December

December

fredag 17 juli 2015

Anticimex



Idag vaknade jag tidigt - redan vid 8 och sen vid 9 var jag och vovven ute på en långpromenad. Innan frukost och innan det blev för varmt och allt annat man ska hinna med. Blev faktiskt själv förvånad :D

Just nu sitter jag i stolen under parasoll för att inte nås av solen för det är för varmt. Har nyss ätit toast och har kaffe i en stor mugg.

Dottern är och jobbar och sonen är med en kompis och jag har haft besök av anticimex och nästa vecka när vi inte är hemma kommer han och sanerar mitt skafferi med gift. För att bara städa med dammsugare och klorin funkar inte.

Bildresultat för indisk mjölmott

Indisk mjölmott är det jag har och dom följer med hem från affären och det spelar ingen roll vilken butik utan dom finns överallt. Jag kommer att hälla över från förpackningarna till rena burkar hädanefter helt klart.

Dom kan också följa med djurfoder men där har jag inte sett några ännu i alla fall.

Och eftersom det är gift så var det bra att vi kunde lösa det genom att lämna en nyckel och få det gjort när vi är borta - speciellt när man har husdjur.

Fick gjort lite ärenden på förmiddagen. Apoteket för att köpa postafen, näsdroppar och halstabletter. Sonen känner sig lite krasslig och jag hoppas det går snabbt över. Annars är det typiskt att han blir sjuk när vi ska åka iväg. Ett år när vi var där så var han jätteförkyld och inte alls kurant.

Sen köpte jag mjukmat till katten för att skämma bort honom på semestern. Och han har ju specialfoder den lille katta-strofen, som jag idag knappt har sett men han ligger väl i buskarna någonstans.

En tvätt snurrar i maskinen och jag har också stått och strukit skjortor åt sonen - jag avskyr att stryka skjortor men vill inte att han ska gå skrynklig och efter semestern ska vi ha strykkurs - det är han medveten om.

Ska hämta upp sonen vid 5 och sen ska han få klippa gräset. Vi ska först åka förbi en skoaffär och kolla för han behöver nya skor. Men han är kräsen så vi får se om det blir något.

Bakade jämtlandskakorna och dom var väldigt goda och enkla att göra. Jag gjorde en lång rulle som sen var i kylen ca 2 timmar innan jag hann baka ut dom och då var det lätt att skära i skivor med en vass kniv och grädda. Men jag får nog göra ett gäng till så jag kan ta med mig hem.

Men just nu ska jag bara vara en stund. Sitta här i min stol i skuggan och njuta av lugnet. 2 veckor av 5 är avklarade snart.

Må Gott

1 kommentar:

  1. ger du sonen stryk ;-)
    En strykkurs är inte fel :-D
    Usch ja för dessa skadedjur.. Vi fick ju mjölbaggar & de tog tid att få bort.. Men jag gör som du häller över allt i tätslutande burkar...
    Jag har inte sett ngr ny på länge så jag har utrotat dem... Vad bra att du kan få hjälp av anticimex. Det var mitt nästa drag om de inte försvunnit...

    Du verkar ha en skön semester.
    Hoppas ni får det fantastiskt bra "hemma" :-)
    & att alla får vara friska :-)
    KRAM

    SvaraRadera