December

December

måndag 7 december 2015

Tankar som stör

Bildresultat för stressed out

Ibland så kan man få mest konstiga funderingarna när man ligger och väntar på sömnen.

Hur hade livet sett ut idag om man gjort andra val utefter livets väg.

Vad hade hänt om jag aldrig flyttat ner till Stockholm? Utan stannat kvar hemma där i början på 80-talet

Vad hade hänt om jag inte flyttat hem till Jämtland igen? Utan varit kvar i huvudstaden?

Vad hade hänt om jag inte flyttat till Göteborg?

Det finns mycket man ångrar - egentligen finns det väl bara en endaste sa - eller snarare två som jag aldrig aldrig ångrar och det är mina barn.

Ibland blir man nästan lite förskräckt över sina egna tankar vart dom tar vägen och hur man inte lätt kan styra sina egna tankar.

Jag kan också känna en skräck när jag läser tidningen om allt elände.

Det brinner hus både här och där och tänk om det skulle brinna hemma hos mig eller om grannen är vårdslös med eld som röker och verkar vara lite mer än lovligt konstig och mest ligger i soffan - som man kan se utifrån när man går förbi. Brukar klicka på artikeln för att se vart det brinner. Om jag kan slippa den första ångesten och oron som kommer av bara rubriken och kan andas ut då det för mig är helt okänt.

Det är bilolyckor - tänk om mina barn är med i någon av dom - eller någon annan när och kär. Samma här om jag ser att det är något som hänt i trakter där jag har mina andra nära och kära.

Kan känna en knut av oro i magen när jag hör sirener.

Jag som älskar spänning och deckare kan också när jag läser sånt känna en liten oro om att något sånt också skulle kunna hända.

Våldtäkter, ungdomsvåld och sån - när barnen inte är hemma.

Och jag kan fundera på saker som - hur skulle jag orka om något händer mina barn? Om det skulle hända båda två något - då kommer jag absolut inte orka - det känns som en omöjlighet. Om det bara händer en - då måste jag vara kvar och stark för den som finns kvar.

Tunga jobbiga tankar helt klart och dom finns där - inte varje dag - tack och lov men ofta nog. Och magen knyter sig av ångest och oro av blotta tankarna.

Är det sunt att ha tankarna - ska jag låta dom finnas, försöka bemästra dom, äta mina ångesttabletter och hålla tummarna och hoppas på det bästa.

Förmodligen så är väl så att varje mamma har en oro för sina barn - jag hoppas det är så i alla fall. Att inte känna någon oro är väl osunt?

Men mina barn lever gott och har hälsan. Även här när dom mår dåligt själva - har ont, feber eller något smått så kan jag ju känna i magen och vill så gärna kunna svänga ett mamma-trollspö över dom för att ta bort det som gör ont - både själsligt och kroppsligt.



Men idag är det en måndag som efter den här helgens otroligt blåsiga och regniga dagar bjuder på sol och blå himmel - snacka om konstraster.

Inte kul det lilla jag varit utomhus. Det har inte blivit några långa promenader alls med vovven. Han avskyr ju sånt här väder och vill inte vara ute mer än nöden kräver. Han visar med sån tydlighet att det är otrevligt. Han stannar till, kryper liksom ihop och gör skutt för att komma fort fram - ser riktigt kul ut.

Jag sitter på jobbet tidigt idag. Sonen hade tid för klippning kl 11 och efter att ha kört honom dit och hem så åkte jag direkt till jobbet. Men känner direkt hur ofokuserad jag är, hur trött jag är, hur ögonen svider och kroppen värker och känns influensasjuk.

Har haft den där feberkänslan i kroppen i flera dagar. Trodde jag skulle bli rejält förkylt i slutet av förra veckan men det har inte blivit något av det. Har fortfarande rester av små svidande blåsor i munnen som gör ont men dom börjar läka så smått i alla fall.

Idag har jag också fått en extra present av herr fibro/ME - huvudvärk - tack så mycket!

Bildresultat för fibro

I lördags så var mina barn på kalas hos farmor. Jag tänkte att jag skulle lägga mig och läsa - gick inte alls. Så jag låg och tittade på tv - satte på play och tittade på Idol. Martin var rätt tycker jag. Låg där i sängen i flera timmar och bara låg stilla och vilade - det var rätt skönt och när barnen kom hem så gick sonen in till sig och jag och dottern satte oss i köket och pratade, jag värmde wok och vi tog oss ett varsitt glas rött och så satte vi på melodkrysset på webben och löste det och hade en riktigt trevlig stund ihop.

Lagom till 8 och så mycket bättre la jag mig i sängen igen för att titta, var lite frusen så värmefilten åkte på. Hade velat se filmen som kom sen med Persbrant men det orkade jag inte utan släkte och somnade.

Klockan ställdes på 10 på söndagen. Sonen skulle jobba så jag skulle köra in honom och trafiken var som den skulle vara - inga köer. Han är inte så talför på morgonen och på vägen hem kunde jag lyssna på boken.

Väl hemma kunde vi ta oss lite fika jag och dottern innan det blev dags att köra henne till sitt jobb och jag och vovven tog oss en kort runda sen och när vi kom in lite blöta och tufsiga så gick jag och la mig. Tänkte läsa då också men det var bara att lägga ner och nu ska boken jag hållit på med lämnas tillbaka och jag får hitta den på Storytel istället och lyssna klart på den. Har också haft ett par andra läseböcker hemma som jag lånat men det har inte gått att sätta sig, lägga sig och läsa - så trist men så är det och så glad jag ändå är som kan lyssna på böckerna istället. Så jag la mig under täcket och värmefilten och lyssnade och somnade till. Tur nog hade jag satt klockan.

Skulle iväg och handla lite innan jag åkte och hämtade sonen i samma veva. Kylskåpet behövde fyllas upp och jag hade tagit upp lax till middag och behövde handla till det jag ville göra med den.

Teryakilax blev det med jasminris. Hittade också en krydda bland alla kryddburkar som heter just Teryaki så jag kryddade med den och salt innan jag hällde över såsen och lite sesamfrön. Det blir så gott och sonen blev mätt och nöjd och har matlåda idag.

Sen fick jag röjt lite i köket och dammsugat golv i hallen och köket och så var det sen dags att hämta dottern. Missade början på Beck - ca 20 minuter men såg resten. Liggandes i sängen så det har blivit mycket sängläge i helgen

I natt eller tidig morgon vaknade jag och hade smärtor i bröstet, ligger där och tänker - det är INTE hjärtat - det är magen, tietzen och inget annat. Andas, Lugnt och sakta och oroa dig inte - det var tankarna som for genom huvudet - men samtidigt så kommer det per automatik en liten liten oro att det är något annat - det är liksom ofrånkomligt.



På mitt vardagsrumsbord står en stor samling med tomtar som ska utplaceras i lägenheten - det har blivit dotterns uppgift dom senaste åren och idag är hon ledig, även i morgon.

Vi har lite att göra inför jul och bakning är en av sakerna och göra godis. Kanske vi gör det i helgen för jag tror inte jag orkar just nu.

I morgon ska jag klippa mig. Dottern ska också klippa och färga sitt hår så jag kommer inte hinna jobba så många timmar i morgon - därav tidigt på jobbet idag och jobba mina timmar idag istället.

Just nu är jag själv - vet inte var min manlige kollega är - min kvinnliga är på barbados :)

Idag gör Ingela min kropp varm



Kommer bli en favorit känner jag - också denna från HappiBrands och fibrofärger har den. Har tagit upp kyckling ur frysen till dagens middag - vet inte vad som ska hända med den ännu.

(Fick komplimang av kollegan som hunnit komma till jobbet)

Lyssnar på senaste boken - den 4:e i serien om poliserna i Borås av Lena Matthjis

En bror för en syster (inbunden)

Jag hoppas hon kommer med flera för jag gillar dom. Även om jag inte är så bekant med Borås med omnejd så kan man ända känna igen att man hört om platser tidigare.

Och sen kommer jag att lyssna på Anna Karolina - för det är den bok jag läser men inte hinner läsa klart och den är bra och finns på Storytel som tur är.

adlibris bok2

När vi sitter i bilen jag och sonen pratar vi ibland om böcker, han har verkligen kommit igång med sitt bokintresse och jag kan tipsa honom om böcker och jag är ju med i några olika fb grupper och såg där tips på böcker som sonen borde gilla. Han använder också storytel och har abonnemang där. Han lyssnar gärna på engelska böcker och Ken Follet har skrivit en triologi om 5 olika familjers öden under 1900-talet. Från första världskriget och framåt tror jag det är.

Tycker det verkar intressant och skulle också vilja lyssna på dom men vet inte om dom finns på svenska inlästa ännu.

Och igår var det 2:a advent - glömde ta kort på ljusen.

Har druckit en kopp kaffe och ska gå och hämta mig en till. Vi pratade om kaffe jag och dottern och kaffet blir väldigt gott i nya presskannan, håller sig varmt länge och vi fick med ett doseringsmått som gör att det blir perfekt. Vi satt och roade oss med massa olika quiz på nätet och om kaffe var en och den visade att jag inte var beroende av denna ädla dryck och dottern frågade - varför jag inbillar mig att jag blir pigg när jag inte blir det!

Tro kan försätta berg.

Bildresultat för believe and move the mountain

Må Gott



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar