December

December

fredag 14 augusti 2015

Kvalitet

Fredag och solen strålar från en klarblå himmel.

Och jag önskar jag hade haft ork att utnyttja förmiddagen till en skön promenad men det gick inte alls.

Vaknade vid 8 och sen var klockan 11! Fattar inte vad som hände där i mellan.

Att vara mammataxi har ju en hel del med det hela att göra och jag sov inget innan jag åkte och hämtade honom men jag låg i sängen och tittade på tv. Såg de 2 sista avsnitten av Det tredje ögat - den där norska serien som jag gillade väldigt mycket och gick på 4:an nu i sommar. Och det kommer en säsong till för man håller just nu på att spela in den om jag förstod det hela rätt.

För mig blev det lite oväntat slut för jag har inte lyckats klura ut sanningen själv förrän på slutet och det är ju bra betyg för att redan från början veta slutet är inte så spännande.

Ernst såg vi också jag och dottern - där skulle jag vilja bo, i det hus som han i år fixade till och jag undrar vem som ska bo där nu när det är så fint och iordningjort med toa och allt. Kanske ska han ha det själv - Ernst, eller är det Carl-Jan som äger det.

Sitter och tittar ut genom fönstret på jobbet så där som man gör och ser............. på insidan av mitt fönster sitter något, tittar närmare och det är en stor fluga som en stor spindel har i sin mun. Naturens gång men jag får lite rysning.

Försökte ta kort men det zoomar på annat på utsidan så det blir suddigt. Så ni får tänka er bilden själv.

Bildresultat för fluga spindel

Samtidigt som det är lite läbbigt är det ju också irriterande med flugor som flyger omkring så ur den aspekten är det ju bra men och så länge spindeln håller sig där den är får den vara om nu inte kollegan tar hand om det hela :D

Att vara så seg och trött som jag är nu är ju som sagt mammataxins förtjänst. Hämtade sonen 00:12 igår och vi har ändå otroligt mysigt och trevligt sen när vi åker hem. Vi pratar mycket om ditt och datt och får kvalitetstid mor och son och det är inte att förakta utan något att verkligen ta till sig som något väldigt positivt.

Och igår gjorde vi en egen variant av en maträtt vi såg i Allas, det var en bönsallad som skulle ätas ljummen eller kall men vi gjorde den varm.

Började med att steka fläskfilé skuren i mindre bitar. Kryddade med sambal Olek. Sen tillsattes bacon i bitar, rödlök, vitlök och morot i slantar - små slantar för det var nyskördade små morötter.

Detta fick wokas ihop och så la jag över det på ett fat och så i med harricottar och gula vaxbönor och sen blandade vi ihop allt och på slutet i med lite cashewnötter. Det blev otroligt gott och mättande. Och vi hade matvete och grönsallad också men jag tog aldrig av detta - det räckte så bra med woken och middag har jag idag också och dottern hade matlåda också. Det blir så mycket av lite när man blandar ihop en wok så här.

Sonen som inte är så förtjust i varma grönsaker men i bilen hem när vi pratade mat skulle börja försöka lära sig och kan jag som inte heller åt sånt här för mindre än 15 år sen vet att man kan lära sig :D

I alla fall så hade jag tagit bort en del av köttet till honom innan alla grönsaker så han har då i dag tagit matvete ihop med sallad och nötter till sin matlåda.

Jag kokar matveten ihop med buljong så blir det lite smak på det hela. Jättegott alternativ till ris mm.

Ikväll ska jag inte hämta sonen - om nu inte det strular väldigt med tåg och sånt. Det är ju fredag och då går det senare tåg som han kan ta.

Och imorgon är det hundpromenad med gänget men jag ska inte gå - det är en släpp loss lekstund som man haft tidigare också och där dom är tar det 30 minuter för mig att åka och det är redan klockan 10 och jag känner att det är för tidigt för mig en lördag. Hade varit annat om det var på söndagen och man fått en vilodag mellan.

Men eftersom jag ska in till stan på kvällen så får det bli så. Ser att det sen på söndag ska bli mulet och kanske regn - JIPPI - ja säger faktiskt JIPPI.

Då kanske man kan få gå ut skogen om det inte hällregnar för då får jag inte med mig vovven men om det bara kommer någon skur så kan jag ge mig ut. Nu är det ju för varmt att orka gå längre för både människa och hund.

Men att bara sitta under parasollet går ju bra och det fick jag lite tid att göra medan jag väntade på att sonen skulle bli klar och jag körde honom till tåget så jag kom en 20 minuter för sent till jobbet.

Och nu sitter jag på min stol här på jobbet. Känner hur energin saknas. Igår kände jag mig mycket piggare, skriver ut mängder med kontoutdrag som ska prickas av mot fakturor och inbetalningar. Ska också göra några betalningar, Fredagar=bankdag. Och det är ju många kontoutdrag när man varit borta i 5 veckor.

Fick också igår ordning på faktureringen så det känns bra. Första arbetsveckan snart avklarad och jag har fått gjort mina måsten.

Tänker nu på måsten jag har hemma. Det är rörigt och stökigt och vi måste åka till tippen med grejjor. Sitter också och funderar redan nu på vart jag ska göra av dynorna som jag har till utemöblerna i vinter. Det är trångt i förrådet så jag får nog röja lite där också för att få plats.

Att ha dom i en dynbox fungerar inte över vinter kunde jag se på dom vi hade där i vintras. Det blir fukt i dom även om dom står under presenning.

Gräsmattan behöver klippas igen och tvätt ska tvättas och hängas - ja det är hela tiden alltid något och det är ju som det ska vara men just nu känns det lite övermäktigt - jag har ju inte energin.

Men det kommer kanske - eller inte. Och vi får hjälpas åt - och det gör vi.

Må Gott






1 kommentar:

  1. Man vänjer sej fort vid att vardagen är tillbaka igen va...
    Läskigt med spindeln, tur att det le en tecknad bild. 😉
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera