December

December

torsdag 21 april 2016

Två dagar i ett inlägg

Onsdag - I vargtimmen eller gryningen så är det någon som tycker att nu ska vi väcka alla som finns i närheten.

Och den här gången är det inte kattastrofen som är skyldig - nej någon mer söt och liten men med ljudvolym som slår det mesta - en liten fågel - kan vara talgoxen men är inte helt säker som sitter och har ett monotont läte som är som en väckarklocka.

Talgoxe. Foto: Zsombor Károlyi

Och det gör att jag nu har fler saker som väcker mig - speciellt eftersom jag haft fönstret öppet så det får jag nu kliva upp och stänga. Men innan så sover jag gott när det kommer in lite frisk luft i rummet.

Och efter ca 1 timme somnade jag om, hade svårt att hitta en bra sovställning, axeln bråkar väldans med mig och värker och det känns ju hoppfullt att remissen till ortopeden som jag fått svar från förra veckan säger 12-16 veckors väntetid så jag får allt dras med den tyvärr men det är ju på G i alla fall. Alltid nåt.

Vaknar sen upp av väckarklockan - det är ju onsdag och då måste klockan ställas för att jag ska hinna till vc för injektionen men jag var inte utsövd - jag behöver vakna av mig själv för att må allra bäst.

Hittade knappt en parkering och sen in och sätta sig och det var fullt med folk i väntrummet och en sköterska sa att det är väntetider så det kan ta lite tid och så ropas jag upp som kom sist :) men så är det ju. Jag har bokad tid sen länge och dom har akuttider oftast men när dom sitter där så snörps det på munnen då dom minsann suttit där ett tag och inte jag.

Själv har jag slutat stressa och tar det tid så sitter jag där och väntar. Och stress pratas det mycket om just nu. Både i vår lokala media och i radion och överallt. Hur kan det ha gått så fel i samhället att stress påverkar folk allt lägre ner i åldrarna. Förr så fick man stroke mm när man var gammal, nu får man det i allt yngre åldrar - pga stress. - Den negativa ska väl sägas.

Jag stressar ju också ibland fortfarande - som igår när tågen stod stilla och sonen ska köras till sitt jobb, dottern skulle hämtas och vinterdäcken fortfarande satt på. Men det löste ju sig ändå och jag har ju den turen att det inte blir sura miner på jobbet. Och jag kan också känna att det inte var en viktig dag med massa att göra.

På mitt förra jobb så var den chefen grinig så fort man var borta det minsta lilla, var man sjuk så ringde han varje dag för att höra när man kunde komma och suckade ljudligt om man ff hade feber eller som när jag ringer från akuten och säger att jag inte kommer för sonen är på sjukhus - det var otroligt negativt stressande. Nedan är saxat från tidningen - inte klokt! Vad gör samhället, politiker etc för att få ner detta - det borde vara en nollvision här om något. Men en sak som stressar den redan sjuke av stress - det är ju alla myndigheter man får slåss mot - FK mfl.

110-talet personer är i dagsläget sjukskrivna för stress- eller utmattningsreaktioner  Siffran kanske inte låter skyhög, men det är en markant ökning jämfört med vid samma tidpunkt i fjol då motsvarande antal låg på 80 personer.

Bildresultat för stress

Och idag för två år sen var det påsk och då hade jag skrivit på fb - att jag hade shorts och linne på mig och var ute i solen - ja det hade man nog kunnat ha idag också om man är i lä för solen skiner och det är varmt när man kommer undan vinden.

Halva april är redan förbi. Och jag kommer jobba nästa lördag - den siste april så jag hoppas vädergudarna är med oss då när det är en utomhusdag. Det är ju lite si och så. Ett år var det varmt och skönt, nästa kyligt och blåsigt och så regn ett annat igen. Det får inte vara för varmt men heller inte kyligt för oss som inte rör på oss utan står still.

Och kanske kan vädret också bli bra till helgen. Har lite jag vill göra ute i trädgården. Kratta bort det sista som ligger, fixa så det som ska till tippen blir kört dit och så njuta av fika och kanske grilla. Har ju lammfärsbiffar i frysen som skulle blir godast grillade.

Men det är också en hundpromenad inbokat så den hoppas jag att jag kan och orkar vara med på - det vore trevligt för både mig och hund.

Idag funderar jag på om vi ska åka på onsdagsloppis som vi har på 2 ställen nära mig. Jag tittar efter något nytt i utemöbler och kanske kan man hitta något här istället för att köpa nytt och dyrt. Förra året fyndade jag ju dynor.

Och så gick tiden och inte hann jag klart med inlägget igår - det blev mycket på jobbet. Sonen ringde och tåget gick inte dom dom skulle än en gång och man sa i högtalaren - två minuter försenat, sen ändrade man sig och till sist visste man inte när så jag fick köra honom än en gång men jag hade ju nästan gjort hela min dag så det kändes bra när jag lämnade.

Så glad att jag inte är beroende av detta transportmedel - det hade jag blivit sjuk av - denna väntan på att - om, när, hur, om inte alls - ska tåget komma - det hade stressat mig rejält.



Dottern följde med även denna gång och vi åkte förbi loppis på vägen hem. Hittade inget mer än några höganäskrukor, åkte till nästa men inget där heller så utemöbler på loppis verkar vara kört eller så har dom redan sålts.

Var också inne på några blomsteraffärer för att se om dom hade kedjor att sätta i amplar. För när jag igår satt i sängen och höll på att vakna så gick ett av de tjärade snören som jag haft i amplar sen jag flyttade till radhuset år anno 2004 (tror jag det var) sönder - det bara lossnade och hängde i två av tre snören - ja dom har väl sin livslängd också. Men jag hittade inga kedjor men butiken där jag en gång köpt hade snören men jag tycker det är lite svårt med snören och få det att hänga rakt så jag ska titta vidare på blomsterlandet först och hittar jag inget där får jag väl åka och köpa snören.

Sen blev klockan mycket och vi hann inte äta någon riktig middag innan yogan utan vi åt tomater, purjo och avocado på macka och det var inte dumt det heller. Och vi blev inte övermätta till yogan men yogan blev inte bra - jag fick kramp i armen och höll på få i foten också. Anledningen är nog att jag inte druckit något vatten under dagen men en massa kaffe och det blir inte bra alltid. En övning gjorde mig yr också så nej det var inte bra pass.

Hemma sen igen så gjorde vi majskolvar och åt som kvällsmat. Gott är det också men magen är inte så där överförtjust så jag tänkte att natten nog skulle bli jobbig men jag somnade och sov gott hela natten lång - fullmåne till trots. Ja den är på G och inte kanske helt full men nära nog såg jag igår på en molnfri himmel.

Dottern tog med sig vovven och gick en kvällsrunda medan jag gick och la mig och i dag vaknade jag innan halv 9 utan klocka och det känns ok men jag låg länge innan jag klev upp. Kollade fb på mobilen och nyheter.

Sen blev det en dusch och så kökstjänst. Jag började med att göra köttbullesmet och sen steka dessa, göra brunsås, koka potatis - allt medan man väntade på att namnet på nya prinsen skulle avslöjas och jag blir lite full i skratt när dom där förståsig påarna som kallar sig hovexperter siar om namnet och säger att det måste bli så och så och så blev det något helt annat. Men även dessa föräldrar är ju moderna och vill ha namn i tiden och som inte är gammeldags och av plikt även om de blev andra, tredje och tom fjärde namn som förpliktar.

Sonen blev i alla fall nöjd med att få hemlagade köttbullar för det var ett tag sen och det räcker till några dosor också samt att dottern också blev glad över sin lunch som också blir köttbullar. Som vi sa igår - vi är inte absolutister utan äter som vi vill.

Och till middag idag blir det sparris, skogschampinjoner och pasta troligtvis!

Vi pratade igår om thaimat eftersom tiden var knapp men vi insåg att vi då skulle bli för mätta och dottern har tänkt till. Att vi imorgon kväll för hon jobbar tidigt så kan vi gotta oss för det är fredag och titta på en film ihop - kanske en man som heter Ove och ha fredagsmys - sen jobbar hon kväll resten av helgen. Och det låter väl som en god idé.

Idag hoppas jag på att det inte blir någon bilutryckning för att köra sonen. Sitter själv på jobbet och det är skönt och det är även tyst i resten av huset.

Solen skulle enligt smhi kartan igår visa sig men det gör den inte - jo när jag vaknade så var det sol men nu är det mest jämngrått med någon enstaka blå glimt.

Och vad skådar mitt öga - nu har sädesärlan kommit - det går här utanför fönstret på jobbet - precis som förra året - välkommen!

Det är ju ett vårtecken om något.

Bildresultat för sädesärla

Detta kräver en mugg kaffe att fira.

Må Gott







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar