December

December

tisdag 24 maj 2016

Av choklad blir man glad!

Så jag köpte mig 2 stycken choklad...........



blommor - som faktiskt doftar av choklad. Har också köpt två marguriter och ska titta efter något mer också. Vill ha klematis igen - hade en sån fin men den dog en kall vinter.

Chokladblomman är en perenn och jag hoppas den kan övervintra och det är perenner jag vill ha för att slippa sätta nytt varje år.

Vi åkte och hämtade dotterns pass igår och gick i lite butiker i stan och en tanke var redan från början att hitta kulor - såna där fina spelkulor i glas och en leksaksbutik hittade vi och nu har jag tänkt på våra insekter.


























Såg någonstans att humlor är törstiga och hittar inte vatten ibland och därför drunknar dom i vattenskålar som vovvens tex och humlor ska man vara rädd om. Dom behövs för polineringen mm och jag vill också fixa en sån insektsholk någon gång. Men en sak i taget och kulor av glas på ett fat är ju också vackert.

Det blev sent innan vi satte oss vid matbordet igår. Vi åkte också förbi ica och handlade lite och sen gjorde vi tacos.

























Vegetariska såna, det finns på hyllan bland tacokryddo en påse med kryddor och torkad soyafärs tror jag det är och man blandar bara i lite vatten och tomater - jag tog passerade och så får det puttra medan man gör resten. Och salsa hade jag ju kvar från dagen innan. Köpte dom här små hårda skalen och lättsamt det blev att äta. Precis lagom att hålla i och stoppa i munnen utan att dom går sönder och bara blir till smulor som andra hårda skal blir.

Och eftersom jag hade fixat maten medan dottern duschade så fick hon äran att fixa bort allt och jag gick en runda med vovven.

Köpte också mjöl och socker igår för det var nästan slut och idag ska jag skörda lite rabarber tänkte jag. Göra en sockerkaka i långpanna med rabarber - har många ägg att göra av med också.

Och så skulle gräset behövas klippas och kanske kan jag fixa det i dag. Om det inte blir regn för det varnas det för. Det är kvavt, varmt och soldisigt just nu. Och jag tror jag såg blixtar igår natt långt bort över trädtopparna men hörda aldrig något muller. Så jag hoppas kunna klippa, lägga ut lite av jorden jag köpt och gödsel så kan det få regna sen några dagar. Plantera blommorna jag köpt ska också göras.

Och till middag får det bli rester.

Nu ska jag jobba lite med ekonomin - det tar ett litet tag att få in en rutin känner jag men roligt är det.

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar