December

December

måndag 20 juni 2016

Jag begär inte....

att alla ska förstå för det vet jag att ni inte gör men om du skulle göra det - så kanske det roar lika mycket som det roade mig. Fick kramp i magen av skratt och tårarna rann nerför kinderna av detsamma så - längst ner lägger jag det som jag tycker är humor på hög nivå.

Fredag och sonen ringer hemifrån när jag nyss kommit till jobbet - han var inte helt bra och hade svårt att komma ur sängen så han skulle inte hinna till tåget och då körde jag in honom och dottern var ledig så hon följde med - för vi kunde ju då åka in på ikea :)

Jag har sett att dom hade slingor likt julgransslingor med solcell och det kände jag att jag ville ha i min trädgård så efter den vanliga rundan runt övervåningen och lite fika så gick vi hela nedervåningen runt för dessa låg vid kassan men så fick vi också köpt lite annat smått och gott som alltid - nya vitvinsglas som jag blev väldigt förtjust i. Enkla och goda att dricka ur. Det är ju inte vilka glas som helst som fungerar - inte för tjockt glas tex och jag har tidigare haft vanliga enkla från ikea men dom har gått i kras en efter en.

Och dessa gick på 10:- styck när vi blev medlem på ikea - vilket vi blev i fredags istället för 19:-.

HEDERLIG Vitvinsglas IKEA

SOLARVET LED ljusslinga med 24 ljus IKEA



SOLVINDEN Dekoration för ljusslinga IKEA

Det blev 2 slingor med 24 lampor och 1 med 12. Och en förpackning med blå lycktor.

En av de stora slingorna hänger nu ovanför min odling i lastpallarna och den andra två har jag hängt under vårt parasoll med de blå bollarna. Och det blev väldigt mysigt att sitta där när mörkret lagt sig.

Har fotat men dom ligger i kameran och inte i mobilen så jag ska visa er en annan dag. Och det var rätt gott väder på fredagskvällen när jag och dottern satte oss där och åt middag sen. Jag satte igång vår terassvärmare som jag inte använt sen vi flyttade från huset. Det har liksom aldrig blivit av - av någon anledning men nu har jag flyttat fram den från det hörn där den stod eftersom jag har skåpet där istället så då blir det ju enkelt att bara sätta igång den.

Dottern har jobbat helg och jag körde henne till jobbet i lördags och sen åkte jag för att handla lite till den middag som blev beställd. Kokosgrädde och chilifrukt och glass.

Nu är det sonen som varit kass så han önskade sig soppa och det blev en kycklingsoppa med ingefära, vitlök, purjo, morot, buljong, chili, curry, cocosgrädde, Sen färsk koriander och persilja. Blev väldigt god tycker jag. Lagom i alla smaker och allt var på en höft och även om sonen inte helt frisknat till så kanske den motat min del.

Och igår så började dottern kvart i 7 på morgonen - alldeles för tidigt för min smak men vad göra - upp, köra, hem och lägga mig igen. Och när hon sen slutade kl 14 så blev hon hämtad och så åkte vi sen iväg för att hon skulle göra av med sin skatteåterbäring. Hon köpte sig en ny mobil. En Samsung s7 - samma som hennes bror köpte för ett tag sen så nu har hon en ny mobil och hon har varit nöjd med sin LG men den börjar ge sig - och den har flera år på nacken. Och så är det ju bra att hon kan lägga hela beloppet på en gång när hon nu har möjlighet.

Och in på ica och köpa fika - som vi avnjöt hemma sen ihop innan hon försvann ihop med bror sin och skulle flytta över all data från den gamla till den nya och jag hade kökstjänst. Satte på boken jag lyssnar på just nu - Elizabeth George och satte igång och fixade ingredienserna till Enchiladas som också stod på ungdomarnas beställningslista över maträtt. Och nu har vi många i frysen också. Gjorde storkok. 3 sv fläskfiléer och 12 stora tortillas med allt innehåll och vi åt en var till middag.

Har gjort denna rätt flera gånger och det är mumsigt varje gång :) http://www.santamariaworld.com/se/recept/enchilada-fylld-med-flaskfile-och-farska-gronsaker/

Jag hade en hundpromenad inbokad på förmiddagen men kände att nej - jag orkar inte eftersom jag körde dottern så vi gick en runda innan jag hämtade dottern där hon jobbar. Har hittat en som tar ca 1 timme och jag tänkte att jag vill byta runda men då får jag ta den när jag lämnar henne så jag får koll på hur lång tid den kan ta och att jag hittar när jag inte går med hundgänget.

Så helgen har varit rätt lugn ändå trots taxiverksamhet. Hade ju tänkt att man skulle ha klippt gräset men det har inte varit väder för det regn i omgångar så inte heller så mycket att sitta ute under parasollet och titta på ljuset på kvällen - då har jag legat i sängen.

Jycken har dock haft full upp. Har ju oftast altandörren öppen ut ifrån köket och precis innanför dörren står vovvens matskål och det vet skatorna och dom är fräcka och modiga att försöka norpa åt sig och vovven jagar och har nog rätt kul också när han rusar ut efter dom. Katten ligger som en kung på det högsta av skåpen ute och tittar på med sån där blick som säger - -ja ja försök du fånga - det har jag testat, gick inget bra så nu ligger jag bara här :)

Oanade konsekvenser (inbunden)

Boken jag lyssnar på - Oanade konsekvenser är den 19:e boken i Lynley serien - och jag har läst dom alla och har bara väntat på en ny. Gillar hennes böcker och har ju även sett tv-serien som dom bygger på och på tv är Lynley mörk medan han i boken är ljus i håret - så det är ju inte samma bild men tycker att det funkar bra när jag har tv´ns bild på karaktärer när jag läser boken.

Elizabeth George är den psykologiska spänningsromanens okrönta drottning. På ett tjugotal olika språk finns hennes mästerliga spänningsromaner om kommissarie Thomas Lynley och Barbara Havers utgivna. I Oanade konsekvenser möts Lynley och Havers av ett fall fyllt av halvsanningar, lögner och familjehemligheter.

"Denna den nittonde Lynleydeckaren är ett fullödigt bidrag till Georges hyllade kriminalserie ... Georges lättflytande prosa och intrikata intrig torde glädja hennes fans och öka hennes popularitet." BOOKLIST

William Goldacres självmord får förödande konsekvenser för hans familj, men vilken var den bakomliggande orsaken till tragedin och hur ska hans föräldrar och bror någonsin kunna gå vidare? Finns det något samband mellan den unge mannens hopp från en klippa i Dorset och ett mordfall i Cambridge?

Den kända feministen och författaren Clare Abbott har hittats giftmördad på sitt hotellrum i Cambridge och hennes förläggare Rory Statham misstänker att Clares personliga assistent Caroline Goldacre, mor till William, kan ha något med mordet att göra. Thomas Lynley ser till att Barbara Havers kopplas in på fallet i och mening att hjälpa Barbara att visa framfötterna så att hon ska slippa hotet om förflyttning. Barbara börjar med Winston Nkatas hjälp gräva i omständigheterna kring både Williams och Clares död och finner väl bevarade hemligheter, lögner, svek och en bitter familjefejd som går utanpå det mesta. När så Rory Statham råkar ut för ett förgiftningsförsök tvingas de skruva upp takten och jobba mot klockan i jakten på mördaren.

Och som jag lovade - här är det utlovade revynumret.

Må Gott



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar