December

December

måndag 15 juni 2015

Glädje och sorg

Bildresultat för tårar

Den sista veckan har väl varit speciell. Det har ju varit massor om det stundande bröllopet och mina ögon svämmade över flera gånger när jag tittade på detta.

Precis lagom till att sändningen på tv skulle börja gick solen i moln här så man kunde gå inomhus utan att känna sig mellan två tappar. För hade solen fortsatt att skina hade man inte velat sitta inomhus och sen på kvällen kom också regnet.

Det var väldigt vackert bröllop och jag är glad över att dom inte följde det som andra tycker när det gäller kungligheter att man ska följa - gamla stela traditioner utan gjorde det till sitt eget med musik och annat. Tummen upp. Och talen och sången - ja då svämmade tårarna över av rördhet.

Men sen har man ju fått tårar i ögonen av annat. Nyheten om Magnus Härenstam, Lisa som försvann och hittades - tyvärr inte vid liv men ändå måste det vara någon liten tröst i eländet att hon hittades och man slipper vara i ovisshet och känna inombords att det värsta har hänt men ändå inte riktigt veta.

Och lilla tjejen på 4 som dog när en bil sprängdes. Hur många av de här kriminella kan finnas kvar nu när man skjuter, spränger och har sig. Det är oerhört tragiskt när oskyldiga drabbas som dom gör.

En ung hen har kört på en 2:åringing - inte hens fel men bara vetskapen om att man varit med om detta.

Hemma i min stad Östersund knivdödades en ung man, en annan skadades och en tredje kommer få sitt straff. Unga med livet framför sig. Och det är ju inte bara de som drabbats som har anhöriga. De som är anhöriga, bekanta och släkt med den som gjort gärningen straffas ju också. Men här har folk så lätt att skylla även på dessa.

Såg detta och man blir ledsen över allt elände och sen blir man också jävligt - ursäkta språket - arg!

Varför, hur kan vi ha hamnat i detta samhälle!



Det var även en ung tjej som försvann i Skåne, hon har hittats - inte vid liv men det är ingen annan som orsakat döden. Om det var olycka eller på egen hand vet jag inte men det är ju i sig otroligt tragiskt.

Och jag förstår att vissa tycker att det känns orättvist att man ska hedra vissa döda med ljus och annat i sociala medier medan andras släckta liv förblir ouppmärksammat. Dom lider också minst lika mycket så jag kan också förstå att man känner så.

Nu kommer sommaren och det är sommarlov, semestrar och ledighet och midsommar står för dörren. Måtte denna helg bli en betydligt ljusare än den som varit.

Min helg har varit lugn - ja relativt i alla fall.

När jobbet var slut i fredags åkte jag hem och maten värmdes och vinet hade kylt och vi satt ute i kvällssolen och åt jag och dottern, Mysigt, lugnt och skönt.

Sonen jobbade men skulle ta sig hem själv så jag behövde inte tänka på honom denna dag. Och jag hade ett tag tänkt på att ändra lite på mina pallkragar och tänkt - en annan dag men så blev det gjort i fredagskväll.

Jag har satt ihop två pallkragar till en och fyllt på mer jord och även hönsgödsel. Jag hade tidigare bara rabarber och en stor planta gräslök och det låg en duk i botten så det var inte så mycket djup att växa i. Och rabarbern kommer redan. Det är 2 olika sorters i den och jag skördade det som gick innan jag planterade om och gjorde kräm.

Jag hade stenar runt om men dom fick jag leta fram för det var så mycket ogräs som kommit mellan så innan jag lägger stenarna som jag vill ha dom ska jag lägga en duk under så att jag slipper rensa.





















Här stod den andra pallkragen tidigare.




















Gräslöken gjorde sig bra och vacker i slänten med sina lila vackra blommor.

Så utsikten jag har från min stol i skuggan är vacker. Min trädgård är inbäddad av massa träd och jag det får nog ta och rensas lite ser jag så att dom inte växer sig för stora träden. Ser också några tunna kvistar lite mer på sidan om som jag vill ta sågen och få bort - då får jag mer sol på kvällen :D

Det är kommunens mark så jag får smyga med sågen men det är inga ekar för dom vill man ha kvar utan någon form av sly som växer sig stora och i vägen.

Och så har vi fått en glädjande nyhet denna dag - en ny prins är född - Grattis till det. Och jag kan inte annat än beundra Madeleine som satt en sån lång middag i det som såg ut att vara väldigt varmt med den stora magen - hade jag aldrig fixat men dom är ju i och för sig vana med långa sittningar.

Min lördag började tidigt - ställde klockan och var sååå trött och var nära stänga av och strunta i hundpromenaden. Men jag åkte iväg och det var bara jag och en tjej till med 2 hundar som gick och vi känner varandra väl sen innan så det blev en trevlig runda med avslut hemma hos hennes föräldrar och en kopp kaffe i trädgården.

Kom hem och dottern var på vift till Danmark och sonen skulle iväg men hann med middag så det blev lax och kokt potatis och sen körde jag honom då kortegen var. Handlade lite på affären innan jag kom hem och jag var så otroligt trött och det kändes i ögonen så jag tänkte - jag lägger mig och sover men jag låg vaken och såg bröllopet tills det var slut.

Det kändes igår. Sov länge och så gick jag en runda med vovven och sen la jag mig i sängen och sov halva eftermiddagen. Det fanns liksom inget val utan det var bara att göra det kroppen ville.

Sen kom jag upp och vi grillade och hade trevlig kväll och sen vid 9 gick jag och la mig för natten och har sovit gott men fick vaknat med ett ryck av telefonen i morse klockan 8. Inte alls bra - höll på få nackspärr av rycket - kollegan som skulle höra om en sak. La mig i sängen igen och lyssnade på boken och somnade om och vaknade vid 11.

Och jag sitter här på jobbet och är långt ifrån pigg och ska iväg och göra ärenden med dottern idag. Tror inte det blir bättre av att vänta tills imorgon för jag ska jobba sent på onsdag och på torsdags hinner vi inte heller så det finns inte mycket att välja på.

Schampon är slut och vi ska på apoteket och handla lite myggmedel och sånt som kan behövas till midsommar på landet dit dottern ska.

Och så är det måndag och sonen jobbar och ska hämtas!

Men sen blir det ju lite långledigt med midsommar som för min del blir lugn hemmavistelse. Lite jordgubbar och sill och mycket vila.

Får lite huvudvärk när det ska strula här på jobbet. Vårat mailsystem som vi har ligger nere och har gjort sen i natten mellan ons-tors. Någon uppdatering gjorde dom som vi har och sen har dom inte fått till det. Det är inte ok eftersom mail idag är så viktig kommunikationskälla. Men vi kan inget göra.

Men nedräkningen till lång lång ledighet har ju börjat. V 28 går jag på semester - 3 veckor av arbete kvar.

Bildresultat för semester

Må Gott






1 kommentar:

  1. Bara 3 veckor kvar att jobba - härligt! :-) Ja du, allt detta elände som händer. Helgen som var var verkligen inte rolig, sååå mycket hemskheter :-( Men bröllopet var ju fint, här rann tårarna också :-)
    Hoppas du trots mycket att stå i under veckan får lite tid för att bara vara. Kram från andra sidan skogen! ♥

    SvaraRadera