December

December

tisdag 19 januari 2016

Allting är vitt



Så vaknade vi upp idag till ett vinterlandskap så vackert att man nästan får ont i ögonen.

Men det är kaos överallt som det alltid blir när det kommer lite snö - även om det i natt kom väldigt mycket så räcker det med hälften för att det ska bli kaos.

Lokaltrafiken går inte, tågen går inte, taxi kör inte barnen till skolan och personal kan inte komma till sina arbetsplatser.

Man skulle kunna tro det kommit en meter snö - minst.

Man säger att man varit ute och plogat hela natten och visst det kan nog vara sant men det är ju att det är för få bilar.

För inte kan det väl komma snö i januari i Sverige - ja västkusten tillhör fortfarande Sverige.

Jag har sagt det förr och säger det igen - skicka dom som plogar till Norrland på kurs så kanske man kan undvika sånt här och så köper man inte rejäla doningar och inte futtiga plogblad som inte mäktar med.

På en lastbil i Norr kan man se rejäla plogblad fram och sen även på sidan av fordonet och så finns det snöslungor som tar bort snön från trottoarer och annat - man öser över det på stora flak.

Har inte sett något av sånt på alla dessa år jag bott här. Hörde om hur bilar fastnar i snömodd och plogsträngar för man ska byta fil för att ta sig över en annan av lederna. För plogen har ju inte sett till att sånt försvinner och man sätter aldrig ner plogen tätt intill marken för man kan ju då förstöra plogbladet och det blir mycket snö kvar på vägen och det är nollgradig, saltat och modden ligger tätt.

Så vad innebär detta - jo eftersom lokaltåget inte går som det ska med förseningar och elfel pga av snön så får jag köra min son till jobbet! Lyssnar noga och kollar hur det ser ut - det är ett par timmar kvar för att välja rätt väg. Har ett par att välja mellan. Vill inte fastna någonstans.



I söndags var det 17 minus, igår var det 3 plus och idag då detta. Jag jobbade hemifrån igår och nu är jag på jobbet -tidigare och det var plogat men väldigt slarvigt så jag fick ta sats för att komma till min parkering och brevlådan kommer inte få någon post idag för jag tror inte brevbäraren kommer kliva ur och kliva över snövallen som ligger framför vår låda här på jobbet.

Vovven hade lite bekymmer också - det gick snö ända upp till magen och att då göra sitt kissande behov som han gör halvsittandes var inte lätt men till sist hittade han en hög punkt där det var mindre snö.

Katten - ja han gick faktiskt ut men för att se om det kunde finnas någon mus under snön vid fågelmatningen. Han såg ut som han hörde något sen kom han inspringandes med väldans fart när jag öppnade för honom och snabbt in på lådan - kissa ute i detta väder - nej tack. :)

Utanför mitt hus plogade man tidigt i morse men den personen klev aldrig ur sin traktor och skottade framför dörrarna så det blev att pulsa lite.

Det hade varit trevligt om den här snön fick ligga kvar nu och att det kunde få vara riktig vinter över lovet som är vecka 7 men det kommer nog försvinna tyvärr.

Idag ska jag träffa bäbis och kompis - äntligen - som vi har försökt få till det. Ska bli kul. Sen när det är färdigt ska jag åka förbi ica och handla lite.

Vi åt oumph igår med rotsaker och min mage har sen varit bullrig och gasig och jag ser ut som om jag vore väldigt gravid. Dottern hade liknande upplevelser så det är ju inte så kul om det är oumphen som ställer till det. Fick byta kläder för att slippa visa denna mage allt för mycket.

Och jag har fördrivit 30 timmar framför tv'n - mer än min arbetsvecka - fördelat på inte allt för många dagar. Så nu är jag färdig med serien Bron och jag hoppas det kommer fler säsonger - slutet bäddar ju för det och man är fortsatt nyfiken på vad som kan hända.

Att se en serie så här kompakt är rätt bra men man blir ju låst - fast man blir ju också låst vid en viss tid om man ser det när det sänds och nu kunde jag ju välja själv.

Och nog finns det mer som jag kanske skulle gilla om jag ser det och som jag inte sett något av men som många pratar om. Game of thrones är väl kanske en sån.

Lyssnade också klart på boken igår när jag var ute och körde. De underkända av hjort/Rosenfeldt och det var också en bok som slutade så det kan bli fortsättning. Och jag hoppas det blir det för jag gillar dessa böcker.

Och jag fick ett boktips då jag glimtade förbi Skavlan. Kari Rosvall - Barnet från ingenstans och det är en verklighetsbok och handlar om henne. Boken är beställd på mitt bibliotek och jag var nummer 9 i kön. Så det blir väl framåt sommaren jag kan läsa den :)

Kvinnliga kollegan skulle komma till jobbet idag - men jag tror hon jobbar hemifrån - hon bor på andra sidan stan eller så kommer hon sent och då har jag nog gått.

Men snart är det.............



Må gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar