December

December

söndag 28 februari 2016

Gör mig glad.



Det är söndag och båda barnen är på sina jobb och det känns lite konstigt att inte ha någon av dom hemma så här en söndag. Men jag behövde inte kliva upp tidigt - det gjorde jag igår när hon började 7.

Just nu sitter jag med kaffe - kaffe på maten. Har ätit pasta med sparris och pesto. I ugnen står en plåt med kycklingklubbor och steks. Och utomhus i kylan står en långpanna med lasagne men det gjorde jag igår.

Trodde jag skulle få mig en härlig promenad idag - solen kom fram efter att jag varit taxi. Först var jag sonens taxi och sen dotterns. Så jag var förberedd både kläder och druvsocker i fickan.

Men tji fick jag när vi skulle korsa en väg som inte ligger långt hemifrån - då hade vi gått bara en kort bit och jag var beredd att gå förbi för att gå till skogen men se det ville inte vovven. Han tvärvägrade.

Han skulle hem. Han hade gjort både 1 och 2 så nu var han nöjd och var inte villigt att låta mig få njuta av vädret inte.

Men jag gick ut i trädgården och där hade jag med mig en såg och sen har jag varit skogsarbetare. Tagit bort lite sly som jag tyckt varit i vägen och nu kommer jag se mycket mer av en härligt stor gammal jasminbuske istället.

Och av kvistarna jag sågat ner ska jag göra pinnar av för att sätta som staket tänkte jag men behöver en yxa för att spetsa till dom först. Och så funderar jag på att ta annat av riset som blir och lägga som spjälor - såg att man gjorde det på ett trädgårdsprogram och jag gillade det - blev snyggt och så tar man vara på det man huggit ner på ett bra sätt.

Har också fått upp två holkar och genast hade jag intresserade blåmesar och talgoxar som inspekterade och vem som vinner och får flytta in får visa sig - kul att dom verkade gilla sina boenden och jag vill köpa fler.

Och så fick jag nytt besök i trädgården - fågelboken åkte fram och en svartmes var det nog - ser också ut som en entita men näbben visade att det nog var den första.

I fredags efter att jag hämtat dottern när hos slutade kl 21 satt vi i köket och åt rostat bröd med mozarella och tomat, pratade och planerar lite inför semestern och så sa dottern - längesen vi åt räkor så igår åkte vi och köpte oss detta för att gotta oss innan melodifestivalen.

Jag tycker om räkor men jag tror att båda barnen gillar det mer. Många gånger känner jag - jag tycker det är gott men sen när jag äter tycker jag att det är sådär. Smakerna tilltalar mig inte och ibland skulle det vara bra att bara äta ett piller och bli mätt hela dagen så slipper man äta. Jag som gillar att laga mat, testa och även äta kan känna så lite då och då.

Det är som om det växer in mun innan man ens har stoppat det i munnen. Men en macka smakade gott i alla fall.

Nu är det slut på alla deltävlingar och "bara" två kvar. Och efter varje tävling så har det ju inte gått så bra för de artister som varit med länge.

Och så gråter man ut i media och skyller på att - deras fans inte kan med att rösta för det är ju så mycket nytt i teknikväg - bullshit!

Jag är trött på att höra låtar som man hört både en, två och xx gånger tidigare år. Och om jag inte gillade Bengtzings låtar då gör jag det inte idag. After Dark låter ju också som sist osv.

Så det är nog inte dom som ska lyssna och rösta det är fel på - mer att man får försöka göra något nytt för man tröttnar så lätt idag då det är så mycket musik. Förr när det bara fanns sr och man lyssnade på tracks för att höra ny musik då kunde man ju också gilla detta men nu - nej inte alls.

Och gubbarna gick ju inte heller hem - inte konstigt kanske det heller när det finns yngre förmågor som gör det bättre helt enkelt - det är nytt man vill ha och se - i alla fall jag.

Min musiksmak idag är inte samma som för 10, 15 år sen - den utvecklas också för att gilla det som kommer som nytt även om jag också kan uppskatta många gobitar från förr men jag vill inte stanna i det musikförgågna.

Och igår var det Frans som imponerade på mig. En väldigt annorlunda låt i mellot och sen hade vi glädjepillret - Panetoz - där fick man lust att dansa och vi har spelat högt här idag då man nu kan lyssna på Spotify.




Men min favorit är Robin Bengtsson - jag gillar munspelandet i låten.

Sen kan jag absolut tycka After Dark är klatchigt och vissa andra låter går också att lyssna på men i forumet - melodifestival så är dom inte rätt längre - det är bara så det är och sen har det inte med appar och annat att göra - är min åsikt i alla fall.

Och som dottern sa - hade jag varit 7 hade jag också gillat dom perukklädda flickorna med olika färg på håret. Det var bolibompa över det hela och jag är bekant så att jag säger hej och vi pratade ibland förr när vi träffades i affären men en som är mamma till en av de 3. Vet inte om det är så att man är så glad själv som artist att vara med i denna grupp men man visar ju upp sig. På bästa sändningstid och allt.

Och nu har jag en ny författare i öronen - en som också skrivit flera deckare i en serie men det är bara 1 som översatts till svenska och en helt annan miljö än vad jag är van vid. Den utspelar sig i tyskland.

Snövit ska dö heter den - skriven av Nele Neuhaus och kom nyss ut på bokmarknaden och fått bra kritik

En grå och regnig novemberdag finner några byggarbetare skelettet efter en ung flicka på den gamla övergivna militärflygplatsen utanför Frankfurt. Kort därefter blir en kvinna nedknuffad från en gångbro vid motorvägen inte långt därifrån. Kriminalpoliserna Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein upptäcker snart att spåren efter de båda händelserna pekar åt samma håll, och deras efterforskningar leder till det förflutna. Mer än tio år tidigare försvann två tonårsflickor, Laura och Stefanie, i den pittoreska lilla byn Altenhain. Trots bristen på säkra bevis pekades Stefanies tjugoårige pojkvän Tobias ut som förövare och dömdes till fängelse. Nu är han ute och har återvänt till sitt barndomshem. Där möts han av bybornas fientlighet och misstänksamma blickar - och kanske mer än så. Kvinnan som knuffades från bron visar sig nämligen ha en koppling till Tobias. Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein försöker bringa klarhet i överfallet, men hindras av en mur av tystnad. När ännu en flicka försvinner i Altenheim börjar en häxjakt i byn.


Snövit ska dö

Men jag kommer sakna de 4 senaste böckernas karaktärer men det kommer ju en ny bok i mars/april men ingen ljudbok är planerad ännu.

Har kollat med förlaget :)

Men jag har massor av annat att lyssna på så det kan nog hinna komma en innan jag är klar med alla andra.

Om en stund ska jag vara omklädd och färdig för kvällens yoga. Egentligen men jag mår inte helt bra, magen är kass och näsan täppt och halsen är också skum så jag tror jag lägger mig i sängen och tittar på tv istället. Sen ska dottern hämtas hem och sonen åker med sin kollega. Jag fick nyss sms om att han var där och jag inte behövde hämta. Han jobbar långpass idag på en söndag. 10 över 12 - till 19:30 - då kommer natten så det kommer bli några helger kanske nu framöver men han får bra betalt.

Och jag har missat - det är skottår i år och det är 29 dagar denna månad. Men jag ska ju inte fria till någon så det har ju egentligen ingen betydelse.

Det jag tänkte titta på - på tv är via youtube för där kan man nu se hela dom kallar oss mods trilogin. Jag kommer ihåg när jag såg ett anständigt liv på bio och hur bra jag tyckte den var och hemskt också. Och jag kan än idag känna rysningarna på armarna när man har musiken ur högtalarna när filmen är slut och den musiken har Ulf Dageby skrivit - Gallret och jag tycker fortfarande den är mäktig.




Den är klart annorlunda mot vad som spelats i mello men den sitter kvar i mig och det är ju det musik oftast handlar om - den ska ge mig något. En upplevelse och ska beröra mig och ibland är det sånt som Dageby skrev och ibland är det Panetoz glädje eller något helt annat.

Och det var en person som var med i mods trilogin som också senare gjorde då en debut i melodifestivalen så att det var många som satte kvällsgroggen i halsen där på 1980. Kenta

Så här kommer en låt med honom som har tänktvärd text.

Just idag är jag stark!!!!



Må Gott





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar