December

December

tisdag 31 maj 2016

Mera blommor.


Surfinia är en typ av petunia men mycket mer härdig, regnar inte sönder och ska tydligen växa rejält under en sommar - så det är en sån jag har nu i två krukor ihop med lobelia.

Och igår gick jag på jakt - eller nej jag åkte inte speciellt långt och smög väl heller inte men det var inget folk i närheten och jag hade inte gjort det mitt på dagen.

Tjuva vilda lupiner. Och nu har jag två planteringar i min skogsbacke och där måste dom trivas tycker jag för dom stod inte i mycket jord mer grus men det var inte hel lättgrävt men det blev några plantor. Hade gärna haft rosa också men just här är dom blå så det får duga. Och så ser ni lite av mina ormbunkar och den där rosa saken som jag inte vet vad den heter men den blir större för varje år.



Och det är varm - alldeles för varmt. Det går bra att bara sitta lugnt och stilla på uteplatsen och där svalkade vinden men ge sig iväg och sätta sig i bilen, åka till jobbet och komma till ett varmt kontor - nej det blev lite för mycket och speciellt trevlig känner jag mig inte för jag fick också ta ett mot en leverans för mina kollegor - ja idag är dom på jobbet allihopa - satt och åt lunch såg jag och DHL hade gått till grannkollegan och han ville inte ta emot. VA!!!

Han pratar så mycket om att vi ska hjälpa varandra, samarbeta och ha sig och så kan inte han ta emot ett paket. Och jag påpekade detta till honom och han trodde att det fanns folk hos oss - ja då hade ju DHL inte kommit och frågat honom.

Så det var tur att man väntade och han hade tänkt åka när jag kom och då hade vi fått besvär med att ringa och be om ny leverans osv. Så - ja jag blev irriterad och kollegan såg det och jag skyllde på värmen - orkade inte med någon konfrontation.

Men jag har fått igång kylanläggningen in till kontoret så där kan det bli skönare temperatur om en stund i alla fall.

Idag får vi nog åka och köpa nya fläktar hem. Dotterns slutade fungera igår och sonens gjorde det tidigare och då tog han min och när det är upp mot 25 grader när man ska gå och lägga sig blir det outhärdligt och jag vet inte om det var det som gjorde att mina drömmar blev extra sjuka i natt.

Jag skulle dö! Jag fick typ samma som man ger till djur som ska avlivas - eller kanske fångar i USA och jag låg och väntade på att jag skulle sluta andas och tappa medvetandet och försvinna men det gjorde jag aldrig och det var massa konstigt men jag dog aldrig.

Och det var väl tur att jag inte dog (LOL)

Dottern är ledig och kan sällskapa med vovven - han har på fm legat i solen på det skydd jag har över ny jord och gräsfrö som jag lagt på ett tunt ställe - det var en bra plats tycktes han tycka. Och han fick det också. Min granne som har 3 hundar nu - 2 vuxna och en liten valp gör inte mycket annat än gapar på sina hundar och har sig - gå in och fy och nej.

När jag satte upp mitt "staket" så pratade jag med dom mycket och dom är båda jättetrevliga men har lite konstiga värderingar kan jag tycka.

Och dom har ett 2 meter högt staket och hundarna kan vara ute själv men det får dom inte. Själv öppnar jag min dörr när jag vaknar och har den i stort sett öppen tills jag går och lägger mig. När vi är hemma och både hund och katt kan gå ut och in som dom vill. Och jag tror mer på den mjuka uppfostran än den hårda men visst kan min hund komma undan med en del små saker och är väl inte den mest väluppfostrade som går och lägger sig plats när jag säger till. Men jag har inte heller några problem med hur han är tycker jag. Redan för länge sen när jag hade min förra jycke så gick jag en valpkurs och där var det hårda nypor och hårda ord. Jag gick bara 1 gång och bytte till en annan och bättre kurs med annat tänk.

Igår gjorde jag också en snigelfälla. Skar en petflaska och gjorde en fälla med öl i - ser inte om det är någon snigel i där nere så om den funkar eller inte - ingen aning. Men jag ser heller inga sniglar någon annanstans.



Och så lite bild på min rabatt - den är lång och går efter hela husväggen. Det finns en liten dröm i mig att istället för rabatt ha en träaltan där istället men jag vet inte hur man bygger - eller hade nog kunnat läsa mig till men är inte kunnig nog att göra det känns det som och jag har inte kollat efter någon som kan och vad det kostar men någon gång kanske och då kan jag flytta fram rabatten istället.




 Doroteablomma heter den blomma jag vill ha i mitt staket, dom blommar så vackert med sina färger och kräver inte så mycket så jag ska leta efter dessa tänkte jag.



Det är som sagt väldigt varmt och jag hade ju tänkt att jag och dottern skulle ha gått en lång runda idag - för att kolla hur den är men det får nog vänta. Det är inte läge att gå nästan en mil när det är så varmt, mest för vovvens skull. Och gå när det blir svalare - ja det blir för sent så vi får skjuta på det till en annan dag då det är svalare.

Eller så blir det åska för det börjar komma lite mörka moln som skymmer solen.

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar