December

December

fredag 3 juni 2016

7 år senare

Just idag för 7 år sen så var vädret inte lika bra som idag - regn hängde i luften men det var uppehåll och sen kom solen på em.

Klev upp tidigt för att köra dottern till champagnefrukost. Ja det är på dagen 7 år sen hon tog studenten.

Och i eftermiddag tar hennes kusin på pappans sida också studenten och det är varmt och soligt.



Så idag är jag på jobbet tidigare för att vara med på mottagningen kl 16. Sonen har tagit ledigt och dottern har en ledig dag.

Och jag hoppas att alla som idag tar studenten - det är många skolor som gör det just idag dricker mycket vatten när dom står på sina flak. Men jag kommer också ihåg ett annat år då det var så varmt att folk svimmade som stod och väntade på sina studenter utanför skolan. För man får vara på plats i god tid innan för att ens få en bra plats för kunna ha sina skyltar, present och annat och di gamle - farmor, mormor mfl ja det kan bli en lång väntan och igår hade Gbg 30 grader och det blir inte mindre varmt idag. 26 grader redan och det blåser inte så mycket.

Men här inne på kontoret är det svalt och skönt.

Håller på med mina ekonomiuppgifter och det är riktigt kul - har glömt hur kul jag tyckte det var med debet och kredit och problemlösningar som uppstod direkt. Man får tillbaka pengar till banken och det står kontot avslutat.

Vad är det? - första frågan. Från vem? - andra frågan. Kontakta banken - semester.

Och så fick vi idag ett meddelande om att hen gett fel kontonummer och vi har betalat ut pengar. Tänker att jag borde få meddelande från banken, inget i brevlådan, kontaktar vår kassör för att se vilket konto vi ska bokföra detta på - lite svårt när vi inte riktigt har koll vad det är. Är det förra banken som gett oss pengar för ett konto som avslutades för ett tag sen.

Så är det kassörens barn som vi fått tillbaka pengarna för eftersom kontot inte fanns - så vi fick lite skratt här :)

Men nu är det ju löst i alla fall.

Gör också fakturor nu från banken och det är ju väldigt käckt och vi slipper massa egna fakturaliggare och annat. Känns proffsigare.

Fredagar har ju annars varit ekonomidag men nu får det bli det mest varje dag istället.

Sitter och lyssnar på radion och man pratar om vädret, värmen som ska hålla i sig över helgen och på nästa lediga dag.

?????????

Det är ju ledigt på måndag - vår nationaldag. Har helt förträngt och glömt men det var ju trevligt att få reda på det. Tänk om jag klivit upp och gått på jobbet på måndag helt ovetande om ledigheten.

Bildresultat för 6 juni

I morgon ska jag iväg till den bonden som jag köper kött av. Han har öppet och firar 1 år och han har ostronskivling - har mailat och frågat och han lägger undan 4 askar till mig och så har jag beställt en styckningsdel av gris som kallas Pluma och har jag tur så har han - han var lite osäker så jag hoppas.

Ska köra dottern till jobbet och vi åker dit innan för det är åt samma håll. Kanske blir det även annat kött köpt. Lite mer av lamm kanske.

Men grilla törs man ju knappt nu när det är snustorrt i markerna. Det börjar bli vattningsförbud på sina håll och så blir det nog eldningsförbud också.

Så igår vattnade jag och fyllde upp vovvens pool. Den har nog inte hål i sig för vattnet var kvar igår och inatt så det hade nog dunstat bort men nu är det fylld till max och jag åkte och köpte reserv på Rusta igår som nu får vara kvar i kartongen tills denna går sönder helt.

Sen var vi ute på kvällsrunda och gick ner till ån och han badade där också. Och ner i poolen när han kom hem och även idag på fm har han varit ner i den. Men han lägger sig inte utan står där och blaskar med tassarna.

Och vi satt ute länge igår kväll också - för varmt inne (och för stöktigt). Vi åt färskpotatis och grillad veg bit och sallad. Gott var det och jag tog sen en campari med juice och mycket is. Svalkande och gott.

Har sovit gott i natt och har inte vaknat en massa och fläkten blåser gott på mig. Läste om att man ska fylla petflaska typ med vatten och lägga i frysen och så ställer man den framför fläkten och så blir det ännu kyligare. Och jag har iste med mig till jobbet idag också. Kallt och gott och då blir det en liter vätska som jag dricker upp.

Men nu är det kaffe.

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar