December

December

tisdag 23 juni 2015

Ett steg närmare

Igår blev det hämtningsdags av sonen på sitt jobb så att han skulle kunna komma hem. Hans kompis fick åka med och släppas av i stan och jag åkte fel för det är baske mig vägarbeten överallt. Så det tog en kvart extra.

När jag åkte mot stan såg jag hur det var i stort sett stopp på vägen hem med alla asfaltsbilar etc som står där och nu har varit där i flera veckor redan och har ändå mycket kvar. Det är ju bara på natten dom jobbar så jag tog av en avfart tidigare och åkte genom annat samhälle istället.

Det är ett steg närmare semestern och även sonens och kanske så blir det normala arbetstider efter semestern.

Men vi blev inte så jätteförsenade som tur var. Jag var rätt trött där för jag hade inte sovit något men legat i min säng och tittat ikapp mig på de 2 serier som jag följer. Arvingarna och jag blev lite snopen när jag insåg att det var sista jag såg för jag trodde där vid 9 att jag skulle se det då det sändes men icke.

Såg också ikapp mig på Frikänd och där är det ett avsnitt kvar - snacka om tvist där. Riktigt bra serie.

Sen låg jag och lyssnade på boken och fortsatte med det när jag åkte iväg till sonens jobb och i morse lyssnade jag klart - hade 1 kapitel kvar och det är också riktigt bra böcker och jag förstår att dom fått hyllningar och det är en triologi som Peter May skriver och nu i augusti släpps den sista boken och den är beställd på mitt bibliotek och jag står som nummer 1 i kön när det kommer! Jippi men jag får läsa den som textbok för ljudbok kommer nog inte än på flera månader.

Så nu har jag nytt i öronen igen. Det går fort ibland och jag lyssnar på en favorit som jag lyssnade på via Storytel men så fanns det en till som inte blivit lagd där men som biblioteket hade. Det ska vara den första i serien och Katarina Ewerlöf läser och jag gillar verkligen hennes inläsningar.

Yrsa  Sigurdadottir - Islänsk författare och miljö som jag kan rekommendera - Det tredje tecknet heter denna.

Bildresultat för yrsa sigurdardottir det tredje tecknet

DET TREDJE TECKNET

av Yrsa Sigur ardóttir

En ung tysk student hittas mördad och torterad på en kyrkogård i Reykjavik. Polisen som undersöker fallet upptäcker att offret experimenterat med tunga droger och tror att gärningsmannen finns bland de lokala knarkhandlarna. Men så enkelt löses inte den finurliga gåtan. óra, en kvinnlig isländsk advokat, åtar sig fallet och inser snabbt att det finns förgreningar långt bakåt i tiden samt utanför öns gränser. Och till den nordvästra delen av Island, där de isländska häxbålen brann.

Yrsa Sigur ardóttir är prisbelönt barnboksförfattarinna på Island och tillika ingenjör. DET TREDJE TECKNET är hennes debut på deckarscenen. Efter kollegan Arnaldur Indridasons exempellösa framgångar börjar Island bli ett namn inom genren. Mystik, exotisk miljö och en långvarig tradition av goda berättare ger god grund för spännande läsning.

Jag håller mig ute på spännande öar :)

Det är tomt på jobbet - vet inte alls vart mina kollegor är. Eller om dom ens varit här tidigare. Men det är rätt skönt att sitta här i tysthet även om det också är trevligt med sällskap.

Jag är inne i en värkfas och inatt fick jag kliva upp och ta mina starkaste piller. Det är något spökeri med mina axlar.

Har märkt den senaste tiden att när jag ligger i min säng på sidan - vänster och bara ligger där utan att göra något och armen ligger mot kroppen så får jag jätteont och jag gör ju inget och armen ligger ju där naturligt som den gör om man ligger på sidan. Men det är något som spökar. Och när jag ska sova har jag vänt mig och ligger på andra sidan oftast men nu har jag också fått lite känning i den axeln också.

Det är inne i axeln, ner mot armen och minimala bicepsen ;) och fram och bak - väldigt svårt att förklara.

Bildresultat för axelsmärta

Brukar kunna hantera smärtan rätt ok ändå men när jag vaknar av den så här är det inte bra. Sen har jag trevligare smärta - träningsvärk i vaderna men det är ju för att jag har gjort något - gått den där långa trevliga promenaden.

När jag var ung så åkte jag slalom om vintrarna och den träningsvärken man hade efter första gången var ju näst intill olidlig. Gå i trappor var en pärs men det var ett härligt tecken på att man gjort något och lite åt det hållet är det och det vet jag går över.

Vi får väl se vad mina blodprover förra veckan säger. Om dom kanske visar på något som strular i kroppen.

Vi åt rester igår jag och dottern, det som var kvar av grillmiddagen. Har också med mig lite av köttet och sallad till jobbet idag. Sonen får med sig av kött och potatisgratäng idag också. Sen kommer vi äta upp gratängen idag ihop med förmodligen färdiggrillad kyckling. Jag ska iväg och köpa bacon för jag tänkte baka pizzabullar, hade fundering på att göra det idag på fm men hittade inga bacon i frysen.

Sen har jag sett en sorts macka som inte går av för hackor med bacon, ost och formbröd.



Detta ihop men en sallad - nom nom.

Nu måste jag ha något i mig - en kaffe och något annat. Känner hur blodsockret faller.

Må Gott









1 kommentar:

  1. Åhhhhhh vilket bra tips pizza bullar
    Tack för tipset! :-)

    Hoppas sonen får bättre arbetstider efter semestern. Är så jobbigt att vara natt chaufför, .., jag VET :-)

    Hur gör man det formbart? Ser gött ut :-)

    Ha en fin kväll!
    kram ❤

    SvaraRadera