December

December

onsdag 26 augusti 2015

en vanlig onsdag

Något jag saknar och så gärna skulle vilja ha och alltid velat ha i alla mina boenden är en brasa. Tänk att få sätta sig framför en sån och höra hur det sprakar och känna värmen och myset sprida sig från tårna upp mot hjässan.

Sitta med en god bok, kopp kaffe eller te och bara vara.

Bildresultat för animated gif fireplace and reading books

Det finns många sätt att ska ett eget lugn och detta skulle absolut vara ett av de bästa men jag har ingen möjlighet till detta.

Men jag såg på en loppis i sommar en liten gjutjärnskamin. Och att jag inte köpte den. Bara för att ställa i ett hörn och sen ha sån där konstgjord brasa inne i den.

Det fröet har jag haft groende i hjärnan och nu ska jag hålla mina ögon öppna ifall det skulle det skulle dyka upp en sån på en loppis en annan gång nu i höst.




Drömmar finns det gott om och det ska man ha absolut.

Igår var det ingen mer än mina fyrbenta som mötte mig när jag kom hem. Jag var så trött och efter att jag ätit och rastat hunden  så ångrade jag mig att jag satt på en stor kastrull med potatis så att det skulle finnas till sonen och hans matlåda idag för jag var så i behov att gå och lägga mig.

Men till sist fick jag chansen och la mig för att lyssna på det sista av boken - Björndansen. Spännande trots att jag genom dokumentärer Militärligan visste hur det skulle sluta.

Sen somnade jag till en stund också. Dottern tog bussen hem igår så jag behövde inte ut och åka alls. Skönt.

Klev upp och gjorde sån gräddfil och majonässås som man har till panerad fisk för det fick sonen ha med sig i matlådan idag och det blir samma till min middag.

Dottern började tidigt idag och åkte med mig innan jag åkte till närhälsan och tog min spruta. Dom har APT möte och sen jobbar hon till 20:45.

Och idag ska jag åka och hämta henne för jag ska träffa hundgänget och gå en långpromenad på ca 1,5 timme och vi ska samlas 19 så det blir lagom till hon slutar.

Det är småregnigt idag men det skulle bli uppehåll till em/kväll - sa dom.

Och jag har en ny bok i öronen - Mons Kallentofts serie om Malin Fors - bok 8 i ordningen och en 9:e släpps i oktober. Gick in på bibliotekets sida igår och där fanns den under beställning och jag reserverade den och står nu som nummer 1 i kö-ordningen.

Jordstorm heter den och Thorsten Wahlund läser och han har en sån mjuk och behaglig röst att lyssna på.

Jordstorm (storpocket)

Ser boknyheter varje dag och nu i september är det ju bokmässa och många ska ju visa upp sina nya böcker där. Är inne och lägger i minneslistan på bibliotekets hemsida eller reserverar. En del finns som ljudböcker redan nu och andra kan jag vänta på men lägger dom i minneslistan så att mitt eget minne inte ska tappas och jag glömmer bort att jag vill läsa just den och den boken.

Det är ibland jobbigt nog att komma ihåg ifall jag redan läst eller lyssnat på en bok och därför skriver jag också om dom här så kan jag sen - vilket jag gör rätt ofta - gå in och kolla om jag noterat en bok eller ej på bloggen.

Alla sätt att stärka minnet på är bra!

Och så skönt det var igår att inte behöva upp och ut i natten för att hämta hem sonen. Så glad över att det fanns en jobbarkompis till sist som bor åt samma håll. Det gör mycket för den egna energin helt klart och för min nattsömn absolut.

Men smolk i bägaren så känner jag mig långt ifrån pigg. Sitter och mumsar eco-körsbärstomater som godis idag, har ätit en liten pastasallad och dricker fruktsmoothie - massor av vitaminer. Inbillar mig att det ska göra susen :D

Och så kaffe förstås!

Må Gott










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar