December

December

onsdag 7 oktober 2015

FORL?


Kattastrofen - den älskade lilla pricken aka missen har ont i munnen.

Häromdagen så fräste han till när jag skulle klappa honom på sidan av kinden under tratten och jag tänkte väl inte så mycket mer på det där och då.

Sen har han varit lite sur och deppig och det har jag också tolkat som att det är inskränkningarna som blivit i och med tratten. Inte ut och in som han vill och den är ju i vägen och tassen läker om än väldigt sakta.

Men idag så skulle jag som vanligt klappa om honom lite - så där gosa med kli i kindpartiet och haka - morr, fräs och gnäll!

Ingen tratt hade han på sig. Så jag tittade lite närmare på honom och han såg svullen ut. Och försök titta en katt i munnen - speciellt när den har ont går inte så bra, så jag kunde inte se något.

Tog med honom in till dottern och klappade om honom lite extra och han reagerade varje gång jag kom i närheten av nosen/ansiktet.

Så idag när jag var iväg själv för att ta injektionen så åkte jag också förbi vår veterinär - samma som härom veckan bygger om. Det gör han fortfarande - det var försenat men jag fick pratat med honom och så bestämdes det att jag kommer i em ändå. Så 17:30 ska vi vara där - då har byggarna gått hem så det är lite lugnare.

Åkte också förbi och köpte mjukmat där jag brukar köpa kattens specialfoder - en annan veterinär och åkte hem och öppnade burken men idag ville han inte äta, han försökte men gnällde till så det gör väldigt ont på honom stackarn.

Och så googlar jag - detta google som är ett elände och en trygghet samtidigt. Och hittar något som katter drabbas av FORL. En vanlig kattåkomma som är väldigt smärtsam men behandlingsbar. Som tur är. Så det låter väl lite misstänkt att det skulle kunna vara något sånt men det visar sig ju mer senare idag - bara han får behandling och smärtstillande så blir det nog bra. Katten är ju 10 år i år.


Alltid är det något och det här splittrar mig idag känner jag. Hinner vi på yogan undrar dottern? Men det ska vi väl göra om vi är helt klara för det när vi åker dit med katten och är vi inte det får vi hoppa över det. Om katten är groggy så sover han ju sen och kan ju få göra det i sin bur i bilen också om det så skulle vara. Vi får se.

Igår var jag i alla fall på stickcafét och nu är mitt paddafodral helt klart med knapp och allt. Hittade en turkos fin knapp för hela 5 kronor som jag sen sydde dit när jag kom hem. Satt också igår och roade mig  här på jobbet medan jag väntade på att jag skulle åka iväg med att koppla ihop kalendern mellan dator, telefon och platta.

Det blev som alltid trevliga timmar på stickträffen men jag var bra seg i huvudet kände jag men fick stickat en hel del och den ena handledsvärmaren är klar för att sys ihop men det väntar jag med tills den andra är färdigstickad.

I brevlådan när jag kom hem låg veckans Allas och jag ville ha lite te så vi satt i köket jag och dottern och löste 20 frågor så det blev inte sängen förrän efter 22. Vaknade sen när sonen kom hem och han hade blivit lite skrämd. 

Det går en liten genväg över en äng hemma hos oss som han tog och så rörde det sig på sidan om och där stod ett litet rådjur och då förstod han att det måste finnas en vuxen någonstans i närheten och det blev raska steg sista biten.

Idag är det kyligare än vad det varit sista tiden och känslan av höst infinner sig på ett annat sätt. Det är även mulet så solen värmer inte. Såg att det kommit snö i Vemdalen och det är ju inte så jättelångt från mina hemtrakter.

Och halkvarningar börjar också komma - speciellt på tidig morgon och det är den där halkan som inte syns men kan kännas rejält om man inte är försiktig. 

Bildresultat för halka omkull

Men vi bör ju få fler goa höstdagar tycker jag innan denna månad är över! 

Må Gott




1 kommentar:

  1. Stackars kissekatt! Extra jobbigt när det är djur som har ont, eftersom dom inte kan tala om hur det känns. Hoppas han får hjälp fort och att allt blir bra igen. Kram ❤️

    SvaraRadera