December

December

tisdag 16 februari 2016

Minus, sol och förmiddagspromenad

Bildresultat för good habits

Jag blir nästan förvånad av mig själv och mina nya goda vanor - även om dom inte har så många dagar på nacken - denna omgång så har jag haft dom tidigare.

Jag har i omgångar haft perioder då jag äter nyttigt på morgonen - gröt. Men så tröttnar jag av någon anledning eller så är det inte något som funkar just där och då och så är vanan bruten.

Med förra jycken så gick vi oftast våra promenader på morgonen/förmiddagen innan frukost - på fastande mage och det var skönt och det är lättsamt att bara klä på sig direkt från sängen och ge sig ut.

Och det har jag gjort nu i 2 - två! hela dagar igår och idag och det är skönt - speciellt när vädret är som det är just nu med någon minus, sol och blå himmel och man känner att solen värmer i ansiktet när man har den mot just ansiktet.

Frukosten är ju också extra god och kaffet värmer gott när man sen kommer in - så jag ska försöka - hålla fast vid denna vana och det är ju så mycket enklare när det är såna här dagar än om det regnar, blåser och är urtrist och jobbigt väder även om det också kan vara riktigt skönt att gå i och för att inte tala om när man kommer in - så skönt det är då.

Haft en jobbig natt - har haft väldigt konstiga drömmar som gjort att jag vaknat och så fort jag somnat har jag haft en annan konstig dröm och det har varit lite mardrömsaktiga.

Så jag vaknade till redan vid halv 9 idag, men klev inte upp direkt utan låg och lyssnade på slutet på boken och det allra sista när jag var ute och gick.

Och nu har jag bok nummer 3 i Louise Penny böcker om invånarna i Three Pines och små mord.

Den grymmaste månaden (pocket)

Välkommen till Three Pines, där den grymmaste månaden är på väg att leva upp till sitt namn. Det är vår i detta pyttelilla, bortglömda samhälle; träden har fått knoppar och de första blommorna kämpar sig fram genom den nyligen töade marken. Men allt är inte förutbestämt att återvända till livet.
När några bybor bestämmer sig för att fira påsk genom att hålla en seans på Old Hadley House hoppas de kunna befria byn från dess ondska. Men i stället dör en av deltagarna av skräck. En naturlig död? Eller har offret på något sätt fått hjälp på vägen?
Den briljante, medkännande kommissarie Armand Gamache från mordroteln vid Sûreté du Quebec får ta hand om utredningen. Ett fall som tvingar honom att konfrontera sina egna såväl som den skenbart idylliska byns demoner.


Den grymmaste månaden men jag är lite besviken - det är en ny uppläsare och jag saknar redan Tomas Bolmes fantastiska uppläsning :( men jag kommer inte sluta lyssna och kommer att vänja mig med den nya också - till sist och sen är det en bok kvar som jag vet - det kommer kanske fler.

Igår efter maten så lyssnade jag också på boken och samtidigt la jag in massa recept så jag kan komma bort från pappershögarna - har dock sorterat lite och nu var det flertal recept med fisk och jag har ju en gång - för dessa papper var gamla - fallit för recepten och tänkt - detta ska jag testa men så glöms det bort. Precis som dom kommer att göra en del av dom nu också men nu har jag dom på pränt i datorn och kan komma åt dom från överallt.

Och igår var det köttfri måndag och jag fortsätter mitt vegetariska liv - eller kanske flexi vegetarianskt kanske man mer rätt ska säga även om jag inte ätit just kött på många veckor nu.

Mer grönt och lite kött

Flexitarianens kokbok : mycket grönt, lite kött (inbunden)

Vi är väldigt många som äntligen insett vikten av att äta mer grönt och mindre kött, men vägen dit är olika för alla. En del kör hardcore direkt, blir veganer och bunkrar med torkade bönor, mandelsmör och rökt tofu. Andra, som jag, väljer en mjukare variant med mycket ost, lite friterat, krämiga såser med mjölkprodukter Och en burgare då och då, gjord på riktigt bra kött. Att äta vegetariskt så mycket man bara kan, med något undantag när suget efter kött blir riktigt starkt, det är att vara flexitarian."

Flexitarianens kokbok visar Eleonora von Essen sitt sätt att laga grönare måltider. Grönsakerna får spela huvudrollen och köttet en mindre biroll, både i vardagsmiddagarna med barnen och festkvällarna med kompisarna. Boken innehåller allt från enkla favoriter och trerättersmiddagar till lättgillade recept för barn och skeptiker.

Eleonora von Essen är receptkreatör och matstylist. Superavancerade tekniker och långa ensamma timmar i köket är inte hennes grej; bäst är rolig mat man kan laga på rimlig tid tillsammans med vänner och familj. Hon har svårt för pekpinnar och menar att alla måste försöka hitta sitt eget sätt att dra ner på köttkonsumtionen för att utvecklingen ska bli hållbar på riktigt. 


På bokrean kan man hitta denna såg jag och eftersom jag inte köper böcker längre på bokrean som jag gjorde på 80-talet eftersom jag lånar mina böcker idag så kanske jag ska slå till på denna.

I alla fall - jag gjorde tomat- och linssoppa. Den är så god den soppan och jag har gjort den förr även om det nu var ett tag sen.

Och den är så enkel att göra.

Fräser lök och vitlök och röda linser och sen i med krossade tomater - igår tog jag Glenn Strömbergs finkrossade på flaska och tomatpure och chilisås och så hade jag kvar pizzasås som jag hällde i. Och så krydda med buljong - och jag hade bara kyckling !!!!, vegetakrydda och svartpeppar och så puttra tills linserna är mjuka och så vatten i förstås.

Idag - dagen efter så har linserna svällt lite till av vätskan och det går att äta den till pasta istället om man inte vill ha soppa.

Och så hade jag en rulle pizzadeg också i kylen så jag gjorde en ostpizza till soppan - också om nom nom - så gott.



Igår när jag gick och la mig fick dottern sätta tens-plattorna i ländryggen så låg jag på magen en halvtimme med denna smärtlindring - så ont i länden och ut mot höfterna. Vet inte vad jag gjort och känner av det idag också.

Så det är alltid något med kroppen och näseländet - är täppt och har varit så nu sen i december känns det som.

Hade det inte varit för att det är minus och snö ute hade jag börjat fundera på pollen - och det börjar bli dags att snart börja med dom tabletterna också - det ska ju börjas i tid.

Kaffemugg nummer 2 är uppdrucken och jag ska in i duschen och sen är det att göra sig klar för dagen. Smoothie ska jag göra också och ta med mig till jobbet. Och en loppis har öppet idag här byn så dit kanske vi ska åka jag och dottern som har en ledig dag.

Fullt upp med andra ord även idag.

Må Gott





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar