December

December

måndag 17 augusti 2015

Nej nu räcker det!

Bildresultat för this damn sunny day

Sol, blå himmel och attans varmt - jag mår inte bra när det går över 25 grader och när termometern visar på 29 i skuggan - ja då blir det olidligt.

Man duschar och sekunden efteråt rinner svetten pga värmen igen. Lägenheten är het.

Och ute blåser det - tack och lov varma ljumma vindar men det innebär att jag inte kan sitta under parasollet för det blåser också iväg så ute kan man ju inte heller vara.

Så nu sitter jag i svalt rum - mitt kontor och njuter av detta och önskar jag kunde ta med med mig värmeväxlaren hem.

Tänk så gott man hade sovit om man haft en jämn sval temperatur. Man hade också sluppit grannens cigarettrök som gör att man inte kan ha balkongdörren öppen.

Aldrig nöjd - jag blir aldrig mer nöjd så sjunger Veronica Maggio



Ska nog sälle mig till den tesen. Man är aldrig nöjd speciellt inte med vädret.

Igår var det mulet men ändå jättevarmt och jag gick i skogen men njöt inte som jag brukar. Svetten lackade i pannan och jag hittade bara några svampar och det var inte kul - inte för att jag inte hittade svampar utan för att det var varmt.

Men men - varför klaga egentligen. Tids nog får vi regn och rusk och då kommer man ösa ur sig galla över det.

Helgen har varit bra och gått fort. I fredags låg jag och vilade och halvsov i sängen i väntan på att dottern skulle sluta vid 9. Sonen ringde och hade fått kompa ut. Bandet hade stått still närmare både natten innan och dagen så efter halva passet sysslolöst fick man besked att man kunde kompa ut om man ville och det gjorde han så jag hämtade dottern och sen honom vid tåget strax efter.

Jag hade redan innan sagt att han fick ta sig hela vägen hem på natten men nu kunde jag koppla av helt när han var hemma för även om han skulle ta sig hem själv så vet man ju inte - tåget som skulle gå kanske inte alls gick.

På lördagen jobbade dottern tidigt och jag körde henne och åkte sen hem, gick en runda med vovven, åt frukost och la mig igen och sov lite till för att kvällen skulle ju bli sen. Hämtade dottern 2 och åkte och handlade. Vi bestämde att vi skulle äta kycklingssallad med matvete och annat gott i. Passade bra en varm dag där åskan hängde i luften så det var kvavt också.

Gjorde en stor form med kycklingfiléer så det blev middag igår också, Ris och currysås ihop med kyckling och 4 matlådor blev det också.

Wolfgang Amadeus Mozart, rekonstruktion av Barbara Krafft från 1819 (den bild som anses vara mest lik Mozart).

På kvällen åkte jag och dottern in till stan och kulturkalaset. Vi gick till Götaplatsen och där var det klockan 8 en kör som sjöng ihop med ett band - Mozarts Requiem. Det var stämningsfullt och riktigt bra även om jag är väldigt okunnig i klassisk musik.

Vi satt sen kvar på trappen vid konserthuset där vi parkerat oss. Jag hade med mig sittunderlägg och regnponcho för det kom några skvättar. Paraply hade vi också. Sen klockan 22 blev det nästa underhållning och sån motsats till Mozart - Hardcore Superstar. Men det var också bra. Sen åkte vi hem. Dottern och kompisen hade haft tidigare funderingar på att fortsätta ut på stan men kände båda två att dom inte var så på utan åkte glatt hem med mig och då kom regnet - det bara öste ner och jag kunde knappt se strecken på vägfilerna.

Bildresultat för hardcore superstar

Och igår sov vi länge hela familjen. Dottern var den som var uppe först. 10 gick hon förbi mig sen pratade hon med mig halv 12 - och tiden där i mellan försvann i drömmarnas värld.

Hon skulle jobba och jag for sen samtidigt till varma svettiga skogen. Och efter att vi ätit blev jag jättetrött så jag la mig och sov i 1,5 timme ungefär och blev väckt av telefonen. Och så hämtades dottern hem och vi var hemma precis till att nya norska deckaren började på 1:an - Mammon så den såg jag och sen även på akuten efter - kom liksom inte ur soffan!

Sen somnade jag gott och har sovit hela långa natten fram till 5 då katten ville ut och så somnade jag om och vaknade efter 11 - mycket sömn, behövlig sömn men jag hade så gärna velat vakna tidigare och känna mig pigg men jag behöver 10-12 timmar och somnar jag sent så blir det sen morgon också.

Ikväll blir det också sent. Broadchurch börjar på 4:an - den var så bra förra säsongen och den kommer gå alla dagar fram till torsdag denna vecka och så nästa. Hade nöjt mig med två avsnitt i veckan - nu blir man väldigt upplåst även om det också går att se på play men man ska ju hinna med det också.

En ny vecka har alltså börjat och det gör också skolorna denna vecka. Även tågen ska gå enligt plan och arbetena med spåren ska vara klart så jag hoppas på att slippa brandkårsutryckningar på dagen och bara göra hämtningarna på natten.

Efter jobbet ska vi handla lite, grönsakerna är slut så det behöver vi fylla på och jag tog upp lövbiff från frysen och har inte riktigt koll på vad jag ska göra med detta. Kanske rullader.

Dottern är ledig och tar hand om vovven men några längre promenader blir det inte tal om i denna värmen.

Och vädret - ja må solen lysa på oss länge men om jag får önska - lite kyligare temperatur. Jag är nöjd med 22-23 grader jag.

Må Gott

Bildresultat för sol


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar