December

December

tisdag 6 oktober 2015

Carpe Diem

Fånga dagen - eller fånga stunden, eftermiddagen, kvällen!

Det gjorde jag igår. Jag gick tidigare från jobbet, hade frågat dottern om hon ville följa med ut i skogen och efter maten så for vi iväg med svamppåsen - ja för jag har ingen korg utan en speciell lite påse. Och den fyllde vi med gula kantareller och taggsvamp.



Så skönt, så njutbart och så lycklig jag är över att kunna göra så här. Att jag har det jobb jag har och jag tar igen timmen igår med att komma tidigare idag.

Hemma rensade jag svampen till Maria Källs röst - hon läser den boken jag nu lyssnar på men det var också hon som läste den jag lyssnade på precis innan. Också en bra uppläsare av ljudböcker.

Efter rensandet fick det bli en dusch för att få bort ev odjur på kroppen. Hade en sk älglus i håret när jag kom hem men hittade inga fler i alla fall.

Och så blev det sen smörstekta svampar på rostat bröd och en kall öl till kvällsmat. Så gott och så mysigt vi hade och sen kunde jag lägga mig strax efter 21 och nanna kudden hela natten.

Vaknade sen idag halv 11 och jag hade kunnat fortsätta ligga kvar i sängen och somna om så det finns fortfarande rester av min krasch i kroppen.

Idag har jag fixat till mig med lite ögonskugga och maskara som jag höll på att smeta ut alldeles nyss, fick precis stopp på fingret som jag tänkte klia mig med.

Har på mig min nya stickade tröja från Indiska, svarta jeans och bootsen. Det är stickcafé ikväll och jag tänkte lite för mig själv - att hur många gånger fixar man inte till sig för någon annans skull och speciellt när man ska träffa andra damer!

Sen gör det ju lite för den egna boosten också - helt klart, om man känner sig fin så mår man bra men jag kan ärligt talat känna mig fin i träningskläder också - eller kanske mer att man känner sig frisk och nyttig då.

Men det är falskt för jag är så attans trött så att ögonen svider där jag sitter. Kaffe hjälper föga men jag dricker ändå. Strax ska jag ha en paus och åka iväg. Dottern har inget busskort och fick åkt på minus på kortet i morse och samtidigt ska jag åka förbi bilkillen och se om han kan ta bilen någon dag snart och byta katalysator.

Gjort några fakturor, svarat på mail har jag hunnit med och sen blir det mer pappersjobb.

Carpe Diem - det är väl också ett sätt att fånga dagen - arbeta!



Det är även idag en vacker höstdag. Det blåser dock och idag är det ostliga vindar. Men vi är fortfarande förvånade över att det är så mycket löv kvar på träden och att det också är så pass grönt som det ändå är även om många träd är gula, röda och otroligt höstvackra.

Men det behövs väl mer frost på natten för att dom ska känna av att det är höst nu. Tänkte också på att det inte var så mycket trattisar i skogen. Dom kanske också kommer igång mer om det är kyligare nattetid.

Men det är ju skönt som det är just nu och jag har fortfarande ett fönster öppet i rummet där jag sover. Kattastrofen fick gå ut idag och kom tillbaka in efter en stund och såret är torrt och fint när han är inne och har tratt men blir rött när han har varit ute - vet inte om han slickar på det eller om det är fukten i gräset som gör det.

Och en olycka har han ställt till med. Vält en lampa med glaskupa så den gick i krasch - men det var ju trattens fel egentligen. Katten har annars inte alls varit någon misse som fått blomkrukor och annat att gå i golvet mer än en handfull gånger på sina 10 levnadsår.

Lampan är efter min pappa som köpte den när han flyttade till lägenhet och det här är andra kupan jag köpt och det var inte helt lätt så nu blir det att leta en ny igen. Men jag har en bra lampaffär men också en som har äldre modeller av lampor i grannstaden.



Men det är väl trevligt att få en anledning att åka dit också! Dom har väldigt många caféer och är i övrigt också en mysig stad.

Må Gott


1 kommentar:

  1. Vet vilken stad du menar, tror jag vet vilken butik du menar också :-) Jag gillar dem båda jag med! Men det var länge sen jag var där. När älsklingen får köra bil igen ska jag föreslå en tripp dit en lördag :-) Hoppas du mår bra idag och att du har en fin onsdag. Kram! ♥

    SvaraRadera