December

December

torsdag 18 februari 2016

Antikvitet och loppisfynd

Mitt hem är ju en salig blandning av nytt och gammal, köpt och hemsnickrat - min farfar snickrade möbler och det är absolut mina finaste ägodelar när det gäller prylar.

Men så har man andra små guldkorn som jag lärt mig uppskatta mer och mer allt efter tiden går. Jag har haft den länge men ibland har den legat i en kartong då det inte passat in (när jag var gift) men nu möblerar jag som jag vill, ha dom prylar jag vill och vissa saker är mer favoriter än andra.

Som den här burken - som egentligen inte alls passar in i mitt kök idag som går i röd stil så tänk om burken varit i rött istället :)

Det är en kaffeburk men jag har tepåsar i min.





Och kul är när man läser den lilla lilla texten är att burken är tillverkad i Göteborg :)

Sen igår så såg jag för första gången en likadan burk! Har jag aldrig gjort förr vad jag kan komma ihåg. Den stod i ett kylskåp i en liten loppisbutik och dom hade sitt kaffe i den.

Jag frågade är den till salu? Tjejen gick och tittade om det fanns någon märkning på den men hittade inget men sa att hon kunde ringa till ägaren och sagt och gjort - det gjorde hon och så fick hon besked - att visst kan vi sälja den och så dividerade nog den i andra ändan av luren - vi sätter priset lite högt så får vi behålla den!

Men jag slog till - eller rättare sagt dotterns plånbok slog till på min vilja för jag fick betala 245:- för burken och jag har kollat lite på nätet och en del har sålts för mer och andra för mindre. Tillverkat 1910-20 tal så det är väldigt kul. Och jag är nöjd. Nu har jag symmetri på min hylla där jag har mitt kaffe och i dessa burkar - te.

På bilden har jag inte med mina svarta kaffeburkar - det får bli en annan gång.




Sen hittade vi lite annat smått och gått - vi var på 3 olika loppisar.

Vi har länge pratat om en sängbricka som dottern kan ha datorn när hon sitter i sin säng - jag såg en på rehab-butiken som kostade mycket och sen har vi tittat runt på nätet på ikea mm men inte sett något och så fanns det en på loppis för en 50-lapp - lite tvätt och lite färg så blir den som ny och en liten söt hylla för 15 kronor - precis lagom till dotterns parfymer.

























Och så fick vi köpt ett gäng - på alla olika loppisar - Krukor från Höganäs och vad vi ska göra med dom - ingen aning men jag har lite idéer.

Och vi var ju ute efter ett bord som dottern skulle ha vid sin säng och vi hittade ett direkt för 45 kronor. Men hon tog det som jag haft vid min säng i stället - det är lite högre och ska fota det så ni kan se en annan gång så jag fick ta över nyinköpet.



























Så litet och nätt och med dessa utsmyckningar så gör det sig väldigt bra hemma hos mig men det finns ju en tanke i huvudet om att måla om det och göra markering av blommorna i en annan färg - jag har sett andra möbler med såna här utsmyckningar på som folk målat om i tex svart och guld - så det kanske blir så - eller så någon annan färg eller så behåller jag det som det är och gör inget alls med det mer än putsar upp det med lite polish.

Har några möbler i vardagsrummet som ska målas om först - ett pallunderrede, en trästol och en pedistal - som idag är vitt och jag har tittat på tyg som jag ska klä om pallen med - men det är under nyinköp - så jag får vänta till nästa vecka med att köpa mig detta - väldigt färgglatt och härligt.

Jag hade ju en förhoppning om att också min drömlampa skulle finnas i någon av butikerna men det gjorde den inte - denna gång heller. Men kanske kan jag hitta den någon gång eller så får jag börja kolla på blocket kanske.

Så igår blev en bra loppisrunda - för det är riktigt kul när man fyndar. Och förutom kaffeburken så var allt annat småpengar.

Sen blev det lite stressigt hemma - maten var upptagen ur frysen - veg lasagne så den var bara att värma och så på med yogakläderna och iväg.

Och länden bråkar trots alla töjningar och streckningar - så igår fick jag också köpt nya batterier så jag satt med tensapparaten när jag kom hem och det gjorde gått där och då men idag är det jobbigt igen - speciellt då det går ut mot höftbenen också. Stör mig rejält.

Idag gick jag med vovven innan frukost igen och det har snöat lite i natt och det var rejält halt på sina ställen. Men det var skönt ute - helt annat mot igår för då var det inte skönt utan väldigt bitigt i vinden. Men idag är det vindstilla och sen när jag gick till jobbet så har mycket redan töat bort från gångbanorna.

Och idag har jag också bokat bio!

Jag och dottern ska på lördag gå på The Danish girl - en film som vi väntat på sen i höstas när dottern började prata om den och frågade om jag ville gå på den för vännerna var inte så intresserad just då i alla fall så det bestämde vi.

Bildresultat för the danish girl

Och det blir eftermiddagsbio - de flesta föreställningarna var på dagen men samtidigt är dottern glad för då hinner vi se mello.

Först hade vi pratat om att gå ut och äta innan bion på restaurang så kunde sonen dra vidare och vi hade tänkt att brorsonen också skulle med - han kunde dock inte och sen när vi inte kunde äta innan bion och efter blir sent så kommer vi köpa med oss pizza eller nåt hem istället och så går jag och dottern och fikar innan vi ser filmen.

Och vet ni - jag har ju inte varit på bio sen sista Harry Potter - kom ihåg att använda mig av min pensionsrabatt :) Har också letat fram det intyget från FK och ser att det går ut nu i sommar så jag ska beställa ett nytt.

Kanske kommer jag iväg mer på bio igen efter detta - gick ju åtminstone en gång om året förr :)

Ikväll kommer jag efter jobbet hem till ett hem med bara de fyrbenta som hälsar mig välkommmen hem och det är skönt eftersom vi farit och haft oss i flera dagar nu.

Och jag behöver plocka lite, köket ska dammsugas för vovven kan inte låta bli att se till att hans mat hamnar överallt - så jag har små torrfoderknölar som jag kliver på i hela köket.

Dottern slutar idag 20:45 och jag har sagt - nu får du skynda dig ut - idag. På 5:an börjar Gåsmamman som jag vill se.

Bildresultat för gåsmamman

Och så har jag 2 avsnitt kvar av The Missing som gått på 4:an kvar att se - såg ett igår kväll och det är spännande nu.

Och det är inte så många dagar man kan se det på play innan det försvinner - så jag vet inte riktigt hur jag ska hinna med men det gör jag på något vis.

I morgon fredag är det sista avsnittet av Shetland på 1:an och egentligen är jag inte så nöjd och glad över att känna mig som en slav under tv'n, jag har tröttnat på mycket av sånt som sänds och kan låta tv'n stå opåslagen i flera dagar - lyssnar då hellre på en bok eller radion eller musik men ibland så kommer det sånt man vill se och det är väl typiskt att det också kommer samtidigt - jag känner mig lite stressad då.

Så om jag inte hinner med Gåsmamman ikväll kan jag nog se den i helgen istället.

Planering är a och o numera.

Må Gott



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar