December

December

onsdag 10 juni 2015

Sommarlov

Undrar om sommaren kommit nu eller om den bara är på tillfälligt besök!

Igår var det nästan som om det blev för varmt när jag gick bland asfalten och centrum och jag hade bara topp och 3/4 byxor på mig. Inga strumpor i skorna.

Så en del av mig ville beklaga medan en annan välkomnade och njöt.



Vi var på loppis och dom hade 50% och vi var där vid 3 när dom skulle öppna - det var kaos nästan. Inte en parkering i närheten. Och det ligger små villavägar som var fullbelamrade så vi parkerade vid en butik bara några gator bort.

Och det är ett gammalt hus man använder så det är ju inga stora ytor och trångt med små trappor. Vi hittade inget men mest för att man orkar inte titta då det är så mycket folk.

En kvinna hade nog hängt på låset och plockat en varukorg full med allt hon såg för när vi kom 5 minuter senare så gick och plockade tillbaka - hon ångrade sig sa hon.

Sen åkte vi hem, åt pastasalladen från igår och så klädde vi om och åkte till skogen istället. Och jag förvånas varje gång jag går på ett ställe - denna gång följde vi en stig som jag inte gått så långt in på utan tagit en annan och helt plötsligt ser vi en bil och husknut.

Att det kan bo folk på mest konstiga ställen mitt ute i ingenstans. Funderade på hur man tar sig dit för det ligger ingen väg i närheten utan det blir bakvägen från ett helt annat ställe.

Och jag har också insett hur mycket backar det finns i vår närhet. Riktiga mördarbackar som vi kallar det och vi får otroligt fina rumpor och lår och upptäcker att flåset är under all kritik när man ska upp för dessa backar. Nu kom en lång lång backe och sen fick vi också hoppa över dypölar som var i vägen men vi gav inte upp.

Och när vi sen gick tillbaka så släppte vi vovven och han fick springa upp och ner för denna backe ett par gånger mellan oss. Rejäl fart i början så han gillade det men det tog på hans krafter också. Så när vi kom till en liten tjärn så badade han tassarna men inte mer vilket jag var nöjd med för då försvann all lort från honom för han går ju inte alltid runt en lerpöl.

När vi åkte hem så åkte vi förbi affären för att köpa oss en varsin glass. Just denna hade denna vecka x-pris på sias 0,5 l paket. 10:- styck så det blev några såna paket köpta av de få som fanns kvar och ett paket strut så gjorde vi egna glasstrutar när vi kom hem.

Grannen höll på att klippa sin gräsmatta som var betydligt mer vildvuxen än min och när han var klar tog jag över gräsklipparen - det är områdets och så fick jag klippt gräset också. Vi pratade om det tidigare på dagen och jag tänkte att jag skulle ha gjort det idag men nu när klipparen var där i närheten så -- varför vänta.

Det blir ju väldigt fint när det är nyklippt men kroppen är stel som en pinna. Och det känns i rygg och i axlar/skuldror.

Dottern fick i uppdrag att göra köttfärssås tills idag och det luktade väldans gott men sen när vi smakade av så var det en bismak som inte kändes bra, försökte krydda upp men det blev inte bättre. Och inga konstigheter var det i mer än det som brukar vara i men så tittade vi på krossade tomatförpackningen och den var gammal. Gick ut i höstas och den är köpt nu detta år så den var gammal redan när jag köpte den och förstörde en helt måltid. För den kastades.

Tur att köttfärsen var på x-pris!

Men jag hade lite tacokryddad färs i frysen som jag tog upp och av den har jag sagt att vi kan göra något ihop med tortilla. Fylla dom och rulla ihop och lägga i ugnsform, slå över lite salsa och ost och så har vi en middag klar.

Har tagit min injektion idag och tog även upp mitt svullna långfinger och hon skulle rådfråga min läkare om jag behöver ta några prover eller om hon vill träffa mig. Tog också upp min onda stortå som också värker i en led men är inte svullen och känns inget när jag går.

Jag har ju tänkt - fibrosymptom - men det går inte över så det kan ju vara värt att kolla upp kanske.

Åkte också in på biblioteket och hämtade ut både ljudböcker och vanliga böcker. Har reserverat böcker som inte finns om ljudbok annat än på storytel och jag vill läsa dom så jag får ge det en chans. Brukar vara lättare att sitta ute och läsa, har kanske med ljuset att göra så nu om det blir sommar så kan jag läsa dom i min stol i sol.

Och så lånade jag böcker till sonen - ljudböcker på engelska - Games of Thrones - inga mp3 här inte utan rejäla lådor. Han behöver det på jobbet när han står där och gör det han gör - det får man ha och det kan bli så musik, böcker och radio i öronen underlättar.

Jag lyssnade klart på boken jag höll på med igår kväll. Den var väldigt bra och nummer 2 av samma författare har jag hämtat idag på biblioteket men jag lyssnar på en annan som jag väntat länge på att få lyssna på.

Peter May - Svarthuset - det är en triologi och 3:an har inte kommit än men jag har 2:an också.

Svarthuset (mp3-bok)

Vinnare av The Barry Award för »Årets bästa kriminalroman« 2013!
»May är den sortens författare jag följer till världens ände.« NEW YORK TIMES
»Ett mästerverk.« L'HUMANITÉ, FRANKRIKE

På Isle of Lewis, en liten ö i de Yttre Hebriderna, har människorna sedan urminnes tider fört en ojämn kamp mot elementens raseri; den outtröttliga vinden, det piskande regnet, havets skummande vrede. Det är en hård värld där tron på en allsmäktig Gud kommit att bli den enda ledstången genom tillvarons många prövningar.
När ön skakas av ett brutalt mord skickas kriminalkommissare Fin Macleod till platsen för att undersöka om brottet möjligen kan ha koppling till ett liknande mordfall i Edinburgh. För Fin, som själv är född och uppvuxen på ön, innebär utredningen en resa tillbaka till ett för-flutet som han under arton års tid gjort allt för att lägga bakom sig. Han ställs nu återigen öga mot öga med skoltidens vänner och plågoandar och med Marsaili MacDonald, hans första stora kärlek. Åren har gått, men Fin tvingas motvilligt inse att barndomens sår är allt annat än läkta, och att ön inte tänker släppa honom ur sitt grepp en andra gång

PETER MAY [f. 1951] är en flerfaldigt prisbelönt skotsk romanförfattare, bosatt i Frankrike.Svarthuset [The Blackhouse] är den första delen i hans »Lewis«-trilogi om Edinburgh-polisen Fin Macleod. Svarthuset kom först ut i Frankrike, där den hyllades av kritikerna och tilldelades en rad priser, bland annat The Cezam Prix Littéraire. 2013 vann den amerikanska utgåvan The Barry Award för »Årets bästa kriminalroman«.

»En av de absoluta bästa deckarserierna på senare år.« THE INDEPENDENT

»Klockren mordthriller.« DAILY EXPRESS


Har haft den liggandes ett tag och längtat efter att ta tag i den men det är också svårt att ibland välja vilken av alla böcker jag har som jag ska ta just där och då. Så många böcker och så lite tid :D

Jag lyssnade i alla fall klart på den boken. Sonen ringde och talade om att han slutade 00:10 och skulle vara i stan vid 1 men eftersom jag var vaken och tänkte att sova en knappt timme är ingen mening så jag åkte ända ut till hans jobb för då skulle vi vara hemma minst en halvtimme tidigare.

Men det är ju kaos nattetid. Avfarten jag skulle ta var avstängd. Ingen skyltning om hur jag skulle åka men lite koll har jag som tur är men om det är en som aldrig varit i stan och ska följa en skylt kan hamna någon helt annanstans.

Tycker det är urdåligt att man inte hänvisar till vart man ska åka.

Jag slog följe med en buss som det stod Hisingsbuss på och jag hamnade rätt :D men sen var tunnlar avstängda och sen kom det så mycket trafik så jag skulle kunnat tro det var värsta rusningstiden vid 16-17 på em.

Men det är skiftbyte och jag blev mållös över all trafik och framförallt hur illa folk körde. Det var absolut långt över hastighetsgränsen. En bil kom i en kurva och skulle ut på leden och höll på att få sladd på ren asfalt bara av farten - som tur var hade jag koll och bromsade. Sen körde den bilen och fick tvärnita för bilen framför inte körde lika fort.

Och att då i trafikarbeten kunna ta det lugnt och läsa skyltar också är inte lätt och jag hamnade fel och fick åka en bit för att kunna vända och åka tillbaka.

Sen när jag stod utanför jobbet så vällde det ut folk samtidigt som folk i mängder ska in och bilparkeringen var överfull och det var bilar, bussar, taxi, cyklar, motorcyklar, mopeder  och folk överallt. Jag blev snurrig av att bara sitta där och titta på det hela.

Sonen bara skrattade åt mig. Jag har ju åkt dit ut och hämtat en fredagskväll och då var det ingen trafik dit för på fredagar är det inget nattskift utan då var det bara kaoset när alla skulle lämna.

Men rätt intressant ur allmänbildningssynpunkt att få se något sånt här. I kväll får han åka buss till stan så hämtar jag honom där. Så får han ringa när han sitter på bussen och så sover jag tills han gör det. Sen om det blir 10, 12 eller 1 - det får visa sig.

Inte är det som hos bregottfabriken :D

Bildresultat för skiftbyte i bregottfabriken

Vädret är fint idag också, skolorna har haft avslutning och det märks även här på jobbet för man ser barn som annars är i skolan.

Lite mer slöjmoln än igår och mer av vinden också. Och inatt var det väldigt kyligt. När jag stod ute i trädgården och väntade in vovven så rök det ur munnen och det var huttrigt som attan.

Nu ska jag inventera. Hur många korvar har vi, hur mycket korvbröd och likaså hamburgare. Nästa vecka ska det grillas och serveras korv och kiosken ska bemannas och jag kommer jobba övertid.

Och en till stor kopp kaffe ska jag också ha!

Må Gott












1 kommentar:

  1. Ja, det vimlar av folk på det där stället vid skiftbyte :-) Dag som natt. Trivs han med jobbet?
    Gissar att du är ute och går nu, idag har du fått finfint promenadväder :-) Min äldsta dotter gjorde chili con carne häromdagen, mumsfillibabba! Ha en fin torsdag vännen! Kram från mig ♥

    SvaraRadera