December

December

måndag 25 april 2016

Planer är till för att ändras.

Den här helgen har bjudit på både det ena och andra - vädermässigt. Det var väl inte riktigt vad man väntat sig en söndagmorgon när man tittade ut och såg ett vitt snölandskap utanför.



Speciellt inte när lördagen bjöd på ett härligt väder med sol och jag gick i kortärmat i trädgården medan jag höll på att fixa till uteplatsen och ställa ut allt på plats.

I fredags så åkte jag och dottern och gjorde lite ärenden - bland annat så blev det köpt ett nytt bord till uteplatsen - det runda som är under snön på bilden ovan. Det är helt i stål/plåt/metall och själva ytan är som ett flätmönster och det blev väldigt bra tycker vi hela min lilla familj. De bord vi har, har inte riktigt passat in för dom är för stora och ett annat är för litet men nu kan vi ha 4 stolar runt bordet och sitta och äta och fika eller bara sitta och må gott.

Det som inte är uppe är dynor så dom som är i stolen är det jag nu kallar för kattdynor som legat ute hela vinter.

Fick också köpt ett vädringsställ som var nedsatt på järnia och där hittade vi en ny sorts klädrulle - sån som man tar bort hår mm med. Dom där med klister är ju inte så där jättebra och man får riva papper hela tiden men den här sköljer man av i ljummet vatten och dottern testade på en tröjja som är som en magnet för hår och det gick jättebra så vi måste dit och köpa fler - kostade 49:- och det är överkomligt.

Bildresultat för bästa klädrulle

Och så skulle vi köpa thaimat och i vår lilla by med grannbyar finns det x antal olika thaistället och nu har vi testat 3 av dessa och kan konstatera att det finns en som hittills är bättre än dom andra och då har vi köpt - vegetariska vårrullar och wokade grönsaker. Inget kött och jordnötssås vill vi ha till och grönsakerna är ju ungefär samma men det är jordnötssåsen och vårrullarna som sätter ribban. Det ska vara perfekt friterat och dom vi åt i fredags var jättegoda men vi fick inte så många som man fått på ett annat ställe och det gör att de inte blir vinnare. Köpte också friterade räkor till sonen och dom här var pancopanerade och friterade och han åt dagen efter så det blir ju inte samma som färska men han tyckte dom på "bästa" stället var bättre också.

Nu har vi 3 ställen till - eller om det är 4 att äta oss igenom :)



Och så tittade vi på tv ihop. Vi tittade på det här där man ska gissa yrke och sen på film - minionerna så det var en trevlig och mysig fredag.

Lördag och klockan ställdes på 9 och jag orkade inte kliva upp. Var så trött så jag kände där och då att nej det får vara. Jag kan inte pressa mig själv även om det är hur trevligt som helst att gå på hundpromenaden. Denna gång skulle jag behöva åka ca 30 minuter för att ta mig till samlingen och jag tog förmodligen ett bra beslut att stanna hemma. Jag och vovven tog oss en egen runda istället och så var han ute med mig i trädgården hela dagen så han var nöjd ändå.

Till middag sen så åt jag grönsaker i tortillabröd och sonen tog fläskköttet jag stekt i enchillada krydda och fick sig också en god middag. Dottern jobbade sent så henne fick jag åka och hämta.

Så blev det då söndag och som sagt det var ju lite av en chock att vakna upp till detta. Speciellt när jag skulle ut och köra sonen som jobbade igår men det smälte ju undan fort och vägarna var bra men när jag hämtade hem honom så hade det varit en olycka precis utanför en av tunnlarna jag åker igenom - åt motsatt riktning. Förmodligen så kommer man från en torr tunnelväg ut till slask och så fick man en sladd och for in i räcket. Bilen var borta när vi åkte förbi där sen men det var fortfarande moddigt på sina ställen.

Ibland kan jag inte förstå hur man från trafiksäkerhetsverkets sida kan ha samma dag för däckbyte i hela Sverige och ändå så pass tidigt - mitten av april eftersom april är en månad som kan överraska vädermässigt.

Pratade med min bror och där var det också snö i massor och han hade inte lagt om däcken som turligt var och så gör nog de flesta norrlänningar - man struntar i vad lagen säger och kör för sin egen säkerhet istället.

När jag kört son och sen fikat med dottern och sen kört henne till sitt jobb så fixade jag i köket, hade stannat på ica och köpt färdiggrillad kyckling igen - när man sitter ensam i bilen kan man fundera på ditt och datt och jag funderade på mat.



Så jag gjorde flygande jacob igår. En stor form med kyckling, bacon, purjo och nötter och chiligrädde till sonen - och utan banan. Samt en med quorn, purjo, banan, nötter och halomi och chiligrädde till mig och dottern. Har inte smakat med det blir kvällens middag. Så under ytan så är det skillnad men innan ser man inte någon och på bild ser formarna lika stora ut men det är dom inte :)

Sen gick jag och la mig och somnade. Har känt mig sliten hela helgen och trött och även lördagen låg jag och vilade en stund.

Och det blev inte yoga igår eftersom jag hämtade hem sonen och sen hämtade jag hem dottern. Hon är förkyld och mår sådär och jag hoppas det inte smittar mig för jag hade känningar i halsen i helgen. Vi tog vår nu vanliga söndagsfika ihop och så tittade vi på OJ Simpson för att sen sova och jag har sovit gott hela natten och sov länge idag.

Nu får jag ha en vecka med mycket vila eftersom jag ska jobba på lördag. Har rejält ont i ryggen tyvärr så jag har fått ta den starka tabletten för att kunna sitta. Och nu ringer sonen och honom måste jag köra till stan.

Må Gott






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar