December

December

onsdag 1 juni 2016

Juni



En av de finaste visor jag vet, delar jag med mig av här och nu. Både text och musik berör mig.

Värmen slår rekord 29,1 heta plusgrader i Gbg igår och nog kändes det alltid. Vi hade skolklass på jobbet ute igår och det fläktade men det var inte mycket svalka i den vinden och det var som att få ett slag i magen när man gick ut från en svalt kontor.

Jag var hem och vände bara och åkte iväg till Järnia och köpte fläktar. Sen vidare till ica och handla upp lite. (Tycker jag gör det jämt).

148032

Det blev en bordsfläkt till dottern och en golv till mig. Jag har inget bra bord att ställa den på så att det blåser på mig i sängen men det här blev toppen.

När jag kom hem så var både jag och dottern påverkade av vädret - negativt. Svettiga, varma, trötta och irriterade. Fläktarna skulle monteras och dottern försökte och blev bara halvt galen så jag tog över medan hon fixade sallad till middag - varm mat orkar man inte med.

Sen hade vi 3 - tre! fläktar i köket som blåste på oss medan vi åt. Och det mulnade på och svagt muller hördes men det kom aldrig loss över oss och inte en droppe regn så det blev till att vattna.

Men det blev lite svalare i alla fall - skönt och jag och vovven gick en runda. Mötte en kompis och hennes hund och hade lite sällskap en stund. Hennes hund - lite brötig vill leka men det är inte min intresserad av. Dom känner varandra rätt väl för vi går promenaderna ihop. Men min fick säga ifrån - gå bort - morr!

Tycker man blir lite - nu ska jag använda mig av ett jämtländskt ord - vill! - Det betyder att man inte är säker på tiden typ.

Ja, jag tittade på klockan och den var nästan 10 på kvällen - det kändes som om den inte var mer än 7-8 så man blir lite vill.

Trots fläkten hade jag svårt att somna. Jag var inte så varm men det var något som störde och det blir än mer störande när man vet att man har en klocka ställd dagen efter.

Sonen kom hem och vi pratade lite och han tog på sig joggingkläderna och gick ut och sprang mitt i natten. Det hade gått bra fick jag höra i morse men han har lite träningsvärk :) men eloge till att han gör det. Hoppas han nu får in en bra vana.

Sonen hade också klipptid 20 över 10 idag och det innebar att jag fick kliva upp lite tidigare på en onsdag men inte mycket för jag hade mitt veckobesök på vc kl 11 för min injektion. Så jag följde med honom och han fick följa med mig och när jag var inne hos sköterskan gick han och köpte mjölk åt mig som jag skulle ha med till jobbet. För konstigt nog kan man dricka kaffe trots att det är varmt.

Kollegan var här men gick när jag kom - hmm - nej han hade ett möte och idag hade han också lämnat mig en present på skrivbordet.

Tre svarta pärmar.

Det är ekonomipärmarna från mannen som skött bokföringen. Idag den 1 juni är det mitt jobb att fixa detta.

Ska nog gå så bra så.

Men det är inte helt bra idag - har fruktansvärt värk i vänster hand, fingrar och leder. Så jag har precis stoppat i mig den starka tabletten och hoppas på att den ska ta udden av det hela. Mina vanliga som jag tar på morgonen har inte gjort det.

Vet inte varför jag har så ont där just idag men kanske har det med vädret att göra - att det är åska i luften även idag. Det är varmt men mulet. Ont i skallen har jag också.

När jag kommer hem idag möter jag dottern i dörren - hon ska på after work med jobbet. Dom ska iväg och äta och bowla -kul! Och jag ska på biblioteket också för att hämta ut 2 böcker och 1 film. En man som heter Ove har jag lånat så den ska jag och dottern titta på ihop någon dag. Kanske på fredagkväll. Vi ska på studentuppvaktning vid 4 och sen är kvällen fri.

Igår fick jag också hämtat en stor resväska i källaren fylld med sommarkläder och ett par typ haremsbyxor låg däri, som jag letat för jag trodde nog dom skulle vara uppe i garderoben. Dom går till strax nedanför knäet och är svala och sköna men dom var rätt skrynkliga men jag satte på mig dom, tog en sprayflaska och sprutade på och så fick det torka mot huden och dom blev mindre skrynkliga i alla fall.

Så nu ska det skiftas kläder och tjocka varma tröjor ska ner i väskan och bäras bort. Och kanske kan det få bli ordning inne också nu då.

Och jag är i krig också - med mördarsniglarna. Nu ska dom baske mig inte få äta upp mina plantor och annat som jag planterat. Jag använde ju upp en hel burk med bakpulver häromdagen och igår så köpte jag snigelfritt och så hittade jag något jag såg igår på webben - koppartejp och så köpte jag på mig bikarbonat.

Så igår tejpade jag en kruka med koppartejpen och så la jag snigelfritt i rabatten och det med ölfällan så kanske jag kan få ha kvar mina växter.




Och om det fungerar så kanske man törs så lite sallad.

Fast nu när det är så torrt så är dom inte så synliga utan håller sig gömda i skydd av buskar så därför har jag inte sett någon i min ölfälla.

Som sagt första juni idag - det går så fort och sommaren är kort men ska inte vara allt för pessimistisk - det är sköna dagar som vi har framför oss och ljusare kvällar. Och jag måste bestämma mig för när jag ska ha semester också.

Men denna månad blir det jobb i alla fall.

Bildresultat för june

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar