December

December

onsdag 24 juni 2015

Stressfritt

Bildresultat för thoughts

Ibland så kommer mest knepiga tankar och ibland så får man också insikt av sina tankar.

Sitter idag och väntar på att jag ska bli inropad av distriktssköterskan för att ta min vanliga veckoinjektion av mekobalaminet.

Vis av erfarenhet så är jag oftast i god tid för det kan ibland vara svårt att få en parkering och då är det bara att ställa sig vid sidan om och vänta så får man en plats. Och då kan jag se hur bilar kör runt och runt och runt med vild blick och stress över att dom inte hittar någon parkering.

Det stressmomentet har jag plockat bort från min lista.

Idag var det dock gott om plats och det var bara att välja bland flera tomma rutor. Och jag kunde sitta i väntrummet och lyssna på min bok.

Och det gör ju att det inte gör mig så mycket att sitta där. För många gånger - innan man blev en som ofta går på vårdcentralen - så kunde man sitta där i väntrummet och känna sig stressad över att inget händer.

Men nu tar jag de som en lugn stund - egentid.

Bildresultat för egentid

Sen blev jag uppropad och gick in i rummet medan sköterskan gick och gjorde iordning sprutan. Då hade jag stängt av boken och satt i egna tankar och dessa tankar blev fokus på hur ont jag har i min kropp just nu.

Jag tänker också på om det blodprov jag lämnade förra veckan kommer visa något konstigt eller kommer det vara som alla andra prov jag lämnat genom alla år - nada! Få svaret att det är så bra så. Allt ser normalt ut.

Och då tänker man - hur kan det se normalt ut? Jag känner mig långt ifrån normal. Mitt jag som jag en gång var finns ju inte.

Enda gången som det inte såg normalt ut var den gången jag skulle ta lite tester för att kolla sjögrens syndrom och blodprovet från fingerspetsen visade skyhöga värden och där och då konstaterades det att jag hade diabetes. Men i övrigt så har allt varit så bra så.

Och jag hade så gärna velat känna mig som alla prover visar - så bra så!

Till och med veckans injektion känner jag av långt efter - den sved bra och jag brukar inte känna så mycket av den. Ibland inte alls och ibland just när det sticker till men idag träffades nog en nerv rejält.

Bildresultat för thoughts

Nu är det stundande semestrar och tro att min sjukgymnast som kan ge akupunktur ska ha tider är att tro för mycket - tänker inte ens försöka men jag kommer om det inte går över i axlarna att kontakta henne efter semestern och få lite nålar i mig. Jag brukar svara bra på sånt.

Igår fick jag mailat toyota där jag köpte min bil för x antal år sen nu. I samma veva beställde jag takräcke till bilen. Det ska sitta kuddar som lossnar lätt mellan räcket och taket och jag har tappat en av dom. Nytt takräcke är dyrt och jag fick tips av en bilhandlare att man kunde köpa kuddar som reservdel. Då frågade dom om det var Thule eller Mont Blanc som är två stora takräckemärken.

Så igår tog jag fram räckena och det var toyotamärke på takräcket och därför mailade jag då toyota för att kolla om det gick och få tag på reservdel. Gav dom mitt reg-nummer och fick snabbt svar och denna vecka kommer jag i brevlådan få 4 nya kuddar. 201 kronor för allt med frakt har jag redan betalat in till dom. Så smidigt för det innebar att jag slapp åka dit för att hämta för det ligger inte nästgårds precis.

Så nu är den punkten på semesterlistan avbockad. Ska hämta in takboxen också så vi kan provpacka i den. Vi får försöka ransonera kläderna och inte ta med halva garderoben som man sen inte använder ändå.

På fredag ska vi fotograferas här på jobbet. Sen ska vi åka på hemlig tur med mat och dryck. Ska bli himla spännande. Jag ska ha någon av de nya klänningarna. Förmodligen den blå men vädret inbjuder inte till sandaler och jag har inga andra skor som skulle passa. Har gröna converse och det går inte till blått känner jag så skoaffären här i bygden hade rea såg jag på en skylt så jag har åkt dit idag och jag hittade ett par skor.

Provade en himla massa olika, både finare med klack och utan klack och nej, mina fötter vill inte. Och jag vill inte heller ha ont i fötterna och skoskav. Nej bekvämt ska det vara och ändå användbart till både kjol, klänning och annat.

Så det fick bli dessa!



Och jag följer den trend jag tydligen börjat med - inget knyt utan gummiband.


Rieker Shop

Och som märket antyder - antistress - temat för dagen. Stressa inte.

450:- fick jag betala och jag såg att dom på riekers egna hemsida kostar 699:-

Så det blev ett fynd och jag provade med och utan strumpor och dom känns otroligt sköna - kommer bli favoriter kan jag känna redan nu. Och användbara till det mesta.

Igår fick jag åka på flera olika affärer för att hitta färdiggrillad kyckling. Först åkte jag på mellan ica och handlade lite annat också. Men vid charken var det tomt. Så då åkte jag till lilla ica som brukar ha men inte heller där så då blev det stora ica.

Där fanns det gott om färdiggrillad kyckling och bra var priset också. 39:- det brukar ligga på 20 kronor mer eller nåt sånt. Så jag köpte 3 stycken!

Gratängen stod på värming när jag kom hem och så kunde vi sätta oss för att äta och klockan hade hunnit bli 18.

Sen fick dottern äran att rensa kycklingen från ben och annat och det blev en stor burk fylld. Och medan hon pysslade med detta gjorde jag pizzabullar. Teamwork.

Sonen blev glad över både kycklingen och pizzabullarna när han kom hem igår. Och i dag till frukosten som vi hade gemensamt hade båda två kyckling på sina chiabattasmörgåsar.

Tänkte att kilopriset för rensad kyckling blir billigare än skinka eller nåt sånt. Dottern är ju väldigt kräsen på pålägg och äter nästan inget men kycklingen gick bra. Inget vi kanske gör varje vecka men som variation - absolut.

Sonen skulle sen äta kycklingsallad innan han åker till jobbet. Dottern gör nog något liknande innan hon också åker till jobbet.

Och vad jag ska göra med den till min middag återstår att se för jag har inte bestämt mig än. Det finns ju massor man kan göra.

Efter matlagning tog jag en runda med vovven och det började regna men det föll sånt stilla sakta regn så vi klarade oss från att bli genomblöt.

Bildresultat för morden i midsomer 2015

Sen fick jag via min kära vän på fb och här veta att det skulle bli morden i midsommer igår. Hade jag helt missat och när jag sen kollade tablån såg jag också att det på 4:an skulle börja en norsk deckare - det tredje ögat - samma tid = krock alltså.

Bildresultat för det tredje ögat norsk serie

Men det löste jag genom att inte se på något. Jag orkade inte utan la mig med boken i öronen och somnade istället. Båda programmen går på play.

Sov ett par timmar och sen åkte jag hemifrån strax efter 12 för att möta upp sonen i stan dit bussen tar honom.

Det var väldigt många bilar jag mötte på vägen in. Det var som ett pärlband av lysen och det har varit massor i stan. One Direction hade konsert och sen är det en del saker ihop med Volvo Ocean Race och det gör mig ännu mer sur på kollektivtrafiken att man inte kan erbjuda resor senare än 00:10 - man diskriminerar boende utanför de närmaste förorterna. Och man pratar så mycket om miljö etc men så länge man inte kan erbjuda vettig kollektivtrafik så kommer man aldrig få bukt på miljöfrågor som har med bilåkning att göra. Sänk priset! Tätare och senare turer som också går att lita på är lösningen men det verkar inte de som bestämmer fatta!

Dottern börjar som sagt jobba idag efter att ha haft semester en vecka och lediga schemalagda dagar. Hon ska hämtas 21:15 och sonen slutar 3 timmar senare så idag kanske jag åker ända ut och hämtar honom. Vi får se!

Nu är det ännu en dag närmare semester och ledighet och det börjar bli mer verkligt. Chefen går ut med information om alla anställdas ledighet så jag ser mina bestämda veckor svart på vitt.

Men jag tror inte att det finns behov av att köpa en ny bikini denna sommar. Sommaren från förra året var för bra för att den ska upprepa sig även i år. Men lite sol i stol måste det ju få bli även om det inte blir några bad för då får det baske bli mer av värmen. Men det kan slå om och så kan det lagom till slutet av juli bli underbart.

Det får bli som det blir. Kommer kunna njuta av ledigheten oavsett och känner inte heller att jag har det där jättebehovet av att ligga på en strand i 30 graders värme. Men nog vill jag ha lite sol och runt 20 i alla fall.

Har massa böcker att roa mig med och det kan jag göra både inom och utomhus. Promenader med vovven blir bättre om det inte är för varmt och svampen mår gott så det kanske blir explotionsartat med det gula guldet.

Såg bilder som svägerskan lagt ut och där blommar tulpanerna just nu och tror det var körsbärsblom eller nåt sånt - så det är väldans sent där.

Och nog kan jag också tycka att klädseln jag har för dagen inte är så somrig som jag brukar ha när det är goare väder. Det är strumpor, 3/4 byxor, långärmad top och fleecevästen.

Bildresultat för summer funny pics

Må Gott

1 kommentar:

  1. Snygga skor :-)
    De ser jättesköna ut. Hoppas du ska trivas i dem :-)
    )jag köpte oxå grillad kyckling. Jag o dottern åt lite till lunch med potatissallad och till middag tog jag kyckling filéerna och gjorde en krämig Pastasallad med kokta morötter broccoli, blomkål, och andra grönsaker. Snabbt lätt och gott :-)

    Ja vi får hoppas det blir lite sommarväder nu, det behövs verkligen men så bra som ifjol det kan vi nog glömma...

    Vad bra att du kunde få hemleverans på kuddarna till takräcket
    Ha en fin kväll chauffören ;-)
    kram ❤❤❤

    SvaraRadera