December

December

torsdag 8 oktober 2015

Vad var det som hände?


Igår morse var katten loj, hade väldigt ont och gick inte att ta i, han kunde inte äta - trots försök och trots att veterinären har fullt byggkaos pga en renovering som nu är försenad så tog han emot oss.

Han såg att han inte var som han skulle och tassen som jag trodde var på väg att läka tyckte han inte alls såg så bra ut men varför han var svullen kring munnen kunde han inte förstå för det var inget som helst fel på hans tänder vilket var väldigt skönt även om FORL går att bota och leva med även om man kan få bli lite tandlös då.

Han tog blodprov och så fick vi vänta på analysen. Det var bra i det stora hela men det fanns några poster som stack ut och han ville då kolla bukspottskörteln och då kände jag mig en aning fruktlös för då kom tanken på cancer i densamme och då är det ju inte mycket att be för.

Men det provet var perfekt så det var inget där så vi fick åka hem med recept på smärtstillande och antibiotika och skulle han försämras så skulle vi komma tillbaka direkt. Han bor ju i samma hus som kliniken och det är så skönt att det blev en sån bra och trevlig veterinär som tog över när den gamle gick i pension. Han hade dock bara mottagning några dagar i veckan och delade tiden på annan ort så då fick man åka någon annanstans om det blev akut.

Så vi åkte och hämtade ut medicinen och satt i bilen på väg till affären och såg att - vi hinner på yogan - ska vi?

Och det gjorde vi för vi var påklädda för att åka dit men ändå var vi medvetna om att vi kanske inte skulle hinna men som sagt - det gjorde vi och det var skönt att sitta där och andas, fokusera på egna kroppen, stretcha ut och lätta tankarna.

Sen åkte vi och handlade och jag köpte lövbiff och kycklinglever som jag tänkte att jag skulle få skära i små små bitar och ge katten så döm av vår förvåning när han så fort han kom ut ur den nu förhatliga transportburen - vi fick kämpa för att få ner honom i den x 2, så hoppade han upp på diskbänken till matskålen med mjukmat som stod där och han åt och åt.

Sen blev det besök på lådan och så var han försvunnen. För medan han höll på med sitt och vi plockade in varorna så gjorde jag också iordning sprutorna med medicin som ska ner i gapet och som vi kröp omkring och lyste med telefonens ficklampa för att se om han var under sängar, soffor, skåp och annat och ingen katt!

HUR kan en katt bara försvinna i en liten lägenhet?

Men så hittade vi honom under en stol i sonens rum på väskor han har där - enligt sonen ligger han där då och då!

Så vi fick i honom hans medicin och vi fick i oss mat för vi var där och då också bra hungriga. Hade köpt färska baguetter och salami och brie så det blev en god macka och sen blev det sängen och god sömn. Inget modus och inget annat på tv heller.

Och dagen började sent - kom inte upp ur sängen förrän närmare 11. Vaknade vid 10 och låg kvar en god stund och hade absolut kunnat somna om. Men upp och ge katten sin medicin. Idag låg han i vovvens bädd i köket så det gick bra och han kunde också gosas med utan att han skrek till och gnällde eller fräste så smärtan var borta och han gick sen och åt och gjorde sin morgontoalett.

Det jag inte ser är att han dricker som han ska så det få bli spruta med vatten också så han får i sig bra med vätska. Mjukmaten innehåller ju lite men inte alls så mycket. Eftersom han visade lite tecken på uttorkning igår så är det något att hålla koll på.

Så just nu känns det bra och det var inget allvarligt med katten även om det var allvarligt nog genom att vi fick åka till veterinären. Och såret hade jag ju tagit bild på och han trodde nog att det var bråk med annan katt!

Nu är det inomhus som gäller ett tag till och medicinering ett par veckor. Och skämma bort med kycklinglever och annat.


Och kostsamt blev det även om försäkringen tog en liten del. Medicinerna kostade 483:- och veterinärkostnaden blev 1813 för vår del. Totala skadekostnaden blev 2450 så försäkringen tog 637:- och det är ju bra att om han blir mer dålig så har vi kommit upp så pass att försäkringen tar resten inom en viss tid. Det kostar att ha fyrbenta hjärtan men det är ändå värt det. För livet utan kattastrofen eller vovven hade varit väldigt tomt och tråkigt.

Och så har man då utsett årets litteraturpristagare - ingen som jag hört talas om och så brukar det vara. Någongång ska jag om den lusten infinner sig läsa nobelpristagarna men just nu är den långt borta.

Men igår fick jag erbjudande att lyssna gratis 3 månader via telia på Storytel - och det nappade jag givetvis på.

Bildresultat för listening to books

Idag efter att jag klev upp och efter kattens medicinering så satte jag på ljudboken och lyssnade på den medan jag lagade mat. Korv stroganoff och så kokade jag ris. Samtidigt plockade jag ur och i diskmaskinen innan det blev den egna frukosten. Det hanns ju inte med så mycket igår av kända anledningar och sonen behöver matlåda och middagen är även klar för mig och dottern till senare idag.

Hon är ledig och ska ha koll på katten, gå ut med hunden och så ska hon dammsuga i lägenheten och hinner hon har hon också ett gäng handdukar att vika - så hon är satt i arbete :D

Jag är själv på kontoret idag och det är skönt. Det är även tyst i resten av huset och jag behöver det idag. Är trött och anspänningen med att ha sjuk katt sätter sina spår det också, så när man sen slappnar av så känns det i hela kroppen.

Har precis druckit ur min första mugg kaffe och ska ta en påtår. Jag har begynnande huvudvärk och hoppas på en lugn kväll ikväll i soffan.

Har lite program att se ikapp. Poldark, Mr Robot och Modus bland annat. Tror det är något mer men jag kommer inte ens ihåg vad det skulle vara men något är det i alla fall.

Idag är det inte alls så blåsigt som det varit de sista dagarna. Ser på en basilika jag har i kruka ute att den har vissnat till rejält och ser enbart ledsen ut. Kanske har det varit kallt så den har frusit. Borde fixa det allra sista i trädgården innan regn och rusk kommer. Har lite krukor som står som ska ställas undan, tänkte klippa bort gamla döda växter och så skulle jag ju ha satt lökar men dom ska köpas först också.

Det är snart helg och har inte koll på vad det ska bli för väder men hoppas det blir bra. På söndag ska jag på hundpromenad och så ska vi fika hemma hos en efteråt. På tisdag blir det en repris och vi ska gå på Lights in Alingsås och träffas hemma och fika hos en tjej efteråt. Så trevligt det blir och kul att se fram emot.

Behöver sånt - kuliga saker att se fram emot även om det som först lockar är sängen, täcket, släckt lampa och sömn.



Må Gott




1 kommentar:

  1. Så skönt att katten mår bättre och vill äta. Ha en fin helg! Kram ❤️

    SvaraRadera