December

December

onsdag 20 januari 2016

Riktig vinter

Bildresultat för car in snow fun














Vintern är kvar - det är ju inte alltid så, ibland kan det försvinna över en natt om det blir plusgrader men nu håller det sig på minus och det är så vackert med all snö och solen som visar sig och skiner över allt och ljuset - det är så ljust. Man får en känsla av att vara i hemma i norr.

Men!

Det finns alltid men!

Idag skulle jag till vårdcentralen för den vanliga onsdagsträffen och sprutan. Och det har inte snöat sen i går natt - det slutade frampå morgonen.

Men man har inte plogat. Jag fick en plats som jag fick ta sats för att komma in i och likadant när jag skulle ut ur den för att inte fastna i alla snö.

Och då frågar jag mig och blir väldigt irriterad - varför har inte parkeringsplatser runt en vårdcentral skottats. Där står ju inga bilar på kvällen när det är stängt eller på morgonen.

Har man snöjour så bör man väl jobba då det behövs - kan jag tycka för dom får väldigt bra betalt vet jag.

Men det är väl någon som fått detta uppdrag och det ser ut som vem som helst kan sätta ett litet plogblad på sin bil - kanske också jag och då få jobbet att skotta men dom kan det inte göra jobbet.

Sen åkte jag till en annan parkering i centrum för att göra ett ärende bland alla butiker vi har. Inte ens där var en stor parkering skottad!

Jag fattar inget. Jag hade en plogbil framför mig och han saltade och ibland satte han ner bladet - en bit ovanför och det innebar att det blev bara mer snö och modd som han fick upp som jag sen fick köra i - bättre då att låta det vara.

Fick köra sonen till jobbet och vid gasklockan i Gbg är det flerfiligt och där på en av filerna hade inte någon plogbil åkt - kl 15:30 utan det var höga snömoddiga filer som bilarna halkade runt i och en fick en liten sladd och stod sen still i snön.

På radion sa man att alla resurser var ute! Jag såg inte en bil på hela vägen in och hela vägen hem förutom 1 på älvsborgsbron som bara körde - inget salt och inget plogande så vart var då alla resurser?

Skiftet före sonens hade inte startat då det skulle starta så sonen fick jobba över - inte länge men ändå för att folk inte tog sig till jobbet igår morse!



Och i min trädgård hade jag i går flera gånger besök av rådjur. Först på dagen och sen på kvällen precis när jag tänkte släppa ut vovven för sista nattkissning.



Dom äter ur fågelmataren och dom äter äpplen som jag slängt ut - jag köper ica basics billigaste och kastar ut till trastarna men det gillades av rådjuren också och även den hemmagjorda frö/cocosfett bollen är gott.

Det var 2 men jag har ju sett tre längre upp i skogen - eller så är det två grupper.

Och så fick jag bäbisgos igår och hon är så otroligt söt - jag har ju sett bilder och en gång snabbt i en vagn men nu fick jag även hålla lite. 5 månader och liten och nätt så den bodyn jag köpt 3-6 månader kunde hon drunkna i så det blir att växa i.

Sen fick jag gosa med kompisens vovve också - en italiensk vinthund som också är så liten och nätt så dom passar väldigt bra ihop.

Bildresultat för babies fun

Det blev 3 timmar med prat, fika, gos och trevlig samvaro. Och sen åkte jag förbi ica och först tänkte jag inte handla så mycket men det var så lugnt och skönt i affären så jag gick där och fick en massa köpt.

Dom hade igen bra pris på färdiggrillad kyckling så det blev det 2 köpta av och idag till sonens och dottern som är hemma lunch/middag gör dom pastasås på sån creme fraiche med parmesan och vitlök och så tog jag filéerna från kycklingen till detta.

Det andra renset ligger i frysen och ska få hamna i en tikka massalasås.

Dottern ska också idag får göra sin goa köttfärssås och så ska hon blanda med sån färdig potatisgratäng och in i ugnen så har dom mat i flera dagar.

Och igår blev det inte så mycket middag för min del, det blev macka och kaffe hos kompisen och när jag kom hem avocado och macka.

Men när jag gick i affären så såg jag valnötter och då kom idéen - paj med valnötter och chevre så jag fick googlat på recept och fylla på med det som ska vara i en sån, päron och rödlök bland annat. Har aldrig gjort en sån själv men ätit och det är väldigt gott och så är det vegetariskt :)

Bildresultat för paj valnötter chevre

Men jag har också auberginen att ta hand om så den får det bli ikväll. Det är onsdag och yoga men vet inte om vi kommer iväg. Det är Sverigematch i handboll och har vi riktigt otur så är det sista matchen om dom förlorar. Det är dottern som får avgöra. För min del känns det helt ok om vi inte går för då kan jag fixa med mat och lite annat och jag ska upp tidigt i morgon för att åka och lämna in min bil.

Och jag har nytt i öronen i bokväg.

Jag började på en bok igår men den hade jag redan lyssnat på - det är ju detta med minnet men kände mig inte riktigt bekväm med lyssnadet och det var för att jag som sagt redan lyssnat på den så jag fick välja annat och då blev det.

Grebe/Träff - Mannen utan hjärta.



Mannen utan hjärta är den fjärde fristående romanen i den kritikerrosade serien om psykologen Siri Bergman av systrarna Grebe & Träff.

En kvav sommardag hittar Miguel Alemany sin sambo, antikhandlaren och mediaprofilen Jussi Ståhl, brutalt mördad i sitt hem på Södermalm. Jussi har skjutits till döds och därefter har hjärtat skurits ur kroppen och placerats i en antik silverskål, som ett groteskt stilleben.

Psykologen Siri Bergman erbjuds i samma veva jobb inom polisens gärningsmannaprofilgrupp av sin gamle studiekamrat och vän Vijay. Hon hamnar mitt i utredningen av det makabra mordet på Jussi Ståhl. 
Det som på ytan ser ut som ett enstaka vansinnesdåd växer snabbt till någonting betydligt mer oroväckande. Fler brutala mord på män skakar Stockholm. Det blir snabbt uppenbart att en gemensam nämnare är männens sexuella läggning. Men rör det sig verkligen om rena hatbrott eller står sanningen att finna långt tillbaka i offrens förflutna?

Spännande eller hur?

Må Gott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar