December

December

torsdag 6 augusti 2015

Semestersumering

Semestern - jag den började en söndag med en välfylld bil och takbox. Min bil är en liten yaris men det går att fylla den väl och det gick bra för alla även om sonen hade önskat mer benutrymme.


13:30 kom vi iväg och 9,5 timme senare var vi framme. Vägen har blivit minst 10 mil kortare sen jag började åka 1987.


Väl mottagna och efterlängtade blev det kvällsmackor på kantareller och en öl och prat fram på småtimmarna men trots en lång dag så kände jag inte av något speciellt. Trött men nöjd och glad som även barnen var.


Att sen dagen efter vakna och gå ut i skogen på promenad men en lös hund var en härlig känsla. Hunden har varit lös från första stund då han kom ur bilen efter resan och resten av tiden också. Endast varit i koppel när vi varit där det kommer bilar och när han vägrade följa med mig på en runda för det regnade :D men han har hållit sig på tomten och den är inte inhägnad. 



Man märkte att han kände igen sig och när vi varit i skogen och gått så visste han vart han bodde och några gånger så sprang han glatt hemåt trots att jag var långt ifrån honom och ropade. Och någon gång kom han tillbaka för matte springer inte! För att se vart jag tog vägen.



Katten intog majestätiskt sin plats och verkade också känna igen sig. Men blev aldrig kompis med de övriga två kattorna i huset. Och dom var inte heller så välvilliga till kontakt.  Och min katt var lika stor som dom 2 tillsammans och dom är fullvuxna.

Det är mycket skog runt om överallt och det är härligt men det var också mycket mygg och knott men jag klarade mig från hemska myggbett och det gjorde även sonen som precis som mig åt Kestine och dom hjälpte.


På måndagen dagen efter vi kommit fram åkte vi till grannbyn, Det behövdes handlas och så ville vi besöka graven där pappa ligger. Och vi gick där på lilla ica och så ropade min bror på mig och vid honom stod I - en kusin till pappa som jag träffade förra sommaren sist - det hade hon glömt. Och hon ville gärna att vi skulle komma förbi hemma hos henne och så bestämdes det att på onsdagen skulle hon bjuda på middag. Och så skulle hon fråga sin bror och sambo om dom ville komma. Kul tyckte vi. 
När vi kom dit så var det ett stor bord dukat - för 14 personer. Det blev ett släktkalas för 2 av hennes barn - mina sysslingar kom dit och sen en annan bror och hans fru. Jag träffade ena sysslingen på brorsonens student ute på stan men hans syster har jag inte träffat på år och dag så det var jättekul.
God mat och prat och så visade I sina alster. Hon stickar för att hon måste som hon sa. Hon förlorade sin man för 3 år sen och det var jobbigt hela tiden för dom hade så kul ihop jämt. Sorgligt var det och kvällarna gick åt till stickning så hon slapp tänka. Vantarna är dubbelstickade på något vis och jag och dottern köpte varsitt par men sockorna fick jag :D och det var bara att skicka upp garn så kunde hon sticka fler sockor - lita på att jag ska göra det. Älskar raggsockar.
Tisdagen sen åkte jag och tog en injektion och det blev mer shopping. Då handlade vi på outleten och på en annan butik och lite på ica. Åkte förbi jobbet där en kusin jobbade men hon var hemma på lunch. Å kussen sa hon i kassan som jag kände igen sen förr och hon mig. 

Så vi åkte hem till kusinen och fick ett snabbprat innan hon skulle tillbaka. Min bror hade då åkt till stan - han skulle ta emot brorsonen som kommit hem från cypern och skulle direkt vidare till Lofoten och behövde nycklar och annat hemma.
Men han kom tillbaka där på kvällen.





Detta ska bli en ekorrholk. Min farbror som idag bor på hem har en stuga och där var vi för att klippa gräset en dag och i en av bodarna står farfars gamla snickarbänk och jag tillbringade mycket tid med honom i snickarboa och även senare och det är ju hur kul som helst men om det blir så snyggt ja det är en annan femma men med en såg och en hyvel blev det inte bättre. Den är inte ihopskruvad än och den ska även målas så den kan stå emot väder och vind och fyllas med nötter och annat gott till ekorrarna som jag har i skogen.





En dag vid sjön - nja men en stund i alla fall. Grabbarna åkte ut med båten för att fiska och vi följde med en bit för att senare göra egna äventyr. Vovven var den enda som badade.


Det är inte alltid man möter en skylt i skogen där man varnar för lösgående höns men min kompis som bor granne med stugan har en dotter som ihop med sin pojkvän bor på skogen som vi säger. Dom har inget vatten och ingen el utan bor i en gammal fäbostuga men håller på att bygger större men det blir också utan vatten och el.


Men höns har dom. Och kycklingar och en tupp - jättesöta och när dom inte är hemma är dom i hönsgården. Annars är det väl risk att dom blir tagna av något. Det finns både björn och annat i skog



Deras stuga är liten så på sommaren blir det jättevarmt när man eldar så man hade precis byggt färdigt detta "kokhus"



Ett litet kort som beskriver lyckan av att få springa lös och så får ni se baksidan av mig :D

Det här är en uteplats som man gjort vid en gammal husgrund. Det är min kompis (hon vars dotter bor på en buvall (fäbodvall) och kompisen med man har också en buvall som man åker till ibland. Ingen av dom ligger långt från byn så man kan gå om man vill men vi åkte bil och eftersom vi såg spår av björn - men inte vet riktigt hur gamla dom var och att man bara dagen efter såg mer färska i närheten så var det nog kanske klokt att inte promenera!

Ofta åker man hit på vintern med skotern och myser och grillar och stugan är så mysig och mycket är bevarat från förr.

Grillplatsen ute


Ett häbre man flyttat och håller på att renovera som gästhus.





Otroligt vackert och här höll man till förr i världen på sommaren när man tog sina kor till skogen för sommarbete. 





Den här utsikten ovan är från Storhogna - man ser långt över fjällen mot vemdalen. Vackert och det suger i mig att få fjällvandra. Kanske inte så att det behöver bli flera dagar men detta är så nära stugan att man kan åka och gå en lång sträcka över dagen om man vill - nästa sommar kanske?


Och så har vi mer djur i stugan - kaninen inte att förglömma - som bor utomhus och vovven brydde sig inte så mycket om den alls. Knappt att han var där och luktade men så väste den ju inte som kattorna gjorde.


Min katt var ute några gånger i band och det går bra och han var inte sugen på några längre rundor.



Enkel nyckel





Något vi slogs av både här ute i skogen och vid landsvägen är att det var så oerhört mycket blommor. Blåklockar och prästkragar och allt möjligt. Man har inte slagit gräset vid landsvägen för det är något visst med dessa diken och dess växtlighet så man klipper inte. Så det var vackert att se.


En stengubbe



En av dagarna var vi i storstaden Östersund. Det var yranvecka och samma helg skulle storsjöyran gå av stabeln och då var vi hemma igen. Vi gick i butiker och fikade på gamla anrika caféet och solen sken på oss och det var mycket folk. Sen åkte vi hem till huset och tittade på renoveringen dom gjort av sitt vardagsrum och provsatt nya soffan deras innan vi åkte förbi ica innan vi åkte hem till stugan igen.

Och så var vi och hälsade på min farbror på hemmet och tog honom med ut på fika. Han är 85 och lite gaggig och speciell men det har han alltid varit.

En annan dag - den enda dag som det ösregnade hela dagen åkte vi till min lilla kusin och fick fika och pratat bort en stund. Min stora kusin kom också dit och det gjorde även lilla kusinens son som bara är några dagar äldre än min dotter ihop med sin familj. Han blev pappa förra sommaren och jag missade honom då så vi har inte setts på många år och det var riktigt kul att dom tog sig den tiden att åka iväg några timmar för våran skull :D

Dagarna går fort när man har roligt och vi gjorde mycket men det var också mycket man inte hann med. Min lilla kusin har också en buvall men det var för dåligt väder för att åka dit den dagen vi hade tid att träffas. Men det blev ju mycket umgänge med släkt och vänner ändå. Släktmiddagen med släkt på pappas sida, utekväll med god mat och dryck med vännerna och släktfikat på mammas sida - kusinerna.

Och vi avslutade vår semester med en tur på häst. Samma ställe som jag var på förra året och red för första gången i mitt liv om man inte räknar med de där 50 meterna runt något ställe med ledare. Jag och min bror var ju denna gång proffs på detta efter att ha gjort det en gång men nya för året var mina barn och yngsta brorsonen som förra året hade armen i gips och då inte kunde vara med. Det var även 2 andra kvinnor med på ritten som vi inte kände samt ledaren och hennes hund. Vår italienske cowboy var där men följde inte med men han kände igen oss från förra året - det var kul.

Förra året trodde jag ju att jag skulle ramla av, svimma eller något annat när jag satte mig där på hästryggen men det blev ju bättre för varje steg hästen tog och mot slutet satt jag säkert i sadeln. Men jag höll mig som andre man efter ledaren. I år var jag sist! Wow - det kan man kalla självsäkerhet. Kändes inte otäckt alls. Kom upp på hästen utan problem och även av den även om jag då var rejält öm i ett knä och stel.

Men det var jättekul även detta år och brorsan frågade vad nästa steg var nu när vi gjort detta och är såååååååå hästvana :D - det är halvdagsritt på kalfjället. Det vill jag gärna göra även om jag efter detta äventyr som varade bara 2 timmar var så mör i rumpan och hade känningar i låren flera dagar efteråt och i ljumskana - man sitter ju bredbent men även dottern kände lika så det har ju med vår ovana att göra och inte med att jag har mina åkommer.



Cassie heter hästen för i år. Gammal säker märr.


Så jag är jättenöjd med min semester och ungarna säger att dom är nöjda dom med så det får jag ju tro på men jag är ju inte säker på att dom följer med nästa sommar men man vet ju inte. Själv vill jag åka upp och jag vill göra det där jag inte hann med i år.

Gå på fjället, rida på fjället.

Annat som inte gjordes var att titta på tv, läsa böcker, lyssna på böcker men det gör som sagt ingenting alls. Jag gick promenader på morgonen innan frukost ensam med vovven eller ihop med brorsan, vi fikade, åt och umgicks och shoppade. 

Vi använde mycket av myggmedel men ingen solkräm men vädret var inte så dåligt ändå, vi hade också soliga dagar även om värmen inte var jättehög, hade önskat mer av bris så hade myggen blåst bort och vi satt aldrig ute om kvällarna för det var för kallt för det.

Nu är det torsdag och vi har varit hemma en vecka. Dottern har börjat jobba men även varit ledig i flera dagar och jobbar idag. Sonen är och fiskar ihop med kompisar och ska jag vara ärlig tror jag inte dom får något. Det är för soligt och varmt och det ska nog bli mer kväll om det ska nappa men dom är utomhus och det är jag nöjd över.

Solen har visat sig varje dag och det har varit varmt och jag har inte suttit i direkt sol något utan håller mig i skuggan eller under parasollet.

Har tvättat och diskat mest varje dag. Massa tvätt efter semestern och alla plastburkar ska diskas. På min tvättlina i solen hänger ett lakan som jag hittade i uthuset hos min farbror. Alldeles nytt och oöppnat. Vi hittade flera fina med broderier och annat men just det här lakanet är sånt tätvävt så jag har nu tvättat det i 90 grader och ska nog ha den som duk. Har med mig lite av spetsarna hem och lämnade kvar hos svägerskan mycket också. Jag tyckte inte det skulle ligga där i uthuset och bli förstört även om det har legat där i många år redan så varför låta det fortsätta. Brorsan är lite mer nja det kan vi väl inte och tänker att farbror ska misstycka men ärligt så har han inte den kollen så jag tog beslut att ni behöver ju fler lakan och voila.

Det är inte alla sängkläder man idag kan tvätta på 90 grader!

Har också varit och handlat. Vitt vin på systemet och öl som ska passa till skaldjur. Gick och tittade länge på symbolerna och det var symboler för ditt och datt men inte så mycket för skaldjur men köpte 2 mörka som kanske sonen kan tycka om.

Och så åkte jag och köpte räkor - norska såna men färska för 149:- kilot. Stora och fina och bra pris tycker jag. Vi kollade förra veckan men då låg dom på långt över 200:- och det är alldeles för dyrt.

Heta Ada som sås till och det kommer bli en god avslutning på semestern i morgon med räkor och tillbehör. Fick lära mig något nytt. Att inte ha räkorna kvar i den där papppåsen utan lägga dom i en skål med platsfolie över och picka några hål när dom ska ätas dagen efter som vi ska göra - för dom håller bra men kan om dom är kvar i pappåsen bli torra för påsen drar ur fukt ur dom - där ser man . Något nytt ska man lära sig varje dag.

Och så kom jag hem, Skulle flytta på parasollet och under foten låg det en.........


En liten kopparorm - så söt men skadad, kan vara katten eller så gjorde jag det när jag flytade på foten - men det såg ut som om det var äldre för det var flugor i såret så jag gissar på min jägare.

Den åkte ut i skogen med hjälp av en kratta och rörde sig knappt så den var nog bortom räddning.

Må Gott


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar