December

December

måndag 7 september 2015

Grodperspektiv

Bildresultat för funny frogs

Helgen försvann i rasande fart! Är ändå nöjd med den.

I lördags gjorde jag inte många knop. Sov länge och krysset var redan sänt när vi vaknade men vi lyssnade på det på play och löste krysset medan vi åt frukost.

Sen blev det en tur till centrum för att dottern som skulle fira sin kompis på födelsedagen behövde köpa en present och när det var gjort blev det lite fikainköp på ica och så åkte vi hem.

Det regnade och efter att vi fikat så la jag mig i sängen och där låg jag sen mest resten av denna dag. Läste lite men blev för trött och somnade. Klev upp för att köra dottern till kompisen och för att göra middag och sen la jag mig igen under min goa pläd och med en god bok.

Läser 3:e boken i triologin av Peter May. Lewispjäserna - en bokserie jag kan rekommendera.

Lewispjäserna (inbunden)

Svarthuset och Lewismannen heter dom 2 första.

Det var så skönt att inte göra någonting av allt jag hade att göra. Jag bokade ju av hundpromenaden. Kände att jag behövde en sån dag och när det är trist väder så är det ju perfekt att mysa.

Vi gjorde pasta med lax och saffranssås till middag och det gick fort att laga så det var inte mycket tid i köket heller.

Såg också Poldark på tv när det gick och en riktigt härlig kostymserie. Mannen av börd och flickan av folket - tema. Och engelsmännen kan göra sina serier och många skådespelare känner man igen från andra bra serier.

Somnade inte till ordentligt tyvärr sen när jag la mig för jag visste att dottern skulle ringa någon gång där på natten för att bli hämtad och vid 3 ringer hon och hoppades på att hon skulle hinna med sista tåget annars skulle jag få åka in till stan men hon hann.

Sen kunde jag somna och sova gott fram till sen förmiddag igår.

I fredags fick jag också ut och köra bil på natten. Sonens jobbarkompis jobbade inte så jag fick åka och hämta hem honom.

Jag och dottern åkte iväg till sportaffären efter jobbet på fredagen. Dom hade ombyggnadsrea och hon ville se om hon hittade något linne att ha till yogan men hon hittade tyvärr inget. Hon är rätt kräsen och tycker allt är så tight.

Men mamman hittade!

Ett par yogabyxor med fot så jag slipper frysa om anklarna som jag annars gör när det blir kyligare.



I butiken hade dom pratat om vad det var för något - vad skulle detta vara bra för och då kunde jag förklara vad det skulle vara bra till :)

Men jag spar dom till senare i höst när kylan kommer och använder mina andra nya kläder.

Och igår så blev det ingen vilodag. Jag hade på fredagen också åkt till järnia för att köpa en klädstång och fästen men det lämnade jag tillbaka idag. Stången var i fel längd och jag hade tänkt kapa den och jag köpte även fästen men när jag satte igång med detta så hade jag funderat och jag tog ett kvastskaft istället och kapade - lättare med trä och fästen hittade jag i en annan garderob och fick tälja lite med kniv för att få det att passa men nu sitter stången på plats och jag har fått ordning i min garderob och jag slipper vika allt.

Och så gjorde jag som jag sett på bild när det gäller toppar och t-shirts - jag vek dom och la så här.

Bildresultat för så viker man t-shirt i låda

Nu hade jag haft 2 ställningar med korgar i min garderob och sonen har haft en för en smalare garderob så han fick ta den jag haft. Och den smala med korgar fick plats i städskåpet.

Så nu är det ordning även i detta skåp - får se hur länge det varar (skratt).

Dock saknades galgar så det åkte vi och köpte när vi åkte till yogan och sen kunde jag hänga in mina kläder. Och det var en fröjd i morse att öppna den dörren och titta efter dagens outfit.



Så ett steg närmare en hem som inte ser ut som ett bombnedslag. Har fler skåp att rensa i för att få plats men nya saker. Vårt linneskåp är ett exempel med gamla lakan som aldrig kommer användas igen och handdukar som inte heller kommer användas.

Har också ett skåp i köket som ska rensas. Det är mängder med små och stora glasburkar som jag inte kommer använda men sparat ifall att.

Men ett steg närmare är jag.

Och jag var inte utanför dörren på hela dagen förutom då när vi skulle på yogan. Sonen tog hand om vovven och dottern var lite seg.

Och vi var klara med inköpet en god tid innan yogan så vi passade på att gå en sväng i det då otroligt härliga soliga vädret.

Och idag skiner solen från en blå himmel och det är hög klar luft och lite kyligt på förmiddagen innan solen började värma. Och veckan ska bjuda på samma - härligt.

Yogan gick bra igår också smärta till trots. Hade jätteont i ena sidan på länden och vissa rörelser var jobbiga men efter passet så hade jag fått töjt ut och det kändes bra.

Men jag är öm i min rygg och känner mig smärtpåverkad mer än vanligt. Och idag har jag varit till sjukgymnasten och hon tittade på min rygg men kunde inte se något som såg onormalt ut. Min "ryggfilé" har också känts konstig men det såg bra ut allting.

Men det är väl det som är så typiskt med fibro. Man har ont utan någon orsak!

Fick min första behandling av axlen, först värme med ultraljud och sen nålar och jag hoppas jag svarar lika bra denna gång som jag brukar göra. Blir en behandling på x antal veckor.

Och jag sitter på jobbet - ensam. Kollegorna skulle ha möte och dom tog dom det hemma hos den ena då båda bor på andra sidan stan istället för att åka hit. Min manliga kollega kommer också vara borta rätt mycket. Han har så många övertidstimmar så nu ska han ta ledigt på fredagar. Han känner att han kan göra det nu när vi anställt en till. Och sen på torsdagar jobbar han hemifrån då han har möten i stan varje torsdag. Så det blir rätt ensamma dagar på gott och ont. Just nu på ont för jag får inte till vår kylanläggning - den blåser kallt och jag vill ha lite varmare inne. Den har nog inte blivit ändrad sen det var över 25 grader ute.

Som tur är har jag tröja på jobbet att ta på mig men jag har inga strumpor :(

Ska ladda in en ny ljudbok i mobilen. Lyssnade klart på den andra i helgen och jag ska nu lyssna på höstens stora snackis i bokvärlden. David Lagercrants millennium - en fortsättning på Stieg Larssons böcker. Det finns många tycken och tankar om denna bok. Vissa ska absolut inte läsa den för att den inte är skriven av Stieg L osv. Meden kritiker i Sverige dissar den så hyllas den utomlands. Den släpptes ju bara för någon vecka sen så jag blev förvånad över att jag redan fick den på biblioteket.

Så jag ska gå in med den insikten om att det är en bok som alla andra.

Det som inte dödar oss - Millennium 4 (inbunden)

Hjältarna Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist tillbaka i seklets mest efterlängtade thriller - Det som inte dödar oss! Den omtalade fortsättningen på Stieg Larssons Millennium-serie har skrivits under stort hemlighetsmakeri av den hyllade författaren David Lagercrantz. Den fjärde delen fortsätter där Luftslottet som sprängdes slutade och precis som i de tidigare böckerna bjuder Det som inte dödar oss på träffsäker dialog, fascinerande karaktärer och smart gastkramande intrig!

Tidskriften Millennium har fått nya ägare. Elaka tungor hävdar att tiden har sprungit ifrån Mikael Blomkvist och han funderar på om han borde göra något annat.

Lisbeth Salander är rastlös. Hon medverkar i en hackerattack till synes utan någon särskild anledning. Hon tar risker hon vanligtvis är noga med att undvika. Det är inte likt henne.

En sen natt ringer professor Frans Balder, en ledande auktoritet inom AI-forskning, till Blomkvist. Balder säger sig sitta på världsavgörande information om amerikanska underrättelsetjänsten. Han har dessutom haft kontakt med en ung kvinnlig superhacker, som bär vissa likheter med en person Blomkvist känner väl.

Mikael Blomkvist börjar hoppas på det scoop som både han och Millennium behöver. Lisbeth Salander har som vanligt sin alldeles egen agenda. I Det som inte dödar oss fortsätter berättelsen. Det har blivit dags för deras vägar att korsas. Ännu en gång.

Att sitta själv på jobbet känner jag just nu en dag som denna när jag hunnit känna efter lite mer. Är helt perfekt. Känner nu att jag börjar bli lite grinig.

Har fått huvudvärk och känner mig allmänt fylld av värk både här och där. Till och med skinkorna jag sitter på börjar liksom svida.

Så den där känslan av att komma hem efter jobbet och gå ut en långpromenad - ja den känns just nu väldigt långt borta.

Just nu känner jag för att lägga mig under ett täcka, bli varmt och få blunda för även ögonen svider just nu.

Men jag måste berätta om något kul igår. När jag höll på med min garderob och tänkte att jag skulle behöva den där lådan i byrån också där jag har haft massa cd-skivor så jag plockade ur dom och strumpor fick plats där istället.

Sen satt vi och kollade igenom alla medan vi la dom i en plastback istället. Tittade och mindes massa goa låtar och sånt man glömmer och så sånt man undrar - hur tänkte jag där när den skivan köptes. Och så hittade vi en bränd cd från 2002.

Den innehåller några filmer från sommaren 2002 när vi precis hade köpt jycken och åkte på semester hem till min bror. Så söt han var och så liten. Och gissa om jag blev valpsjuk igen.

Kul var också att se mina barn 10 och 12 år gamla. Så det var roligt att hitta igen. Såg även mig själv - kanske mindre kul och alla andra. Yngste brorsonen hade inte fyllt 1 och den äldste är också nu en vuxen man. Våra andra vovvar var också med. Så det var nostalgi i både glädje och saknad.

Må Gott

Bildresultat för lazy frog



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar