December

December

torsdag 4 juni 2015

Tror inte mina ögon!

Bildresultat för god morgon

God morgon,
är du riktigt vaken än?
God morgon,
har du sett nå' glatt i tidningen?
Nej, det var väl längesen.
Är du riktigt vaken än?

God morgon,
nu behövs det glada tag.
God morgon,
ta och leta fram ditt bättre jag.
Har du någe' bra förslag?
Nu behövs det glada tag.


*************************************

Det är en otroligt märklig känsla att vakna och se att det är en blå himmel och en sol där utanför fönstret.

Tyvärr hade jag inte ork där då jag såg detta för första gången idag. Katten hade sin vanliga morgonrutin, väcka matte, ha sällskap till maten och sen ut. Så jag vaknade, tittade på när han hoppade upp på diskbänken, öppnade altandörren lite på glänt så han skulle kunna komma ut själv utan att jag behövde vänta och så gick jag och la mig.

Somnade om gott och vaknade till halv 11 och låg en halvtimme till. Jag har fått tillbaka tröttheten igen så det var inte mycket att be för.

Var in till sonen och väckte honom. 11:10 var klockan då, gick ut i köket och gjorde te och macka och så satt jag en stund och läste nättidningarna.

Sen skalade jag en massa potatisar som jag sen har kokat till dagens middag och så blev det en dusch.

Och när jag stod där i badrummet innan jag skulle iväg till jobbet så fick jag spel och började städa därinne för det var så dammigt, skurade toan, tvättställ och duschade av golvet! Så nu är jag nöjd!

Bildresultat för cleaning lady fun

Det blev ingen yoga för mig igår. Kände att jag inte orkade och ville heller inte lämna hunden direkt efter att jag kommit hem. Men hade jag varit pigg så hade jag gjort det ändå efter att ha gått en runda med honom först men det fanns inte på kartan så jag åkte och handlade istället - bra byte!??

Det blev lövbiff, vitlöksost, bacon och grädde. Och så åkte jag hem för att göra rullader. Jag smetade ut vitlöksosten på varje lövbiffskiva, på med en baconskiva rulla ihop och en tandpetar genom och stekta i smör. Sen la jag dom i en form och vispade ur pannan med vispgrädde och fishsås och buljong som jag hällde över köttet sen fick det stå och bli klart i ugn.

Men såsen blev lite tunn så jag har idag kokat upp och hällt i lite redning. Den fick jag köpa igår kväll. Smakade av såsen och mmmm - längtar till middagen.

Så jag stökade lite i köket och plockade undan, åt pasta och köttbullarna i tomatsås för att sen gå och lägga mig och så låg jag där i min säng och tittade på 2 avsnitt av den danska serien Arvingar.

Det var skönt att ligga där medan det stormade ute och fått vila och se missade avsnitt. Jag hade ett kvar med det tog jag senare innan jag somnade så nu är jag ikapp.

Hade ställt klockan på kvart över 8 ifall jag skulle somna. Dottern skulle hämtas och så blev det en sväng igen till affären. Skulle bara köpa redning men det blev lite till - som alltid :D

Ändå glömde jag bort en sak så jag måste iväg idag också - hundmat!

Det blev bröd och så köptes en liten brieost som dom hade på x-pris, lite dyrare men väldigt goda minikvisttomater, en pyttig flaska med balsamicovinäger så gissa vad som ska ätas hemma hos oss - just precis den varma goda brietårtan som jag fick på stickträffen men denna gång med ett glas rött också.

När jag tidigare handlade hade jag också köpt grillchampinjoner för det var också på bra pris 10:- för en stor kartong så dom hade jag skivat och stekt tidigare på kvällen och det blev varma mackor med detta på när jag och dottern satt i köket och pratade igenom dagen och åt.

Vi har också fått dille på smaksatt vatten - det får vi med ojämna mellanrum och nu har det kommit nya goda smaker och det är också som det ser ut extrapris men det vette sjutton om det är så mycket billigare men gott är det - iskallt så det var drycken igår kväll.

Ramlösa har goda nya smaker.

Bildresultat för ramlösa nya smaker 2015

Dottern var trött och gick och la sig sen, det hade varit turbulent på jobbet, chefen som dom nyss fått och som alla gillade slutade tvärt och ingen vet varför och inget sa hon när hon gick - dom fick ett mail så dagen igår gick åt att sitta som fågelholkar mest. Får se om dom får mer information idag och håller tummarna att det kommer en ny chef som man tycker om. Detta är 2:a som slutar på kort tid så man undrar vart och vad som problemet är. Och som vanligt får väl fotfolket inte veta så mycket utan bara gilla läget och så blir det kaos ett tag.

Nu är hon ledig helgen i alla fall. Sonen hade fått besked om att man skulle jobba helg men så blev det ändrat så han var nöjd men någon helg blir det nog men när vet man inte - lite svårt att planera.

Hör precis på radion om att småfåglarna inte har det lätt dom heller denna vår - försommar. Det är för kallt och det finns inte insekter till nykläckta ungar. Dom ligger fortfarande i dvala för att det är så kallt. Så även om solen idag skiner så är det blåsigt och ingen större värme. Ser att det är på kartan här över min ort 14 grader men upplevs som 11 - just för att det är kalla vindar.

När ska det bli bättre. Även om det idag känns som wow så är det ju inte så egentligen. Det är kyligt och blåsigt och jag har i och för sig kjol på mig och bara ben men strumpor i skorna och långärmad top och en långärmad kofta på detta.

Bildresultat för svensk sommar inställd

Sitter själv inne på mitt kontor. Ser kollegan ute på plan ihop med vaktmästaren och fixar med något, min nya kvinnliga vet jag inte vart hon är.

Men det är torsdag och snart en helg igen. En lugn sådan. Hade en långpromenad med ett annat hundgäng inbokat men har tackat nej. Mest för att det ser ut som om vädret inte kommer bli så bra så då vill jag inte. Har lite stök hemma att pyssla med också. Skulle behöva städa.

Och så behöver jag vila och inte göra något. Det är nationaldag på lördag - en dag som jag inte heller firar speciellt  - som pingst. En dag som alla andra. Vet inte riktigt vad eller hur man skulle fira och göra.

Nä nu ska jag gå ut i köket, koka mer kaffe och dricka dagens andra stora mugg.  Och jag bjuder igen på "min"  signaturmelodi - den säger allt faktiskt och idag kan jag också se solen :D

Så jag önskar er en god morgon, förmiddag, nej eftermiddag blir det

Må Gott



God morgon,
är du riktigt vaken än?
God morgon,
har du sett nå' glatt i tidningen?
Nej, det var väl längesen.
Är du riktigt vaken än?

God morgon,
nu behövs det glada tag.
God morgon,
ta och leta fram ditt bättre jag.
Har du någe' bra förslag?
Nu behövs det glada tag.

Se solen, åter stiger solen.
Se solen, det blir en härlig dag.
God morgon, god morgon.

Se här kommer dagen,
ljusare visioner.
Sången har fått vingar,
åter glada toner.

Borta är nu natten,
hör på alla skratten.
God morgon, god morgon,
god morgon, god morgon.

Se här kommer dagen, 
gladare är sinnet.
Flaggan är i toppen, 
ömsa gamla skinnet.

Klockorna ska ringa,
sångerna ska klinga.
God morgon, god morgon,
god morgon, god morgon min vän.

God morgon,
hur e' det med kärleken?
God morgon,
har du satt din sista slant på den?
Hur e' det med kärleken?
är ni överens om den?

Se solen, åter stiger solen.
Se solen, det blir en härlig dag.
God morgon, god morgon.

Se här kommer dagen,
ljusare visioner.
Sången har fått vingar,
åter glada toner.

Borta är nu natten,
hör på alla skratten.
God morgon, god morgon,
god morgon, god morgon.

Se här kommer dagen, 
gladare är sinnet.
Flaggan är i toppen, 
ömsa gamla skinnet.

Klockorna ska ringa,
sångerna ska klinga.
God morgon, god morgon,
god morgon, god morgon.

Se här kommer dagen,
ljusare visioner.
Sången har fått vingar,
åter glada toner.

Borta är nu natten,
hör på alla skratten.
God morgon, god morgon,
god morgon, god morgon min vän

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar