December

December

onsdag 17 februari 2016

Lust att pröva

Bildresultat för dare to try

Just nu är jag inne i en fas där jag vill prova och jag har nu i mer än en månad provat att äta vegetariskt och igår var vi och handlade och jag gick där vid alla grönsaker och köpte något jag aldrig varken köpt eller ätit tidigare

Grönkål i en påse för 10:- låg där framför näsan och tydligen ska detta vara ett undermedel i grönsaksväg - man blir pigg stod det på påsen och jag såg att på vegorätt som går på tv - så gjorde man sååååå goda grönkålschips - man kan inte låta handen gå mot skålen konstant.

Så detta ska jag ju prova - absolut och det står i receptet att man ska använda näringsjäst (bjäst) och det har jag ju inte hemma men när jag läser om denna produkt kan man använda parmesan istället och det har jag. Eller så går jag in på hälsokosten och köper mig en förpackning - ska det så ska det!

Bildresultat för loppis

Vi åkte på en loppis igår som har tisdagsöppet. Vi tittar mest för skojs skull men dottern är ute efter något annat än det bord hon har vid sängen - det är lite för stort - ett sånt lack-bord från ikea har hon idag och med den fotölj som jag hade i vardagsrummet som hon nu har så är det lite trångt just i den hörnan. Och jag skulle behöva något annat i hallen som sväljer alla sjalar jag har - och jag kan tänka mig något som en kista och bara lägga ner allt i - huller om buller för att ha vikt och ordning - nej det går inte. Kaos i röran.

Men vi hittade inget och så var vi in på ett köpcentra och på rusta och jysk och jag fick köpt nya plattor till tensmaskinen och dottern hjälpte mig att sätta dom i ryggen och så tog batteriet slut efter 5 minuter - och inga fler hemma - antiklimax.

Och på rusta köpte jag 2 fågelholkar som jag ska bygga ihop och sätta upp i min trädgård - det ska bli riktigt kul och se om jag får några boenden i dom. 100:- för 2 så det var bra pris tycker jag och kul att få känna att man skapat något även om det är mest färdigt och ska bara limmas ihop.

Hemma igen sen så blev det soppan från i måndags men med ett gott vitlöksbröd till för vi hade först tänkt pasta men detta gick fortast för vi var hungriga när vi var hemma vid 18. Och vi hade en trevlig stund i köket medan vi plockade in de inköpta varorna, åt, löste korsord, pratade, lyssnade på musik och fikade.

Sen var det sängdags.

Sov bättre i natt och utan konstiga drömmar men vaknade vid halv 7 och kunde inte somna om och tänkte att jag ligger kvar en stund, lyssnar på boken och så kliver jag upp och gör min promenad och så tvärsomnade jag och vaknade 5 minuter innan klockan skulle ringa. Så det blev ingen promenad.

Det är ju onsdag och spruta och student fick äran. Och jag fick bokat på nya tider - höll på att glömma det - hade ju varit bra om jag åkt ner som vanligt en onsdag klockan 11 och dom inte kunde ta emot mig - nu ska jag bara komma ihåg att beställa nya ampuller.

Och sen när jag slutar vid 15 ska jag och dottern iväg på en ny loppisrunda. Det är 2 i närheten som har onsdagsöppet och vi kom på att en fin stol som är lite annorlunda kan man också ha vid sängen så nu har vi något mer att titta på och dom här är mycket större än den lilla vi var på igår. Kul.

Dottern hittade i och för sig 2 stycken små 1/8 krus från höganäs så hon var nöjd - 30:- som hon inte vet om hon ska behålla eller ge bort till sin kompis som också köper såna små när hon hittar dom.

Bildresultat för höganäskrus

Medan vi också satt i köket så lagade jag kyckling. Köpte filé på x-pris och xtra x-pris fick jag på mitt kort så sonen har middag. Stekte dom i ugn och mot slutet slog jag i grädde och lite maizena så fick det puttra ihop till en god currysås och sonen blir mätt och glad idag.

Och även dottern om hon vill ha och till dagens middag har jag från frysen tagit upp vegetarisk lasagne - det blir lite kort om tid när vi ska iväg och sen hem och äta och iväg igen - på yoga.

Det var också jordgubbar för 10 kronor ask - sen är dom kanske inte goda eller så är dom jättesöta och goda - man kan aldrig så noga veta. Och jag har turkisk yoghurt med mig till jobbet. Med lite honung i också samt blåbär också från frukthörnan samt valnötter. Det blir mumsigt.

Hann få i mig en halv kopp kaffe innan jag åkte idag så nu ska jag brygga mig en stor mugg här på jobbet. Fick köpt kaffe till jobbet igår också så nu har vi bunkrat upp - det har varit tomt i vår burk denna vecka och vi har "lånat" av grannklubben och vet inte vad dom hade för kaffe för det var inte gott. Jättestarkt blev det med samma mått som jag använder. Det är en hel vetenskap detta med kaffe och olika rostningar osv.



Men det allra bästa kaffet - det får man ute i naturen när man kokar över öppen eld, man sitter och grillar korv, solen skiner och ni kan nog själva se bilden framför er.

Dock finns det ett måste - mjölk. Det går inte dricka kaffe utan mjölk - då är jag hellre utan så det är också en viktig sak som jag måste tänka på - se till att jag har mjölk med mig för att lita på att det finns i vår kyl - det går inte - det är ofta folk i lokalerna på kvällen och även om jag skriver MIN med stora bokstäver så nallas det.

I-lands problem eller hur.

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar