December

December

måndag 29 juni 2015

Sista 5 dagarna

Då går jag in i sista arbetsveckan före semestern. Och halva dagen är snart gjord och inget har jag fått gjort mer än att dricka kaffe med kollegorna i min klubb och grannklubben.

Bra start på en måndag!

Och så kom min nya kollega nyss med sin mammas hembakta, nybakade bullar :D

Sen är systemet trött. Vi har dålig kontakt med det mesta och när min ena kollega ringde och ville kolla varför så hade han en dryg trött röst i luren och som bara la på.

Det andra systemet vi jobbar i är helt upp åt väggarna. Jag skriver in x med namn, personnummer mm och trycker på spara och ett helt annat namn dyker upp som sparat!

Tror allt vill ha semester nu.

Vädret känns också tungt - har huvudvärk och kan det vara åska i luften? Det är ju på väg ett härligt/förfärligt sommarväder med värme och jag tror det kommer bli så att man pustar och stånkar för det kommer vara för varmt.

Fredagen!

Jo jag hade rätt med min gissning på hemliga äventyret på jobbet.

Jag började dagen med att skicka sms till kollegan om jag behövde min dator med mig eller om jag skulle lämna den hemma. Kollade också om jag kunde ta bilen till jobbet för fotograferingen så kunde jag sen lämna den hemma.

Fick till svar - att det gick bra och fick strax efter ett sms om att jag blev upphämtad hemma för fotografens bil startade inte så vi skulle åka hem dit - det var storachefen och där var lunchbordet uppdukat och en jättegod gratäng med fläskfilé och pasta fick vi och rabarberpaj till efterrätt och en trevlig stund. Storachefens fru lagar jätttegod mat - vis av erfarenhet.

Sen klämde vi in oss i en bil och åkte mot staden och den parkerades hemma hos kollegan och vi tog en cider där innan det blev spårvagn till Liseberg och 5-kamp. Det var roligt och det gick bra på vissa men dåligt på andra.

Sen avslutade vi med middag på Tyrolen. Lax med färskpotatissallad och ett gott vin blev det för mig.

Sen åkte kollegorna Helix och jag var nöjd med att vara väskvakt. Förr när jag var ung så älskade jag allt vad karuseller hette och hade gladeligen åkt Helix men idag blir jag yr och åksjuk så det är inte så mycket att välja på.


Och vilken tur med vädret vi hade denna fredag. Sol, varmt och gott hela dagen och kvällen. Det var så mycket folk ute som njöt i parker, på serveringar och överallt annars. Soltörstande som vi är.

Men jag var hemma i bra tid. Strax efter 21 och då satt vi uppe och pratade en stund jag och dottern innan jag kröp till sängs och hade en bra natt.

Sovmorgon på lördagen. Gemensam frukost och så skulle vi göra lite ärenden jag och dottern. När jag var på indiska fick jag inte ihop i huvudet summan så när jag kom hem tittade jag på kvittot och dom hade slagit in en vara en gång till så det skulle åtgärdas. Men först var på på loppis med sonen i släptåg. I ena lokalen fyndade jag en hållare för kaffefilter och den har nu lackats svart. För hela 3 kronor. Avrundat från 2:50 då det var halva priset på allt. I nästa lokal var det så tjockt med folk så sonen stönade högt och "förbjöd" oss att handla något rädd att vi isåfall skulle fastna i kö och han skulle komma sent till jobbet men när det är så mycket folk så ser jag inget av det som finns utan registrerar bara allt folk så vi vända ganska så tvärt och så kom han i jobbet i tid och jag och dottern stannade till på biltema. Dottern skulle spraya en ram vi har hemma så färg till detta stod på inköpslistan men så kom vi även hem med en bia-bädd-kopia. Bättre att köpa en billig för att se om den faller spanjoren i smaken innan man går på den riktiga och dyra varianten.

Och han gillar den!













På vägen hem stannade vi på triumfglass. Jag har inte varit där sen dom flyttade från ena sidan huset till andra och om man tänker på hur stor en kula är i vanliga glasskiosker så är en kula här som 3 annars. Tar man jättestrut med 4 kulor så har man mer än en hel middag så jag nöjde mig med 2.

Och så blev det ica och mat på vägen hem. Vi åt en sallad hemma och sen var det inte så lång tid kvar innan sonen skulle hämtas hem. Övertid var det hela lördagen lång jobbigt men gott på tidbanken.

Medan jag hämtade honom så gjorde dottern tacos som vi åt - en sen middag och sen blev det sängen strax efter.

När klockan ringde igår ville jag inte kliva upp. Men det gjorde jag för att det var hundpromenad på G och även om det precis innan känns jobbigt och eländigt så vet jag att vovven gillar det och det gör även jag när jag väl kommit iväg och igår när vi var färdiga så fick vi gosa lite valp också. En 11 veckor sötnos som är alldeles för lite att få följa med just nu men storasyster var nöjd över att få slippa det lilla odjuret en stund :D Man blir valpsjuk när man får se ett sånt litet knyte med alldeles för stor hud som ska växas i.

Väl hemma igen väntade kaffe och fika och sen satt vi ute i trädgården för det var varmt. Jag tittade på min vildvuxna gräsmatta och gick och hämtade gräsklipparen och så blev det gjort.

Fick även planterat om plantor som vuxit ur sina små krukor i stora och flyttat på lite saker och lagt stenar på plats och markduk under så nu är det också gjort. Så nöjd men trött efteråt. Surar över sniglarna som till och med äter blasten på min potatis så jag undrar om det kommer bli något av den alls. Idag klippte jag ner hela gräslöken för den hade fullt med sniglar som kröp i den. Dom äter inte men gillar tydligen att vara i den. Får gräva upp en liten planta och ha i kruka och ställa så dom inte når.

Dottern gjorde middag ihop med sonen och strax efter att vi ätit klart kom regnet.

Och katten som gillar att ligga på en stol ute fick regnskydd :D - jag har nämligen också städat hans plats som annars har skydd och täcken och annat också igår.




















Så här har han det gott.

Ny bok i öronen också. Samma uppläsare min favorit Katarina Ewerlöf och 2:a boken i en serie av Emelie Schepp - Vita spår.

Kan rekommendera henne. Första boken heter Märkt för livet.

Bildresultat för emelie schepp vita spår

Må Gott

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar