December

December

måndag 14 december 2015

Måndag

Härlig söndagspromenad så här en lucia och tredje advent.

Idag är det frostvitt ute och minusgrader och jag har en trast som jag lagt ut äpple till. Annars förlitar den sig på frön som andra småfåglar tappar men där har hen konkurrens av både skator och kajor. De där sista kunde jag gärna vara utan. Dom är inte roliga och väldigt tråkiga fåglar. Skatorna är ju kul att titta på.

På jobbet har vi en stor gräsyta och den har den sista tiden varit full av kajor som säkert hittar både det ena och andra i gräsmattan att äta men det ser lite otäckt ut när det är svart av dessa fåglar och man påminns om Hitchcook.

Jag tänker inte åka till jobbet idag. Har nyss klivit upp för fastighetsskötaren var här och tittade. En automatsäkring löste ut när strömmen gick och eftersom jag haft annat strul med elen så hörde jag av mig och han tittade på det mesta men hittade inget fel förutom att jag fick bannor om att jag har tvättmaskinen via en kabel från hallen - ja jag vet att man inte ska ha det och det är dumt men när jag flyttade in så var det så dyrt att skaffa en elektriker - då var jag ju mer fattig än idag men dotterns kompis pojkvän är elektriker och är också färdig med alla certifikat så vi får ta och fråga honom

I eftermiddag ska jag på cellprovstagning. Och jag hade först tänkt att jag åker och jobbar redan vid 10 så är jag färdig 2 men så hade jag glömt att fastighetsskötaren skulle komma och jag har tur för jag har ju numera lärt mig att lägga in allt i kalenderns som synkar både på datorn och mobilen och jag får påminnelser om vad som händer.

Och jag hade då tänkt - jag åker iväg jobbar, åker på cellprov - åker och jobbar igen.

Men jag har sovit så otroligt illa i natt. I alla fall från vargtimmen och framåt. Axeln bråkar så med mig och nu gjorde den regelrätt ont hur jag än låg och vred på mig. Hade värmefilten lindad runt axel och det lindrar lite och så fick jag kliva upp och ta den starkaste tabletten jag har - tramadol och så låg jag länge och väntade på att den skulle göra sitt.

Axeln har värkt mycket hela helgen och jag har också smort in den med voltarensalvan. Kan väl konstatera att ackupunkturen inte hjälper så jag ska när jag är på vc nästa gång boka in en tid till min läkare. För så här kan jag inte ha det. Det är också höger sida och jag är högerhänt om det har något med det hela att göra.

Finns ju något som heter impegment som är någon inklämningshistoria. Drabbar mest kvinnor - varför drabbas kvinnor mest av sånt här konstigt? Har också tittat på vulkanskydd för axeln - dyra är dom men kanske värt att investera i.

Sen bråkar vänster sida på bröstryggen med mig - tiezen. Känner hugg där i bröstet men nu har jag ont i (om jag varit en gris) filén som går längs ryggraden.



Suck! Alltid är det något.


Och som om jag inte var trött innan. Lördagsnatten blev väldigt sen. Kom inte i säng ordentligt förrän vid 3 på natten. Jag var ut och hämtade mina ungdomar mitt i natten. Den ene i stan och den andra hos en kompis. Hon hade varit i stan också men så hade hon hemlisar hos kompisen som hon behövde få hem så därför kunde dom inte åka hem samtidigt och mamman ställer ju upp.

Men nog känns det att sömnen inte varit som den borde vara.

Men vilken helg - vädermässigt. 2 dagar men härlig sol och härliga promenader. Dottern och jag gick vid en sjö igår och det var jättemycket folk i rörelse. På stranden fanns en stor grupp med barn och föräldrar som grillade korv - jättemysigt såg det ut att vara och kul att folk tar vara på vädret så här i julstresstider.

Sonens kompis var hemma hos sina föräldrar så dit åkte han och var borta hela dagen.

Vi hade tänkt att vi skulle baka lite men så hade jag inte allt hemma men det blev i alla fall hemgjord bounty.

Sen så kläddes granen och jag är nöjd med min gråa gran - ser lite frostlikt ut och i år har vi den brokig. Har inte samma varje år och egentligen skulle jag vilja haft den helt vit men hittade inga bra kulor i år - förra året fanns det men då köpte jag bruna toner. Så nu står den i sitt hörn och är vacker.

Och vi gjorde en söndagsstek till middag - rev runt lite i frysen i lördags för att få plats med lussebullarna och hittade en nötbog. Klyftpotatis och sås på skyn med gele och det blev en riktigt god middag.

Idag blir det kylskåpsrens.

Har beställt julskinka hos en bonde i år. Samma bonde som har sina kvigor och får i hagen där jag brukar gå över ängarna. Lite dyrare än på ica men jag tror den också är betydligt godare. På söndag ska jag hämta den och även lite prinskorv och färs.

lördagspromenaden över ängarna där kor och får betar på sommaren

Har också köpt mjölk som är direkt från en annan bonde. Dom har försäljning hemma på sin gård men nu har ett av våra ica också försäljning så jag var ju tvungen att prova. God och fet så man får skaka om flaskan. Kokat risgrynsgröt på den också. Och jag har investerat i 2 dunkar a 5 liter på Biltema så jag ska dit och köpa mjölk till grynost. Tänkte åkt förbi i fredags men dom tar mynt och jag hade inte det och det är ju inte helt lätt att växla in till det mer än på ica. Men nu ligger det i bilen massor och dom tar 10 kronor litern på gården. I butik kostade det 15 kronor så ica tar en 5:a för besväret.

Det är som när jag var liten. Mjölken köpte vi från bonden och vi hade eget kött. Dom skrev på hemsidan att skinkan inte blev rosa vid tillagning och det är jag van att den inte blir så när jag åt rosa julskinka första gången var jag väldigt skeptisk. Den blir rosa pga av någon tillsats när man saltar in.

Ska bli kul att åka dit och se hur deras gårdbutik ser ut och kanske blir det många fler turer dit under året än bara till jul.

Att kroppen är i olag märker jag också i ansiktet - halva hakan full med finnar och elände och även under käklinjen poppar dom upp som om man vore en tonåring.

Haft en skön och lugn stund här nu framför datorn. Spelar lugn julmusik på spotify och dricker gott kaffe. Matlusten finns inte men två diegestivekex har jag fått i mig men något mer måste magen ha men inte än.

Må Gott

3 kommentarer:

  1. Kul att köpa från en gårdbutik. Det har jag också gjort en gång i höst. Kommer nog att fortsätta till våren. Det är skönt att ha i frysen och slippa tänka på att köpa i affären jämt. Ska också leta efter nån bra äggförsäljare.
    Kan du inte visa kort på er gran? Den lät jättefin.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad fint det är när det är frostvitt ute! Nu har det blivit grått här igen... Impingement heter det, när jag jobbade på företagshälsovården ute på Volvo var det en vanlig skada bland de anställda i fabriken, både kvinnor och män drabbades. Jag har ju min dumma armbåge som jävlas och har gjort i månader. Att man inte kan få vara utan de där "extra" åkommorna! Det räcker ju gott med den generella värken tycker jag.
    Vi, eller rättare sagt mina tjejer, klädde granen igår också. Vad fint det blir när den kommit upp :-)
    Kram från mig här på andra sidan skogen! ♥

    SvaraRadera
  3. Jag skulle oxå vilja se granen :-)

    låter väldigt trevligt att kunna köpa från bonden :-)

    Synd & jobbigt att du har så ont...

    Kram

    SvaraRadera