December

December

torsdag 20 augusti 2015

fritid

Fritid - fri tid - egentid?

Fritid kallas den del av dygnet och veckan som inte upptas av arbetemåltider och sömn. Fritid är således i strikt mening all den tid som en person förfogar över själv. I praktiken är den upplevda fritiden avsevärt mindre när en stor del av tiden åtgår för hushållsarbete och resande till och från arbete eller fritidsaktiviteter.

Bildresultat för time spending son quotes

Sonen är ung och frisk men det är ändå tufft att vara sonen idag. Det är ständig övertid på jobbet och han ska jobba lördag och det blir inte mycket kvar till att ha någon fritid.

Hade han jobbat dag så hade det inte sett annorlunda ut. Då hade han fått kliva upp i ottan för att ta sig till jobbet klockan 7. Sen övertid till kvällen kommer och så hem, äta och sova i stort sett.

Hade han jobbat natt hade han börjat 00:30 och fått jobbat tills morgonskiftet kommer, resa hem, äta och sova och åka iväg.

Det blir inte mycket tid över till något annat.

Vi pratar mycket på våra nattliga resor från jobbet och hem och det är riktigt mysigt och igår pratade vi om detta med övertiden som facket inte är så glada över men dom ser ingen ljusning på flera år förrän en ny fabrik ska startas upp i ..... vart det nu var. Då kanske man tar bort ett av skiften här i Sverige och då förlorar ju en hel del sitt jobb. 

När sonen skulle välja gymnasium var han rätt skoltrött. Att sitta still på baken var inget som alls lockade så han valde en yrkesutbildning och utbildade sig till plattsättare men har inte alls jobbat som det efter skolan.

Igår pratade vi om att han inte ser sig själv som anställd på Volvo i allt för många år. Han funderar faktiskt på att läsa vidare men har inte riktigt kommit på till vad än.

Han har nog mycket tid att gå i egna tankar och fundera på jobbet. Igår skaffade han Storytel för att lyssna på ljudböcker medan han jobbar för det får man och lyssna på musik.

I dag pratade vi en stund innan jag åkte till jobbet och han kände sig sliten i kroppen men han hinner ju inte träna. 

Han somnar 2-3 på natten och jag väcker honom vid 10-11, då mornar han sig lite, kollar dator och sånt. Idag gjorde han ordning sin matlåda och så gjorde han mat som han äter och nu kvart i 2 på dagen är han på väg till bussen för att ta sig till jobbet som han sen slutar 00:12 eller 00:30 och då är vi hemma vid 1.

Tänker på dom som är äldre och har barn och familj också. Men just nu funkar det och det är goa pengar i lönekuvertet utan att ha någon speciell utbildning.

Min fritid - ja idag gick jag en runda med vovven när jag klev upp. Han valde att inte gå så långt utan var nöjd med den korta rundan och när vi kom hem gick han direkt ut i poolen - så han blev varm.

Sen duschade jag, gjorde frukost och satte mig ute i skuggan och så satt jag där och läste en stund också. Det var väldigt behaglig start på en dag.

Fick också på en tvätt och sen plockade jag ur och i diskmaskinen innan jag for iväg till jobbet. 

Såna här dagar gillar jag, när jag orkar vara uppe men jag ställde ju även klockan men vaknade innan för dom spränger i närheten - det ska byggas hus och sen har vi en industri som har hammarslag högt och irriterande så slår det med jämna slag - dunk, dunk, dunk. 

Det hörs när dom öppnar alla portar och det gör dom i värmen - någon plåtindustri tror jag det är.

Inte lätt att sova då inte.

Igår blev det också lite fritid. Dottern ringde och frågade om jag kunde köra henne till jobbet. Hon var kass i magen och skulle missa bussen om hon fick stressa med magen och eftersom jag själv har IBS mage så vet jag hur jobbigt det är så självklart ställde jag upp.

Och det var som sagt lugnt på jobbet, hade inga direkta måsten så jag packade ihop och stängde ner för dagen.

Fick hälsat på i hundbutiken där dottern jobbar och prata bort en stund där med ägaren och samtidigt köpte jag lite godis till vovven. Hon har bara öppet vissa tider och vissa dagar.

Sen åkte jag till nästa djurbutik hos veterinären och köpte mat till katten. En säck på 9 kg, 1 liten burk med mjukfoder och 5 påsar dito - fashionabla kostnaden på 1021:- han är dyr i drift kattastrofen :D men värd allt.

Hade vovven också krävt specialfoder hade han också fått det men än så funkar vanligt billigare foder och så toppar jag med gosaker istället.

Sen hittade jag en parkering i skuggan och ställde bilen och tog en promenad i mitt centrum ner till mina vänners butik som snart öppnar. Garnaffär och blev glatt mottagen och visad runt. Blir jättefint och suget på att sticka kanske kommer mer tillbaka. Det blir ett vip-café någongång snart för oss gamla men sen blir det allmänt stickcafé också. Dom hade tänkt onsdagar men jag fick ju sagt - NEJ inte onsdag då är jag på yogan - ja just ja - då får vi ändra sa hon - får se om det blir så. Man kan ju inte bara gå efter mig men det är även andra som hellre vill ha tisdagar vet jag.

Gick därefter på biblioteket och lämnade massa ljudböcker och hämtade ut 2 böcker - såna med papper och text :D - dom har inte kommit som ljudbok än.

Sen in på vårt minsta ica. Dom hade massa bra priser på pålägg och lite annat smått och gott och köttfärs och så hade jag en 10% rabattcheck där också. Var lite konstigt att gå med kundvagn istället för korg därinnne.

Och när jag åkte hem så hade jag strosat runt i 1,5 timme för mig själv och jag kände mig rätt nöjd med denna stund. 

Och jag har länge varit sugen på potatismos men att göra den den här årstiden själv på potatis brukar inte bli bra så jag köpte pulver - vilket jag inte gjort på hur länge sen som helst. Och så korv som jag kokade. Snabbmat de lux. Vatten i vattenkokaren och medan jag rörde ihop moset så blev korven klar efter att jag först hällde hett vatten över den. Och så senap och ketchup. Och dottern sa blä och sonen - ja han åt samma idag innan han åker hemifrån.

Och en vovve runda blev det också men inte heller då någon längre - det är så äckelvarmt i solen men man känner också så fort solen försvinner så blir det kyligt och lite rått, 

Sen la jag mig - i sonens rum som är mörkast i lägenheten och ligger skuggigt, Go säng har han också och så läste jag en stund - i pappersbok innan jag somnade och sov ca 1 timme - längre kommer jag inte till ro utan mediciner. Men låg kvar och tittade på ett program om veterinärer i England som slutade då det var dags att hämta dottern på jobbet. Så i går missade vi Broadchurch och vi funderade om vi skulle se det på play men så bestämde vi att det gör vi idag innan det börjar på tv.n. 

Hon jobbade morgon så ikväll är hon ledig.

Och jag stekte köttfärs istället och kryddade med tacokrydda för att idag äta med pitabröd och sallad. Hade kunnat stekt i dag men sonen skulle ju också ha med sig till jobbet så därför fick det bli igår. Men jag har fler paket köttfärs i kylen - bra pris på sv blandfärs på ica och mer kryddor så jag funderar på att göra typ biffar eller köttbullar kryddade med tacokrydda som man kan äta med pitabröd också. 

Och tänk - precis när jag sitter här och skriver ringer telefonen och det är min läkare på Gottfries. Vi pratade ett tag om hur jag mår etc och han skriver ut en omgång till av alla mediciner och så ska han skriva till min läkare om hur hon ska fortsätta min behandling.

Och jag tror ju inte att hon kommer strula men man vet ju aldrig.

Jag har ju fått en ny kollega också - på halvtid som resterande tid jobbar på familjeföretaget. Fick mail av min andra kollega bara för att få information om att hon ringt honom och hon håller på att gå in i väggen - hon är 26 år! Ett år äldre än dottern. Vet att det är mycket på hennes andra jobb då dom håller på att sälja företaget till utlandet men ska fortsätta driva det här i Sverige.

Hon har tidigare studerat på högskolan så hon blev klar där i våras och så fick hon jobbet hos oss och det har varit lite för mycket och hon kom nyss hit till jobbet och ser bra sliten ut men vi har inte pratat om det - än.

Så än en gång - vi har ingen fritid - den tid som ska ge återhämtning och näring och ska innehålla roliga saker.

Min fritid är ju också väldigt begränsad. Många av dygnets timmar går åt sömn eller vila sen är det hushållet och sen är det vovven och mig själv att fokusera på och så barnen och allt annat.

Självklart skulle jag vilja göra så mycket mer - fara runt som den där duracellkaninen jag en gång var. Men den tiden är förbi och jag ska egentligen inte klaga.

Förra veckan gjorde jag väldigt mycket roligt på kvällstid.

Jag har några måsten hemma! 

Gräsmattan ska klippas - tror jag ska försöka göra det imorgon efter jobbet.
Har ett hem som är kaosaktigt - fortfarande står väskor framme från semestern som ska ställas undan och för att kunna göra det bra måste förrådet städas.
Tippen behöver ett besök.

Jag har 3 pappersböcker att läsa så jag måste ha den tiden också - att bara sitta och inte göra något - bara vara.

Bildresultat för time spending son quotes

I morgon är det ju fredag. Tänkte att jag då ska sluta tidigare eftersom det är lugnt som det är just nu på jobbet. 

Nästa vecka blir det ruschigt och det är mycket som händer. Så det gäller att passa på.

Må Gott



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar