta kvalitet :)

Må Gott















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar