December

December

måndag 23 maj 2016

Tvärstopp

Vilken helg!

Det blev tvärstopp!

I mitt avlopp!

Och jag fick åka iväg och handla - vinäger, bikarbonat och citronsyra. Och en vaskrensare.



Och efter då konstens alla regler så bubblade det och fräste i slasken och det kom upp en massa konstigheter från avloppet men det var fortfarande stopp. Fick ösa ur till en hink och tömma i toan.

Så höll vi på länge på lördagskvällen. Gick och la mig - klev upp tidigt för att köra dottern på söndagsmorgonen. Vattnet stod kvar som vi lämnade det.

Tog vaskrensaren och tryckte lite och pumpade, gick och la mig - klockan var bara 7 och när jag vaknade nästa gång så var det tomt på vatten - Jippi.

Men säg den glädje som varar. Det rann inte undan när jag fyllde på - jo mikro lite per timm så det blev att ösa ur när jag satte på diskmaskinen för det vattnet kom också upp. Hälla i hink och bära till toan.

Mailade igår fastighetsskötaren och berättade om problemet och att jag ville ha hjälp men att dom inte fick ringa mig före 9 idag på morgonen.

Och nu har jag fritt flöde. Efter att man både spolat och sugit ur avloppet - långt ner i stammen så jag hade kunnat använda hur mycket av huskurer som helst - hade inte hjälpt.

Men vi har ju klarat oss - det är ju värre att vara utan vatten.

Och helgen har i övrigt varit bra. I fredags jobbade jag i stan på Göteborgsvarvets speciallopp. Lika roligt varje år.

I lördags hade vi på gården en liten grillfest med korv och hamburgare. Jättetrevligt och man fick pratat med grannar man annars alltid hälsar på och vissa hade ju bott där jättelänge men man har aldrig sett dom. Men tyvärr var det också många som inte kom. Men det var en början och eloge till dom som drog igång det hela. Så 4 timmar trevlig samvaro med grannar, grill och kaffe och tårta blev det och regnet kom när vi packade ihop där vid 6.

I fredags när jag klev upp 7 regnade det också och man blir bara NEEEJ!!

Men det höll sen upp under hela förmiddagen och där kom också regnet när vi var på väg hem.

Igår var det också uppehåll men åskkänsla - så varmt och kvavt och molning. Ungefär samma väder idag. Så undrar om det blir åska.

Och igår gick vi på terminens sista yogapass och det är rätt skönt att det nu är uppehåll för det är så mycket annat man vill göra ljusa sommarkvällar än att stänga in sig i en hall hur mysigt och bra det än är.

Min kropp mår ju bra av det men just nu är det något som stör i ryggen och det smärtar och går ner i benen. Både bak och framsida känns det i.

Och jag är lite sliten i övrigt känner jag. Det blev ju en väldigt tidig fredag och många timmars jobb, sen hem och jag körde sonen till sitt jobb och vi fick chans att prata och umgås lite. Sen hämtade jag hem honom då han slutade 23:30. Dottern blev också körd och hämtad men några timmar hade jag för mig själv och dessa tillbringade jag i sängen och vilade.

Lördagskvällen blev också sen men jag hade ju i alla fall sovmorgon. Lördagskvällen gick ju åt till att försöka få ordning på stoppet. Och sen var det tidigt igår då dottern började tidigt också som sagt och hundpromenad som var på förmiddagen sa jag nej tack till och tog en sen innan jag hämtade hem dottern där hon jobbar istället.

Och jag hade lust att fixa lite gott igår. Hade köpt en burk mascarpone och jordgubbar. Och efter lite googlande så fick jag också åkt och köpt grädde och ladyfingers kex - såna man använder i Tiramisu och det här blev en variant.

Skivade jordgubbar och blandade med lite florsocker.

Vispade grädde och blandade ner i mascarpone och florsocker - i med jordgubbarna och så la man kexen i blöt i apelsinjuice och sen varvade jag detta i en skål. Det blev jättegott och fräscht och inte tungt och stabbigt som jag trodde så den vill jag göra fler gånger.

Sen hade dom färskpotatis på affären så det kokade jag med dill igår. Och till detta gjorde jag en salsa som jag fick på lördagsgrillen i området - en man från någonstans annat land ifrån hade gjort en sån. Och den var god och fräsch.

Gurka, rödlök, tomat skar jag i fina små bitar och så hade jag en röd piri piri - tog ur kärnorna och koriander samt en skvätt limejuice och salt.

Och så blev det kött - det blåste för mycket för att kunna grilla så jag stekte den på spisen. Det var marinerad flankstek. Mört och gott så den åt vi av hela familjen. Och på lördagen blev det hamburgare så köttkvoten är fylld :)

Mordbrännaren

Och öronen har gått varma av uppföljaren av Singöspionen - Mordbrännaren av Anders Gustafson och Johan Kant. Katarina Everlöv läser och den var bra och sen hade jag lite svårt att bestämma vad nästa bok skulle bli i mina öron.

Men jag lyssnar nu på trasdockorna - fortsättning på Dockmakaren av Mats Ahlstedt. Spännande, spännande!

I mailen fick jag rabattkod hos Ellos och nu skulle det vara på alla varor inte bara sånt man ändå inte vill ha så jag tittade på skor. Nya walkingskor men det fanns inte kvar i min storlek. Jag har reebok och är inne på mitt 3:e par av samma sort sko och mina fötter gillar dom skorna - inga skavsår eller nåt annat besvär och dom är i Goretex material och är då också vattentäta - passar så bra när man är ute och går i skog och mark som jag gör.

Så jag blev lite besviken för dom var..................RÖDA!

Men jag gick in på Reeboks egna sida och hittade dom där - i rätt storlek och sista paret! Så nu kommer dom på posten vilken dag som helst.

Reebok - Franconia Ridge II GTX Vitgrn M49634

Min tidigare modell

Reebok - DMX Edge Adventure GTX Black/Fierce Fuschia/Neon Cherry V67174

Men det är inte exakt samma modell som de tidigare men nära nog i alla fall. Lite billigare också :).

Jag går ju i dessa året om så det blir slitet. Funderar på att jag skulle ha walkingskor med högre skaft men är lite försiktig eftersom jag får så lätt skavsår och är rädd att köpa skor som jag inte kan använda. Men jag får åka runt och prova - tex salomon har bra såna.

Och idag ska vi åka iväg jag och dottern. Passet har kommit och det ska vi hämta på en ort där det nog inte är kö - i alla fall inte som i stan.

Må Gott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar