December

December

lördag 12 december 2015

Lucia

Snart är det midnatt och egentligen skulle jag ligga i sängen och sova. I morgon är det lucia och då ska det fikas.

Det bultar i mina ben, från bäckenet och ner mot låret och ut mot foten på höger sida. Har tagit en långpromenad idag tillsammans med dottern i soligt och vackert härligt vinterväder. Det har varit frost i natt och det hade varit härligt om vi hade haft lite snö.

Vovven fick springa lös idag när vi var två och kunde hålla koll på honom.

Dagen har gått fort för jag klev inte upp förrän halv 11. Då kokade jag havregrynsgröt och väckte mina barn men det var bara dottern som kom upp och så satt vi med melodikrysset på play.

Sonen kom upp när vi sen gick ut. Han hämtade jag hem igår och han slutade halv 12!!! Kors i taket så tidigt har han aldrig slutat sen han började och detta är den egentliga sluttiden.

När vi kom hem tog vi lite att äta och så började jag göra en saffransdeg och i år tog jag Roy Fares recept med fördeg och när jag sen hade gjort hela degen så ställde jag ut den utomhus för att jag hann inte baka ut detta just där och då.

Klockan var för mycket för att jag skulle hinna baka ut och grädda dom för sonen behövde skjuts. In till stan skulle han och på Julbord och inget tåg stämde med hans tid och dottern bestämde också att träffa en kompis och nu är båda två inne och roar sig i stan och har förhoppningsvis sällskap hem och jag kan sova.

Jag gjorde en smörsmet med mandelmassa och bredde över kavlad deg och så blev det bullar och så gjorde jag två längder.

Var klar till med baket lagom till - så mycket bättre - det tittade jag på i sängen och sen har jag nu lagt bullarna i påsar och fryst in en del och så har jag diskat undan och jag lyssnar på boken och det är ca 30 minuter kvar som jag nu har på i bakgrunden och det går inte lägga sig förrän boken är slut :)

Men jag har känt mig lite låg idag. Känt mig lite - inte deppig och inte ledsen men lite låg och tyst och jag tror det beror på att jag inte mår hundra. Kroppen värker och tröttheten slår hårt mot mig.

Och jag hade egentligen tänkt göra mer idag men det får bli en annan dag - imorgon kanske.

Igår så blev det en ny julgran köpt - en på rusta i frostgrått - det var x-pris på den så det kändes kul att få köpa den. Dottern var med och med på dom noterna men sonen är mer skeptisk.

Men imorgon så ska den kläs.

Hemma igen så hade vi en vegitarisk fredag, vi åt pasta med champinjoner, sparris och halloumi - jättegott för jag köpte en liten flaska med vit tryffelolja - säkert inte alls äkta för den kostade 40:- och det stod ett annan lika stor flaska bredvid för 140:- men gott blev det ändå.

Sen satt jag i soffan och tittade på - på spåret - första gången i år då idol nu är slut i väntan på att kvällen skulle gå och sonen då hämtas.

Enligt SMHI ska det vara fint väder med sol nu ett par dagar framåt iallafall - skönt. En god promenad blir det igen. Behöver det, dels för att få luft, lite soliga vitaminer och för att jag mår ändå bra av att röra mig.

Nu ska jag ta mobilen som boken strömmar ut och gå på toa och borsta tänderna och så blir det läggdags.

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar